Alt du trenger å vite om Facebook Reactions

av | jan 27, 2016 | Facebook, Sosiale medier | 0 kommentarer

Endelig er Facebook sitt alternativ til “Likes” her. Her er alt du trenger å vite om Facebook Reactions.

 

Kunne du ønske at det fantes andre måter å uttrykke seg på enn den tradisjonelle tommel opp/like-knappen?

Høsten 2015 startet Facebook testingen av en ny måte som brukerne kan gi feedback på Facebook-oppdateringer.

Kun et lite utvalg brukere i noen få land fikk tilgang til funksjonen i testperioden, men i slutten av januar 2016 kunne Mashable komme med følgende nyhet: i løpet av noen få uker kommer Facebook Reactions til alle Facebook-brukere.

 

Les også: Hva betyr Facebook Reactions for alle som har en Facebook-side?

Slik ser Facebook Reactions ut

De aller fleste trodde nok at det åpenbare alternativet til “like” var en “liker ikke”, symbolisert med en “tommel ned”-knapp. Derfor var overraskelsen stor da Facebook presenterte følgende reactions-galleri:

Facebook tester ut reactions som et alternativ til like-knappen

Slik ser Facebook Reactions ut i bruk. Foto: Facebook.

Som du ser i bildet over: ingen tommel ned. I stedet får vi det Facebook kaller “love“, “haha“, “yay“, “wow“, “sad” og “angry“.

Alt du trenger å vite om Facebook Reactions

Slik ser Facebook Reactions ut

 

Enklere å vise følelser

Det er lettere å uttrykke følelser i sosiale medier med enkle symbol eller bilder som sier noe om hvordan vi reagerer på en oppdatering fra en Facebook-venn, eller en Facebook-side vi har likt. Med bare en tommel opp å velge fra, med mindre vi tar med muligheten til å bruke emojis, har mange tydd til å kommentere “liker ikke” på en oppdatering.

Akkurat det har vært en terskel for mange.

Dersom du har det som meg, har nok du også heller latt være å vise hva du mener om en oppdatering som ikke er en klar og tydelig “like.

[Tweet “Facebook Reactions gjør det enklere å vise følelser på Facebook”]

Med hele seks nye alternativer til “like”, er det klinkende klart at det blir mye enklere å vise følelser på Facebook. I stedet for å legge inn en kommentar der du skriver “liker ikke”, kan du for eksempel slenge på en “angry” eller “sad”.

 

Konsekvenser for markedsføring på Facebook

Hva vil Facebook Reactions si for alle som har en Facebook-side? Vil en “wow” være like mye verdt som en “like? Vil en “angry” føre til dårligere synlighet for Facebook-sider?

Eller vil ikke Facebook Reactions ha noe å si for den organiske synligheten i det hele tatt? Facebook har selv svart på dette i denne artikkelen, der de (uten å lette helt på sløret), i alle fall sier at alle typer reactions vil ha like mye å si for ad delivery. Facebook gir også klart beskjed om at uansett hva som skjer, bør alle som har en Facebook-side fortsatt følge den anbefalte bestepraksisen.

Tormod Sperstad holder kurs i Facebook for små og mellomstore bedrifter. Ta kontakt nå dersom du ønsker å få hjelp til å bruke Facebook til markedsføring.