NYHETER OM DIGITAL MARKEDSFØRING – MARS 2017

Annonser i Instagram Stories er tilgjengelig for alle

Tormod Sperstad, digital rådgiver i DMT Alvdal

3. april 2017

Annonsering i Instagram Stories blir tilgjengelig for alle og Facebook fortsetter hardkjøret mot Snapchat. Her er noen av nyhetene om digital markedsføring fra mars 2017.

Det var ikke all verden som skjedde av digitale markedsføringsnyheter i måneden som gikk. I alle fall ikke av det revolusjonerende slaget.

Men noen nytt for markedsføringsnerder som deg og meg dukket da opp.

Nytt annonseformat i Instagram

Instagram, som nå har mer enn 1 million annonsører på verdensbasis, presenterte tidligere i år at de ville lansere annonser i fullskjermformat i Instagram Stories.

Funksjonen ble rullet ut i mars, og de aller fleste skal nå ha fått muligheten til å benytte seg av det nye annonseformatet.

Annonsene i Instagram Stories setter du opp i annonseadministrasjonsverktøyet i Facebook.

For de av oss som har brukt Instagram Live, så var nok nyheten om muligheten til å lagre det som er sendt live også kjærkommen.

Facebook Live i 360

Jeg har til gode å se særlig mange norske bedrifter som har prøvd seg på livestreaming på Facebook.

Synd, for som med alle nye funksjoner på Facebook gis det normalt en liten ekstra boost i den organiske rekkevidden i nye innleggstyper.

Facebook åpnet i mars opp for at det skal kunne brukes 360-kamera for alle som bruker Facebook Live (ikke alle 360-kamera er støttet), og kanskje det vil føre til at flere tør å prøve ut livestreaming?

Jeg gleder meg vilt til den første konserten som sendes live 360 på Facebook, men er helt sikker på at bedrifter også kan dra nytte av funksjonaliteten.

Hvorfor ikke invitere kundene inn i bedriften, og gi de en 360-graders visning av hva som skjer i kulissene?

Hardkjøret mot Facebook fortsetter

Facebook har kopiert Snapchat omtrent for ende de siste månedene. Garantert en nøye gjennomtenkt (og ikke så reint lite slu) hevnaksjon etter flere mislykkede forsøk på å kjøpe Snapchat.

I mars begynte Facebook også å rulle ut drøssevis med kameraeffekter som ligner mistenkelig på Snapchat sine lenses.

De nye effektene er enda et bevis på at Facebook prøver å overkjøre Snapchat totalt ved å lansere nye funksjoner i både Facebook og Instagram (som du sikkert vet er eid av Facebook).

Og det skulle ikke forundre meg om de lykkes. Flere utenlandske nettsider melder nemlig at Snapchat sin brutale vekst har sakket akterut etter at Instagram Stories ble lansert.