Apple + U2 = god markedsføring

av | sep 10, 2014 | Markedsføring | 0 kommentarer

Fikk du med deg Apple sin produktlansering høsten 2014? Dersom svaret er ja, fikk du med deg et kroneksempel på knakandes god markedsføring.

 

Det tok liksom ikke helt av da Apple lanserte to forvokste eksemplarer av type iPhone 6 denne småhustrige høstdagen i september. Oppgradert størrelse, raskere prosessor og bedre kamera var ikke stort mer enn det en må ha lov til å forlange når Tim Cook entrer scenen.

 

Forventningene var derimot skyhøye. Det lå noe ekstra i lufta.

 

Åstedet for produktlanseringen var, sett med Apple-øyne, historisk betydelig – nemlig The Flint Center for Performing Arts i Cupertino. Derfor var det ikke så rart at jubelen ikke stod i taket etter at de to nye iPhone-modellene var presentert. Langt mer legendariske produkter har som kjent vært presentert på The Flint Center for Performing Arts.

Apple Pay førte riktignok til bra respons fra den frammøtte menigheten, men det tok ikke helt av.

Ikke før Tim Cook kom med den legendariske setningen vi ikke har hørt siden Steve Jobs sine dager:

“we have… one more thing“.

Derifra og ut var produktlanseringen en eneste lang seiersmarsj for Apple.

Det var nok flere enn undertegnede som satt (eller snarere stod i sofaen) igjen med måpende øyne etter at Apple-Tim og U2-Bono hadde avsluttet hele sulamitten. Dette var markedsføring på sitt beste.

 

Suksessformelen: god fortellerteknikk

Dette er grunnene til at Apple sin produktlansering høsten 2014 gikk fra å være middelmådig til storslagen:

  • God historiefortelling
  • Perfekt dramaturgi
  • Et bra produkt i bunnen

Jeg er tilhenger av gode historier.

Greier du å lage en historie som treffer en nerve, ja da vinner du. Uansett om det er bøker, låttekster eller produktlanseringer vi snakker om.

[Tweet “En god historie slår det meste. #innholdsmarkedsføring”]

Lanseringen virket i utgangspunktet ikke som en god fortelling. Men da Tim Cook dro “One more thing” ut av ermet, gikk det opp for oss at han hadde greid å lage en fortelling av produktlanseringen.

En historie om hvordan en teknologigant med tilnærmet slagside reiser seg.

En historie fortalt med viktige historiske referanser til Apple sin storhetstid under Steve Jobs.

 

Perfekt dramaturgi

Dramaturgien i det hele holdt til toppkarakter.

Apple startet det hele akkurat såpass engasjerende at vi holdt oss våkne.

Interessen ble styrket med Apple Pay, og med et imponerende antall varianter av Apple Watch på storskjermen, hadde Apple publikums fulle oppmerksomhet.

Og da vi trodde det hele var over, ja da kom forsyne meg U2 for å avslutte med en splitter ny låt.

Trodde vi.

For det var enda en “one more thing” i vente.

Bono og U2 kunne nemlig avsløre at de hadde ferdigstilt et helt nytt album. Og det skulle de legge ut på iTunes. Helt gratis. I alle fall for deg og meg.

For det lå tjukt utenpå at Apple hadde betalt en skjerv til stadion-gigantene fra Irland for å kunne få musikalsk drahjelp til lanseringen, selv om U2 også har åpenbare fordeler ved å stille opp på en event med såpass massiv interesse.

Historien tok med andre ord flere overraskende vendinger, og den gradvise oppbyggingen av spenningen i det hele var rett og slett imponerende.

Og for de som kjenner til både Apple og U2, var det en aldri så liten historisk referanse til opptredenen. U2 var nemlig også bandet som kronet en av iPod-lanseringene tidlig på 2000-tallet. Og det gjør jo ikke årets lansering noe dårligere.

Tvert imot.

 

Bra produkt

God historiefortelling i markedsføring holder ikke i lengden dersom produktet ikke er bra.

iPhone 6 og iPhone 6 Plus er ikke bra nok i denne sammenhengen. Men Apple Watch holder i massevis. Produktet er med på å gi Apple fornyet tillit som innovatør, og styrker en noe vaklende grunnmur.

Og ved å tufte markedsføringen på en grunnmur av bra produkter og bra mennesker, vil Apple også i fremtiden være i stand til å lykkes med å få oss til å kjøpe allskens produkter med et halvspist eple på.

 

Hva synes du om Apple sin lansering?