NYHETER OM DIGITAL MARKEDSFØRING – SEPTEMBER 2016

Briller fra Snapchat og utkast på Instagram

Tormod Sperstad, digital rådgiver i DMT Alvdal

01. oktober 2016

Her er noen av de viktigste nyhetene om digital markedsføring fra september 2016.

Utkast på Instagram. YouTube Community (ekstern lenke). Displayannonser som endrer størrelse, og Snapchat lanserer egne briller.

September var kanskje ikke den viktigste måneden vi har hatt så langt i år, men noen mer eller mindre matnyttige nyheter fikk vi da.

 

Spar tid med ny Instagram-funksjon

Gleden var stor hos undertegnede da Instagram i begynnelsen av måneden kunngjorde at det nå er mulig å lagre utkast på Instagram.

Funksjonen gjør at jeg, og alle andre som bruker Instagram til markedsføring, kan lagre flere oppdateringer som utkast, og publisere disse når tiden er riktig.

Kjekt dersom jeg har en liten halvtime til overs, og har muligheten til å bruke litt tid til å behandle flere bilder, gjøre litt hashtag-research og skrive noen velformulerte tekster. Jeg får rett og slett en litt mer effektiv hverdag som markedsfører.

 

Snapchat lanserer briller

Snapchat kom med flere nyheter i måneden som gikk. At selskapet har endret navn fra Snapchat til bare ”Snap” er neppe spesielt viktig. Da er nyheten om at giganten nå lanserer egne briller langt mer spennende.

Brillene, som har fått navnet ”Spectacles”, gjør det mulig for brukerne å fange øyeblikket – uten å bruke tid på å rote i lommene for å finne fram smarttelefonen.

Neppe relevant med mindre du har svimlende annonsebudsjett, men en liten Snap-nyhet til: nå er målrettingsfunksjonene blitt bedre for Snapchat-annonsører.

Artikkelen fortsetter under videoen.

Facebook-nyheter

Ikke uventet dukket det opp flere Facebook-nyheter i måneden som gikk.

Mest spennende, i alle fall slik jeg ser det, er nyheten om at Messenger nå får langt flere funksjoner som er potensielt verdifulle for bedrifter som bruker Messenger.

Forbrukere får blant annet nå muligheten til å gjennomføre hele salgsprosessen, inklusive betalingen, uten å forlate Messenger.

Annet smånytt fra Facebook:

  • Nå kan du opprette spørreundersøkelser i Messenger
  • Facebook Live kommer på desktop
  • Nye målrettingsfunksjoner for alle som bruker Canvas-annonser

 

Displayannonser som endrer størrelse

Google har gjort flere viktige endringer for AdWords-brukerne sine i år.

Den viktigste er nok så absolutt endringen i utformingen av tekstannonser (du har vel husket å justere annonsene dine?), men nå kommer det også et nytt annonseformat: responsive bannerannonser.

Responsive bannerannonser endrer størrelsen automatisk for å tilpasse seg den fysiske plassen som er tilgjengelig i Google sitt displaynettverk.

Slettes ikke dumt for alle som arbeider med Google AdWords, og som ønsker å spare bittelitegrann tid på annonseutforming.