Bruk e-post til målretting i Google AdWords

av | okt 1, 2015 | Google, Markedsføring, PPC, Søkemotormarkedsføring

Drømmer du om å ha full kontroll over hvem som ser annonsene dine i Google eller på YouTube? I så fall har jeg gode nyheter til deg: drømmen din har gått i oppfyllelse. Nå kan du nemlig snart bruke e-post til målretting i Google AdWords.

 

Google AdWords har lenge vært et temmelig rått verktøy for å målrette annonser til et mest mulig relevant publikum. Med lanseringen av det Google selv kaller Customer Match, blir det råe verktøyet enda råere.

Customer Match åpner nemlig opp for at du kan laste opp en e-postliste, og vise annonser utelukkende til personer som står på denne listen.

Høres temmelig bra ut, ikke sant?

Slik kan du bruke funksjonen

Du lurer kanskje på hvordan du kan bruke den nye muligheten til målretting i Google AdWords? Hold deg fast, og følg nøye med.

E-postlista di er noe av det kjæreste du har. Dette kan for eksempel være adressene til de som har valgt å abonnere på nyhetsbrevet ditt, eller de aller mest fornøyde kundene dine. Dette er de potensielt mest verdifulle navnene du har. Dette er de som er, eller har potensiale til å bli, ambassadørene dine.

La oss si at du driver et lite hotell i Lillehammer, og at du har en liste med e-postadresser til tidligere gjester.

Med jevne mellomrom er det garantert mange potensielle gjester som googler “billig hotell Lillehammer”.

Blant disse finner du trolig også flere av de tidligere gjestene dine.

Men så lenge de googler “billig hotell Lillehammer”, så vet du også at de ikke nødvendigvis ønsker å bo på hotellet ditt neste gang de er i byen.

 

Les også: derfor bør du annonsere på Facebook

 

Du henger med så langt? Flott. Da fortsetter vi.

Dersom du har laget en annonse i Google AdWords som du i oppsettet har definert skal vises til alle som søker “billig hotell Lillehammer”, kan du med den nye funksjonen Customer Match også bruke e-post til målretting i Google AdWords.

Ved å kombinere triggeren “billig hotell Lillehammer” med lista med e-postadresser til tidligere kunder, kan du for eksempel vise en annonse der du tilbyr en liten giveaway til tidligere gjester.

Du har altså en gyllen mulighet til å greie å få en tidligere gjest til å velge akkurat ditt hotell, i stedet for en konkurrent – slik det generelle Google-søket “billig hotell Lillehammer” åpner for.

 

[Tweet “Nå kan du bruke e-post til målretting i Google AdWords”]

 

Det finnes selvfølgelig nok av andre eksempler som du kan bruke Customer Match til, enten du driver et overnattingssted, en restaurant, eller om du er en lokalmatprodusent.

Med funksjonen “Similar audience” kan Customer Match også automatisk lage målgrupper som ligner på personene som er på e-postlista. Slik sett ligner det nye målrettingsverktøyet ikke så rent lite på funksjonalitet Facebook lenge har hatt tilgjengelig for sine annonsører.

 

Ikke mas!

Med et bedre målrettingsverktøy på plass, blir det også viktigere at du som annonsør bruker verktøyet med omhu.

Selv om Google faktisk gir deg muligheten til å servere annonser rett i fleisen til alle du har på lista du, så betyr det ikke at dette er noe du skal drive med helt ukritisk. Her er et par tips du bør ta med deg på veien for å få mest mulig ut av Customer Match

  • Bruk funksjonen med omhu. Ikke søple til brukeropplevelsen ved å mase
  • Retargeting og remarketing kan virke creepy
  • Vasking og segmentering av e-postlisten din gir deg bedre utbytte av Customer Match

Dersom du ikke er flink nok til å holde igjen, så vil straffe seg samme hvordan du snur og vender på det. I verste fall ender du opp med en forbanna kunde, men like viktig er det at brukerne selv har muligheten til å styre hvilke annonsører de får innhold fra.

Den nye funksjonen i Google AdWords forutsetter at e-postadressene du laster opp faktisk matcher adressene til de ulike Google-brukerne. Det betyr altså at annonsen ikke vil bli vist til en adresse som ikke er tilknyttet en Google-konto.

Tjenesten er i skrivende stund ikke kommet til Norge, men rulles ut fortløpende i løpet av høsten 2015.

Hva synes du? Kommer du til å bruke e-post til målretting i Google AdWords? Legg gjerne igjen en kommentar i feltet under.

 Du kan bruke Google AdWords for å få kunder til å velge deg i stedet for en konkurrent