Derfor bør bedrifter være på Facebook

av | sep 25, 2014 | Facebook, Markedsføring, Sosiale medier

Er du lei av at ingen gidder å “like” det du legger ut på bedriften din sin Facebook-side? Bør bedrifter være på Facebook? Svaret er ja – i alle fall om du har litt tid til overs, noen få kroner i markedsføringsbudsjett, og evnen til å lage godt innhold.

 

Du har sikkert fått med deg at stadig færre ser innleggene som du publiserer på Facebook-siden. Grunnen er at Facebook enda en gang har strammet inn på den såkalte organiske rekkevidden. Det vil si hvor mange som ser det du publiserer – uten at du må betale for det (her kan du lese om hva Facebook selv sier om saken).

 

Mot null i organisk rekkevidde

Alle som er litt mer enn gjennomsnittlig interessert i sosiale medier, har lenge sett at det har blitt vanskeligere og vanskeligere å få god rekkevidde på det som blir publisert på Facebook.

[Tweet “Facebook er primært en betalingskanal på lik linje med andre markedsføringskanaler”]

På bare noen få måneder har den organiske rekkevidden for en god del sider gått fra 10 – 13 % og ned til ca. 6 %.

Enkelte sier at de ser en klar tendens til at det går mot det definitive nullpunktet – noe Facebook selv også har bekreftet.

Har du en en Facebook-side må du med andre ord innse at Facebook nå primært er en betalt kanal på lik linje med andre markedsføringskanaler.

 

Derfor bør bedrifter være på Facebook

Så hvorfor skal du i det hele tatt orke å bruke tid? Bør bedrifter være på Facebook, eller det totalt bortkastet tid?

Dette er noen av grunnene til at du fortsatt bør prioritere kanalen:

  • Facebook er fremdeles utrolig effektivt når du først får respons på innleggene
  • Det koster ikke mange kronene å promotere innleggene
  • Du kan målrette annonser og innlegg utrolig nøyaktig
  • Det er rimelig å annonsere
  • Du kan få flere kunder
  • Du kan få mer lojale kunder

 

Det er med andre ord fremdeles nok av gode grunner til at bedrifter bør være på Facebook.

Dersom du har et publikum og noen kroner i markedsføringsbudsjett, så er Facebook en markedsføringskanal med fantastiske muligheter.

[Tweet “Godt innhold slår alt, og nøkkelen til langsiktig suksess ligger i å lage innhold som engasjerer følgerne dine :-)”]

Men husk for all del å ikke bare drive salgsmas, unngå de groveste språkfeilene, og: ikke bryt Facebook sine konkurranseregler.

Til sjuende og sist er det content marketing det dreier seg om her også. Godt innhold slår alt, og nøkkelen til langsiktig suksess ligger i å lage innhold som engasjerer følgerne dine 🙂

Ønsker du hjelp til å lage godt innhold som engasjerer på Facebook?

Tormod Sperstad er sertifisert digital markedsfører, og hjelper bedrifter med markedsføring på Facebook.

Få hjelp til markedsføring på Facebook