SØKEMOTORMARKEDSFØRING – PPC

Derfor bør du endre de gamle Google-annonsene dine

Tormod Sperstad, digital rådgiver i DMT Alvdal

5. februar 2017

Fra februar 2017 er det gamle tekstannonseformatet i Google AdWords erstattet med et helt nytt format. Endringen betyr at du bør gå over alle de gamle annonsene dine og erstatte disse med nye annonser.

Det er rart med det. Dette med “julekvelden på kjerringa” ser ut til å stemme i mange slags sammenhenger.

Det gjør det tydeligvis også når vi snakker om Google AdWords. For selv om alle som annonserer i Google har hatt mange måneder å forberede seg på, er det mange som ikke har gått over de gamle tekstannonsene sine.

Hva er nytt i Google AdWords?

Men la oss starte med det første først.

For du lurer kanskje på hvorfor du må sjekke hvordan de gamle tekstannonsene dine i Google AdWords ser ut, og hvorfor du bør begynne å bruke det nye annonseformatet?

Grunnen er at Google har endret utseende på tekstannonsene totalt. Eller for å være mer nøyaktig:

Google AdWords har droppet det gamle tekstannonseformatet, og erstattet det med utvidede tekstannonser.

Har du endret annonsene dine i det gamle adwords-formatet?

Det gamle tekstannonseformatet til venstre, og det nye til høyre. Hvilken annonse tror du får flest klikk?

Endringen er betydelig.

For det første har du nå to ulike overskrifter du kan skrive inn. Hver på inntil 30 tegn. Tidligere hadde du “bare” 25 tegn totalt tilgjengelig i overskriften.

Tidligere kunne du også skrive inn en beskrivende tekst på totalt 70 tegn (to linjer à 35 tegn). Nå har du totalt 80 tegn du kan bruke i den beskrivende teksten.

I tillegg kan har du 2 x 15 tegn til rådighet i din egen visnings-URL (i tillegg til domenet ditt).

Derfor bør du erstatte de gamle annonsene

Dette er de viktigste grunnene til at du bør erstatte de gamle tekstannonsene dine med det nye formatet i Google AdWords:

  • Du får full kontroll over hvordan annonsene dine ser ut
  • Du utnytter mulighetene i det nye formatet, noe som kan gi deg flere klikk
  • Flere klikk kan også gi deg en lavere pris per klikk (god klikkrate påvirker den såkalte “kvalitets-scoren” som igjen påvirker prisen du betaler per klikk)

Det siste punktet er kanskje også det som kan få deg over dørstokken, for hvem vil vel ikke betale mindre for hver gang annonsen blir vist?

 

Tormod Sperstad i DMT Alvdal (ekstern lenke) er sertifisert i Google AdWords. DMT Alvdal er sertifisert Google Partner, og jobber daglig med Google AdWords på vegne av små og store bedrifter. Vi kan hjelpe deg med å få mest mulig igjen for annonsene dine i Google AdWords.

Få mer igjen for det du bruker på annonser i Google AdWords