Derfor bør politikere bruke sosiale medier

av | aug 14, 2015 | Facebook, Instagram, Snapchat, Sosiale medier, Twitter | 0 kommentarer

Bør politikere bruke sosiale medier? I de aller fleste tilfeller: ja. Sosiale medier er en like naturlig valgkampareana som en tradisjonell stand utenfor den lokale Coop-butikken.

 

Nja, det er kanskje mer korrekt å si at sosiale medier burde være en like naturlig valgkamparena som en tradisjonell stand.

For en kjapp kikk på lokale politikere i Gudbrandsdalen sine personlige profiler, og ikke minst lokale partier sine Facebook-sider, vitner i skrivende stund (august 2015) om at det ikke er så altfor mange politikere som bruker sosiale medier aktivt og bevisst.

Langt derifra. De fleste er bortimot totalt fraværende, og ser ut til å famle i spredte forsøk på å kommunisere med folket. Og de få som er aktive i den grad at de har jevnlige oppdateringer, ser ut til å snakke mer om seg sjøl enn med velgerne. Ikke bra!

Det er synd. For jeg mener at de aller fleste politikere har mye å vinne på å ha et bevisst forhold til Facebook, Snapchat og andre sosiale medier.

Men hvorfor bør politikere bruke sosiale medier? Her har du tre, enkle grunner.

 

1. Nesten alle velgerne er der

Dersom du er politiker, er du sikkert klar over at det er ca. 3,9 millioner nordmenn med stemmerett.

Mer enn 3,2 millioner av disse potensielle velgerne er aktive brukere på Facebook. Det viser Ipsos MMI sin måling for andre kvartal 2015.

 

Les også: valgkamp på Facebook: viktigere enn noen gang

 

Godt over 80 % av alle nordmenn med stemmerett er altså på Facebook.  Den potensielle rekkevidden er rett og slett enorm. Til sammenligning: hvor stor tror du rekkevidden på en tradisjonell valgkampstand er?

Bare dette burde være god nok grunn til at alle politikere som har et ønske om å sanke stemmer, snarest mulig lager seg en god plan for hvordan de kan bruke sosiale medier.

Facebook burde med andre ord være en like åpenbar valgkamparena som det tradisjonelle partipartyteltet utenfor den lokale Coop-butikken.

 

2. Du treffer nye velgergrupper

Den gedigne populariteten til Facebook og andre sosiale medier gjør at terskelen for å engasjere seg er lavere enn noen gang. Selv ikke den lateste sofavelger har noen unnskyldning til å la være å engasjere seg lenger.

Dette gir fantastiske muligheter for politikere. I alle fall for de som har evnen til å gripe muligheten med begge hender, og bruke sosiale medier aktivt for å snakke med med potensielle velgere.

Ved å bruke sosiale medier bevisst, har politikere mulighet til å nå fram til stemmeberettigede som hverken har brukt stemmeretten sin, eller tilsynelatende vist interesse for politikk tidligere. I alle fall ikke på tradisjonelle arenaer.

Som politiker har du mulighet til å gjøre politikk tilgjengelig for alle, og bidra til å bygge ned terskler som har hindret sofavelgerne i å bruke stemmeretten sin.

Grunn nummer to til at politikere bør bruke sosiale medier, er med andre ord at Facebook og andre digitale  kanaler gir politikere mulighet til å treffe nye velgergrupper og potensielle velgere der de er og der de engasjerer seg.

 

3. Du får verdifulle innspill

Ved å bruke sosiale medier bevisst, har politikere en unik mulighet til å komme i kontakt med grasrota. Ved å lytte til det folk sier og det eksisterende og potensielle velgere snakker om, får du som politiker verdifulle innspill om hva Ola og Kari Velger virkelig bryr seg om – og hva de synes om sakene du som politiker arbeider med.

Du får rett og slett verdifulle innspill som du kan ta med deg videre i det politiske arbeidet.

Svaret på spørsmålet “bør politikere bruke sosiale medier” er altså et klart og høyrøstet “ja”.

Men for all del: at du som politiker er aktiv på Facebook og Snapchat, betyr ikke at du skal kutte ut den tradisjonelle valgkampstanden. Det dreier seg om å komme seg ut og møte folk – både ansikt til ansikt og i digitale kanaler.

Lurer du fremdeles på hvordan sosiale kan hjelpe deg i valgkampen? Ønsker du hjelp til å planlegge aktivitetene dine på Facebook?

Få råd og tips om hvordan politikere kan bruke sosiale medier

 

Godt over 80 % av alle nordmenn med stemmerett er på Facebook.