NYHETER OM DIGITAL MARKEDSFØRING – OKTOBER 2018

Slutt for Google+ (i alle fall nesten)

Tormod Sperstad, digital rådgiver i DMT AS

31. oktober 2018

Google har lansert nytt toppdomene, skroter Google+ for menigmann, og Instagram med ny tidsbesparende funksjon. Her er noen av de digitale markedsføringsnyhetene fra oktober 2018.

Jeg holder deg nogenlunde oppdatert på noen av de nyhetene som er mest relevante for digitale markedsførere.

Her er en særdeles subjektiv oppsummering fra måneden som gikk.

Meldingsfunksjon med autosvar i Google Ads

31. oktober 2018
Google har kommet med to nye funksjoner i Google Ads:

  • Meldingsfunksjon med videresending til e-post
  • Autosvar for meldinger

De nye funksjonene gjør det mulig for deg som annonsør å svare på meldinger du får fra kunder via e-post, og ikke minst: du kan lage et sett med autosvar som gjør at du kan gi et midlertidig svar umiddelbart.

Nedgang for Snapchat

26. oktober 2018
Snapchat har mistet 100 000 brukere over 18 år i Norge. Det viser fersk statistikk fra Ipsos.

Statistikken viser også at nordmenn bruker Instagram mer enn nooen gang.

Her kan du se oppdaterte sosiale medier-statistikk

Musikk på Facebook

26. oktober 2018
Nå blir det mulig å bruke musikk-stickers og ikke minst musikk i vanlige innlegg på Facebook. Kan vel være et håp om at også bedrifter etter hvert får mulighet til å bruke dette for å lage litt mer spennende innhold på face?

Ny versjon av Facebook Messenger

24. oktober 2018
Facebook Messenger har kommet i ny versjon. En av de viktigste endringene, er at det er lettere å navigere enn tidligere.

Instagram mest populært blant ungdommer

23. oktober 2018
Instagram har passert Snapchat i popularitet blant amerikanske ungdommer. Selv om tallene er fra USA, er det vel grunn til å tro at utviklingen er sammenlignbar med norske forhold.

Spar tid med ny Instagram-funksjon

17. oktober 2018
Dersom du har bedriftsprofil på Instagram, er dette en heftig nyhet som kan spare deg for MYE tid:

nå kan du bruke hurtigsvar når du får en direktemelding på insta.

Hurtigsvar-funksjonen gjør det mulig for deg å skrive meldinger som ligger klare til bruk når du får en DM.

Suverent dersom du ikke har tid til å skrive et langt svar der og da, men ser at du kan bruke et av standardsvarene du har liggende klar.

Egen funksjon for lokale nyheter på Facebook

12. oktober 2018
Tidligere i år gjorde Facebook endringer for å dytte lokale nyheter opp i nyhetsfeeden til deg og meg.

Nå gjør de flere endringer for at det skal være enda lettere å se siste nytt fra stedet du bor. Måten de har gjort det på, er å legge til et eget menypunkt i appen din med teksten “I dag i” etterfulgt av stedet du bor.

(Nesten) slutt for Google+

9. oktober 2018
Google har bekreftet at de stenger Google+ for vanlige forbrukere. Den offisielle grunnen er at de gjør det av sikkerhetshensyn, men det er jo en kjensgjerning at det som i sin tid ble lansert som en Facebook-konkurrent aldri tok helt av.

I samme åndedrag gjør Google det klart at de vil fokusere på å utvikle nye Google Plus-produkter for bedriftsmarkedet.

Facebook Portal

9. oktober 2018
Facebook har bekreftet ryktene om at de kommer med en egen skjermløsning for videosamtale. Skjermduppeditten er avansert så det holder, men er de egentlig en ny skjerm forbrukerne trenger?

Hvordan bedrifter kan ha nytte av denne i markedsføringssammenheng er uklart ennå, men mulighetene kommer garantert.

Ny måte å få flere følgere på Instagram

5. oktober 2018
Instagram har kommet med en ny funksjon: navnemerke, som har andre brukere scanne en kode for å se på profilen, eller begynne å følge deg.

Hva dette betyr dersom du bruker Instagram som markedsføringskanal?

Jo, du har fått en ny måte du kan bruke for å få flere følgere på.

Du kan tilpasse navnemerket på flere ulike måter. Vise det på en skjerm i butikken din, på visittkortet ditt, emballasje eller andre flater der du på en eller annen måte har kontakt med kundene dine.

Kanskje du bør ha en .page?

3. oktober 2018
Google har lansert nytt toppdomene, .page. Google bekreftefter dermed at de fortsetter å satse på egne toppdomener.

Hva betyr det for bedriften din? Selv om det ikke er noen som har bekreftet min påstand ennå, er det slettes ikke utenkelig at Google etter hvert vil prioritere sine egne toppdomener i søkeresultatene.

Med andre ord: bedrifter som bruker disse kan muligens ha en fremtidig fordel når det gjelder synlighet, uten at det er en påstand jeg skal gå god for i skrivende stund.

Flere annonseutvidelser i YouTube

2. oktober 2018
YouTube har kommet med flere såkalte annonseutvidelser i det siste. Nå kommer de med enda flere, noe som blant annet gjør det mulig for bedrifter å publisere annonser som engasjerer seeren i langt større grad enn tidligere – blant annet gjennom bestillingsfunksjonalitet.

Har du lyst til å lære hvordan du kan bruke sosiale medier og andre digitale markedsføringskanaler på en smart måte?

Her er noen markedsføringskurs som kan være aktuelle for deg

Kilder: YouTube, Instagram, Google, Facebook, Social Bakers

Få gratis #TormodTips om digital markedsføring rett i e-postkassa di:
Har du lyst til å ta bedriften din fra 😥 til 😍?
Nyttige, enkle tips om hvordan små og mellomstore bedrifter kan bruke digital markedsføring for å få flere kunder og større omsetning