[et_pb_section bb_built=”1″ admin_label=”section” background_color=”#ffffff” custom_padding=”||0px|” padding_mobile=”on”][et_pb_row admin_label=”row” custom_padding=”||0px|” padding_mobile=”on” column_padding_mobile=”on” parallax_method_1=”off”][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_divider admin_label=”Divider” height=”110″ /][et_pb_text admin_label=”Stikktittel” text_orientation=”center” text_font=”PT Sans|on|||” text_text_color=”#bcbcbc” text_letter_spacing=”2px” custom_margin=”||0px|” custom_padding=”||0px|”]
SOSIALE MEDIER-STATISTIKK
[/et_pb_text][et_pb_text admin_label=”Tittel” text_orientation=”center” max_width=”660px” text_font=”PT Sans||||” text_font_size=”72″ text_font_size_tablet=”52″ text_font_size_last_edited=”on|desktop” text_text_color=”#1d1d1d” text_line_height=”1.1em” custom_margin=”18px||80px|”]
Er Instagram i ferd med å vinne kampen mot Snapchat?
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section][et_pb_section bb_built=”1″ admin_label=”Section” background_color=”#f7f7f4″ custom_padding=”0px|||” padding_mobile=”on”][et_pb_row admin_label=”row” use_custom_width=”on” custom_width_px=”620px” custom_padding=”0px|||” padding_mobile=”on” column_padding_mobile=”on” parallax_method_1=”off” parallax_method_2=”off”][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_image admin_label=”Image” src=”https://www.tormodsperstad.no/wp-content/uploads/2016/06/tormod-sperstad-bilde-til-blogg-om-digital-markedsføring.png” animation=”off” sticky=”on” align=”center” custom_margin=”-48px|||” /][et_pb_text admin_label=”Byline” text_orientation=”center” text_font=”PT Sans||||” text_font_size=”18″ text_text_color=”#323232″ text_line_height=”1.4em” custom_margin=”14px||0px|”]
Tormod Sperstad, digital rådgiver i DMT Alvdal
[/et_pb_text][et_pb_text admin_label=”Dato” text_orientation=”center” text_font=”PT Sans|on|||” text_text_color=”#363636″ custom_margin=”0px|||”]
29. mai 2017
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row admin_label=”row” use_custom_width=”on” custom_width_px=”620px” custom_padding=”0px|||” padding_mobile=”on” column_padding_mobile=”on” parallax_method_1=”off” parallax_method_2=”off”][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text admin_label=”Ingress” max_width=”620px” text_font=”PT Serif||||” text_font_size=”24″ text_font_size_last_edited=”on|tablet” text_text_color=”#363636″ text_line_height=”1.4em” custom_margin=”40px||0px|”]
Er Instagram i ferd med å vinne krigen mot Snapchat? Oppdatert statistikk fra Ipsos kan tyde på det.
[/et_pb_text][et_pb_text admin_label=”Text” max_width=”620px” text_font=”PT Serif||||” text_font_size=”20″ text_font_size_last_edited=”on|tablet” text_text_color=”#363636″ text_line_height=”1.5em” custom_margin=”30px||0px|”]
Klikk her for å se oppdaterte brukertall om sosiale medier
I følge Ipsos er det nå rett i underkant av 2 millioner nordmenn som har en profil på Instagram. Dette er en økning på nesten 10 prosent fra forrige kvartalsmåling.
Med en såpass stor økning, er det betimelig å spørre seg hvor lenge det vil gå før Instagram har tatt igjen forspranget som Snapchat har opparbeidet seg.
Med den populariteten Instagram har hatt i det siste, ikke minst når det gjelder antall daglig brukere av Instagram Stories, er jeg rimelig sikker på at vi på neste kvartalsmåling vil se et omtrent dødt løp i kappløpet mellom Snapchat og Instagram.
For det er ingen tvil om at det er et brutalt kappløp det er snakk om. Instagram har nemlig brukt store deler av det siste året på å kopiere funksjonalitet fra Snapchat – trolig for å prøve å demme opp mot den enorme populariteten som Snapchat har hatt lenge.
Selv om Instagram har økt voldsomt, er det på ingen måte noe som tyder på at Snapchat krymper.
2,3 millioner nordmenn har en Snapchat-konto, og dette er en vekst på litt over fire prosent.
Overraskende bra for Facebook
Brukertallene for Facebook har lenge vært temmelig stabile, noe som kan skyldes at kanalen har nådd et naturlig metningspunkt.
I statistikken for første kvartal 2017 har Facebook derimot en vekst på nesten fem prosent.
Med godt over 3,4 millioner norske brukere i sin hule hånd, er det altså svært lite som tyder på at Facebook forsvinner med det første.
Forsiktig vekst for de fleste
For de fleste andre sosiale mediene er det relativt små endringer.
- Twitter har drøyt 1,1 millioner norske profiler (opp 3,6 %)
- Pinterest har 619 000 norske profiler (opp 2,5 %)
- YouTube har 3,7 millioner norske brukere (opp 3,1 %)
- LinkedIn har litt over 1,1 millioner profiler (tilbake 2,9 %)
Hvordan tolker du de siste brukertallene fra Ipsos?
Tror du også at Instagram vil ta igjen Snapchat i antall brukere, eller tror du at Snapchat har nye ess i ermet?
Kilde: Ipsos
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]