Er lik og del på Facebook lov i konkurranser?

av | okt 14, 2015 | Facebook, Markedsføring, Sosiale medier

Et spørsmål som jeg ofte får, er om det er lov å be om lik og del på Facebook i konkurransesammenheng. Svaret er faktisk både ja og nei.

Jeg har tidligere skrevet om konkurranseregler på Facebook.

Denne artikkelen er er en oppfølger, med et par eksempler på hva som ikke er lov, og en kjapp kikk på en konkurranse som er innafor reglene til Facebook.

 

Det er lov å be om en “like”

For et lite øyeblikk siden leste du at svaret mitt på om det er lov med lik og del på Facebook er et halv-ullent “ja og nei”.

Med det mener jeg at det per definisjon er helt innafor å be om en “like” fra noen i en konkurranse på Facebook.

 

Krav om deling er ikke lov

Du har derimot ikke lov til å be om at noen deler en oppdatering for å få lov til å være med i en en konkurranse på Facebook.

Formuleringer som “del dette innlegget for å være med i trekningen” er altså så langt uttafor Facebook sine konkurranseregler som det er mulig å komme.

Det samme gjelder faktisk også dersom du skriver “lik og del”, i og med at krav om deling ikke er tillatt. Et eksempel på det, ser du her:

Eksempel på lik og del på Facebook

Eksempler på hva som er lov

Svært mange som arrangerer konkurranser på Facebook-siden sin på lovlig måte, prøver å unngå regelbrudd ved å skrive “lik og del gjerne”.

Et fiffig og kreativt (?) eksempel på det, kan du se her:

Eksempelet over er faktisk ikke lov, selv om mange prøver å utnytte seg av formuleringer som “del gjerne“.

En annen god grunn til å ikke bruke formuleringer som dette, er at Facebook faktisk slår ned på denne type innlegg.

For å være mer konkret: oppdateringer fra Facebook-sider der “lik” og “del” er brukt som en viktig del av innlegget, blir vist til en mindre andel av de som har likt siden.

Du får rett og slett dårligere synlighet ved å bruke formuleringer som dette.

Da er det mye bedre å gjøre det på denne måten:

 

Som du ser i det siste eksempelet fra Fossheim Hotel: det er fullt mulig å lage gode konkurranser på Facebook – uten å gå ned på kne og gnåle om “lik og del”.

Som en liten påminnelse før jeg glemmer det: det er et par andre regler du må forholde deg til også (les alt om konkurransereglene til Facebook her).

Det er også viktig å ha i bakhodet at Facebook med (u)jevne mellomrom forandrer reglene. Et bonustips fra meg til akkurat deg blir derfor at du bør gjøre det til en vane å stikke innom www.facebook.com/policies en gang i blant.

Alt i alt: godt planlagte konkurranser på Facebook kan gi gode resultater. Ikke minst dersom de inngår som en del av en større strategi i markedsføringen din.

Kanskje du vil ha hjelp av meg eller en av kollegaene mine? DMT AS har digitale markedsførere med sertifisert kompetanse i sosiale medier, og kan hjelpe deg med å lage gode annonsekampanjer i sosiale medier.

Få hjelp med kampanjer på Facebook nå

 

Få gratis tips om digital markedsføring rett i e-postkassa di:
Har du lyst til å ta bedriften din fra ? til ? ?
Nyttige, enkle tips om hvordan små og mellomstore bedrifter kan bruke digital markedsføring for å få flere kunder og større omsetning