Er lik og del på Facebook lov i konkurranser?


Et spørsmål som jeg ofte får, er om det er lov å be om lik og del på Facebook i konkurransesammenheng. Svaret er faktisk både ja og nei.

Jeg har tidligere skrevet om konkurranseregler på Facebook.

Denne artikkelen er er en oppfølger, med et par eksempler på hva som ikke er lov, og en kjapp kikk på en konkurranse som er innafor reglene til Facebook.

Det er lov å be om en “like”

For et lite øyeblikk siden leste du at svaret mitt på om det er lov med lik og del på Facebook er et halv-ullent “ja og nei”.

Med det mener jeg at det per definisjon er helt innafor å be om en “like” fra noen i en konkurranse på Facebook.

Krav om deling er ikke lov

Du har derimot ikke lov til å be om at noen deler en oppdatering for å få lov til å være med i en en konkurranse på Facebook.

Formuleringer som “del dette innlegget for å være med i trekningen” er altså så langt uttafor Facebook sine konkurranseregler som det er mulig å komme.

Det samme gjelder faktisk også dersom du skriver “lik og del”, i og med at krav om deling ikke er tillatt.

Et eksempel på det, ser du her:

Eksempel på lik og del på Facebook
Her ser du et eksempel på lik og del på Facebook. For ordens skyld. Dette er ikke lov.

Indirekte delingskrav er ikke lov

Svært mange som arrangerer konkurranser på Facebook-siden sin på lovlig måte, prøver å unngå regelbrudd ved å skrive “lik og del gjerne”.

Et fiffig og kreativt (?) eksempel på det, kan du se her:

Eksempel på hva som er lov i en konkurranse på FAcebook
Denne formuleringen kan være innafor, men er likevel ikke smart.

Eksempelet over er nok i beste fall i gråsonen hvis en legger godviljen til og holder seg til setningsoppbyggingen.

Likevel er det ikke spesielt smart. Grunnen til det er at Facebook faktisk slår ned på denne type innlegg.

For å være mer konkret: oppdateringer fra Facebook-sider der “lik” og “del” er brukt som en viktig del av innlegget, blir vist til en mindre andel av de som har likt siden.

Du får rett og slett dårligere synlighet ved å bruke formuleringer som dette.

Og bare så det er sagt: indirekte oppfordringer som for eksempel “del gjerne” er absolutt ikke innafor, men et klart brudd på Facebook sine konkurranseregler.

Dette er lov i Facebook-konkurranser

Da er det mye bedre å gjøre det på denne måten:

bilde av godkjent konkurranse på Facebook
Denne oppdateringen er et godt eksempel på en BRA annonse på Facebook

Som du ser i det siste eksempelet fra Fossheim Hotel: det er fullt mulig å lage gode konkurranser på Facebook – uten å gå ned på kne og gnåle om “lik og del”.

Som en liten påminnelse før jeg glemmer det: det er et par andre regler du må forholde deg til også (les alt om konkurransereglene til Facebook her).

Det er også viktig å ha i bakhodet at Facebook med (u)jevne mellomrom forandrer reglene. Et bonustips fra meg til akkurat deg blir derfor at du bør gjøre det til en vane å stikke innom www.facebook.com/policies en gang i blant.

Alt i alt: godt planlagte konkurranser på Facebook kan gi gode resultater. Ikke minst dersom de inngår som en del av en større strategi i markedsføringen din.


FÅ GRATIS TIPS RETT I E-POSTKASSA DI:

Har du lyst til å ta bedriften din fra 😥 til 🤩?

Nyttige, enkle tips om hvordan du kan nå målene i organisasjonen din, sendt rett i innboksen din en gang i måneden.