VIKTIG NYHET AUGUST 2018

Facebook blir enda viktigere for lokale bedrifter

Tormod Sperstad, digital rådgiver i DMT AS
6. august 2018
Nå er det viktigere enn noen gang for restauranter, overnattingssteder og andre lokale bedrifter å bruke Facebook som markedsføringskanal.

For de aller fleste bedrifter, uansett størrelse, er det jo en no brainer fra før: Facebook er en viktig markedsføringskanal.

Men i august 2018 kunngjorde Facebook at de begynner å fokusere mer på lokale bedrifter.

Dette betyr først og fremst to ting:

  • Alle bedrifter som tar imot kunder på en fysisk adresse, bør ha en Facebook-side
  • Alle bedrifter som tar imot kunder på en fysisk adresse, må jobbe enda hardere enn før for å levere topp produktkvalitet og topp kundeservice

Derfor blir Facebook viktigere

Du lurer kanskje på hvorfor jeg er så bastant når jeg sier at Facebook er viktigere enn noen gang?

Jo, dersom en går litt i dybden på hva som egentlig menes med økt fokus på lokale bedriftssider på Facebook, så er det først og fremst tre ting som er verdt å merke seg:

  • Facebook får et redesign der bookingfunksjoner blir mer synlig
  • Anbefalinger fra kunder blir mer synlig på Facebook-sider
  • Facebook får nå et eget område der potensielle kunder kan få forslag til restauranter, konserter, utstillinger og andre aktiviteter i nærområdet

En godt synlig bookfunksjon er gode nyheter for alle kaféer, restauranter, frisører og andre som tar imot bordbestillinger og andre typer reservasjoner.

Det er også dårlig nytt for alle som tar imot reservasjoner, og som ikke bruker Facebook som markedsføringskanal.

For ved å ikke bruke Facebook til dette, sier du rett og slett nei til potensielt nye kunder (og ikke minst nei til gamle kunder som velger konkurrenten fordi de er lettere tilgjengelig enn deg).

Såkalte “anbefalinger” blir også enda mer synlige enn før.

Kjempegode nyheter for alle lokale bedrifter som er på Facebook, og som får mange gode tilbakemeldinger fra kunder.

Men for bedrifter som har mange dårlige tilbakemeldinger, og heller skralt med gode anbefalinger, er det dårlig nytt.

For hvilken kaffebar tror du at en kaffetørst kunde velger dersom han har valget mellom ei kaffesjappe med mange gode tilbakemeldinger, og en uten en eneste anbefaling? Nemlig!

Dette bør bedrifter gjøre

Om du skulle være i tvil: dette er anbefalingene fra meg som kan bidra til at du kan få flere kunder innom døra:

  • Kom deg på Facebook, om du ikke allerede er der
  • Tar du imot kunder på en fysisk adresse, må du velge riktig sidekategori for Facebook-siden din
  • Utnytt muligheten for å legge til bookingfunksjon på Facebook-siden din
  • Du må jobbe enda hardere enn før for å levere så bra produkt som mulig
  • Du må jobbe enda hardere enn før for å levere så god kundeservice som mulig

For å ta markedsføring på Facebook enda et steg videre, så kan du jo også investere i et lite kurs eller en rådgivningstime som kan bidra til at du får enda mer igjen for tiden du bruker på Facebook.

Her kan du se noen kurs som kan være aktuelle for deg

Få gratis #TormodTips om digital markedsføring rett i e-postkassa di:
Har du lyst til å ta bedriften din fra 😥 til 😍?
Nyttige, enkle tips om hvordan små og mellomstore bedrifter kan bruke digital markedsføring for å få flere kunder og større omsetning