FACEBOOK FOR BEDRIFTER

Facebook-frustrert? dette bør du gjøre etter den viktige endringen

Tormod Sperstad, digital rådgiver i DMT Alvdal
12. januar 2018
Facebook sin varslede nedprioritering av innhold fra virksomheter betyr ikke at bedrifter bør slutte å bruke Facebook til markedsføring. Tvert om. Her er tipsene til hva du bør gjøre.

Facebook har gjort det før, og nå gjør det de igjen: omrokkerer innholdet i nyhetsfeeden, slik at du får mer fra venner og familie og mye mindre innhold fra sider som du har likt.

Nyheten om at innlegg fra Facebook-sider vil bli ytterligere nedprioritert, har skapt panikklignende tilstander blant mange som bruker Facebook som markedsføringskanal.

Spørsmålene er mange:

Vil dette bety at bedrifter må betale for alt innhold de publiserer? Betyr det bråstopp for gratis synlighet? Er det like greit å slutte å bruke Facebook for å markedsføre bedriften sin?

Mitt soleklare svar på alt dette, er “nei”. Bedrifter skal selvfølgelig ikke slutte å bruke Facebook. Det kan derimot være smart å gå i seg sjøl, og legge en ny strategi for hvordan du bruker Facebook til å markedsføre bedriften din.

Jeg er ikke i tvil om at det blir enda vanskeligere å lykkes med Facebook-markedsføring framover.

Påstanden min er basert på reine fakta, for Facebook har selv sagt at endringen betyr at det vil bli vist færre innlegg fra bedrifter i nyhetsfeeden til brukerne.

Facebook-sjef Mark Zuckerberg har faktisk gått så langt som å si at han vil gjøre endringer som bidrar til at vi bruker mindre tid på Facebook, men at tiden vi faktisk bruker der oppleves som mer verdifull.

Og en av måten å gjøre tiden vi bruker i nyhetsfeeden mer verdifull, er altså ved å redusere innhold fra bedrifter og andre som har en Facebook-side.

Kampen om de få plassene som er tilgjengelige i nyhetsfeeden blir rett og slett hardere.

Men i stedet for å krype sammen i fosterstilling og gi opp, har jeg brukt en god del tid på å grave i hva algoritmeendringen betyr.

Gravearbeidet har resultert i følgende tips til hva bedrifter bør gjøre for å nå ut til flest mulig på Facebook etter algoritmeendringen.

Lag bedre innhold

Selv om Facebook tidligere har sagt at den såkalte organiske rekkevidden skal gå mot et absolutt nullpunkt, er vi ikke der ennå.

Det er fremdeles plass til godt innhold i nyhetsfeeden, noe Facebook selv bekrefter. Men hva er “godt innhold”?

Jo, godt innhold er først og fremst

  • Innlegg som er nyttige for målgruppa di, og som målgruppa viser at de setter pris på ved å engasjere seg i det du publiserer
  • Innlegg som fører til det Facebook selv kaller “meningsfulle samtaler”

Et godt eksempel på det siste punktet, er innleggstypen Facebook Live.

Facebook Live gir i snitt seks ganger så mange interaksjoner som en vanlig video. I og med at “meningsfullt engasjement” er nøkkelen til å nå ut etter algoritmeendringen, er det mye som tyder på at Facebook Live er noe du bør bruke i større grad enn tidligere – i alle fall så lenge du har noe vettug å komme med.

Bruk Facebook-annonser

For bedrifter er det i praksis bare to måter å kjempe seg til synlighet på Facebook framover: lage skikkelig godt innhold, eller kjøpe seg til synlighet ved å annonsere.

Men heller ikke annonseplassene er det ubegrenset av på Facebook.

Konkurransen om annonseplassene på Facebook har hardnet til etter hvert som stadig flere bedrifter har begynt å annonsere. Enda verre blir det nå som Facebook strammer enda mer til for bedrifter.

Det kommer til å bli enda vanskeligere og enda dyrere å annonsere, og kun bedrifter som er gode på Facebook-annonsering vil få ålreite annonseresultat uten at det koster skjorta.

Dette betyr igjen at du har bare to valg:

  • Sette bort Facebook-kampanjene til proffe fagfolk
  • Gå et skikkelig kurs for å lære deg Facebook-annonsering selv

Bruk Facebook-grupper som supplement

Hvorfor? Jo, fordi Facebook-sjef Mark Zuckerberg 12. januar 2018 skrev et innlegg på sin egen personlige profil der han ordrett skrev at brukerne kan forvente å se mer innhold fra familie, venner OG grupper.

Kanskje dette er det rette tidspunktet for å opprette en egen VIP-gruppe på Facebook for de viktigste kundene dine?

Ikke bruk Facebook i stedet for hjemmeside

Enkelte bedrifter ser ikke poenget med å ha en hjemmeside når de har en Facebook-side.

Vel, bedrifter kan ha en side på Facebook. Men det er ingen andre enn Facebook sjøl som eier bedriften din sin Facebook-side, og du vet aldri hva som skjer med Facebook-siden din i morgen (eller om fem minutter, for den saks skyld).

Derfor gjør du en generaltabbe dersom du ikke har en hjemmeside, som tross alt er en av få kanaler som du har 100 % eierskap til.

Ikke sats alt på Facebook

Rammebetingelsene for alle som har en Facebook-side er hele tiden i endring.

Mark Zuckerberg sin varslede nedprioritering av bedrifter bør være en skikkelig vekker dersom du fram til nå ikke har brukt andre sosiale medier enn Facebook til å markedsføre bedriften din.

Kanskje det er på tide å ta en ny vurdering, og se på alle alternative markedsføringskanaler du har å velge mellom?

Dersom du ønsker hjelp fra ganske så ålreite folk med sertifisert kompetanse på digital markedsføring, kan du jo ta kontakt med artikkelforfatteren sjøl, eller en av de andre i reklamebyrået DMT?

Ta kontakt for å få hjelp med å velge riktig markedsføringskanal

Få gratis #TormodTips om digital markedsføring rett i e-postkassa di:
Har du lyst til å ta bedriften din fra 😥 til 😍?
Nyttige, enkle tips om hvordan små og mellomstore bedrifter kan bruke digital markedsføring for å få flere kunder og større omsetning