FACEBOOK FOR BEDRIFTER

Gjentatt mas om engasjement gir dårlige synlighet på Facebook

Tormod Sperstad, digital rådgiver i DMT Alvdal

18. desember 2017

Nå er det viktigere enn noen gang at du ikke gnåler om kommentarer og tagging på Facebook. Hvorfor? Facebook gir dårligere synliget til sider som fisker etter engasjement gjentatte ganger.

Har du en Facebook-side for bedriften din? Fint!

Bruker du Facebook til å markedsføre bedriften din? Fin-fint! 

Er du bevisst på å skrive Facebook-innlegg som skaper massevis av engasjement? Muligens ikke fullt så fint!

Har du en strategi der du jevnlig fisker aktivt etter engasjement ved å skrive for eksempel “tagg en venn som…” eller “kommenter hvis…”? Ikke fint i det hele tatt!

Mas = dårligere synlighet på Facebook

Hvorfor er det ikke bra å ha knallhardt fokus på å skrive for å engasjere de som har likt siden vår?

Er det ikke engasjement vi vil ha for å nå ut til flest mulig på Facebook?

Joda. Det er klart du skal jobbe med å få engasjement.

Men det er blitt enda viktigere å ha fokus på hvordan du skal jobbe med å engasjere målgruppa di.

Fra og med denne uka, begynner nemlig Facebook å slå enda hardere ned på innlegg som har som klart mål å få flest mulig til å kommentere, like (eller gi en annen form for reaction), dele, eller stemme

Det bekreftet Facebook selv i et innlegg 18.desember.

Les også: andre nyheter om digital markedsføring – desember 2017

Måten Facebook straffer denne typen innlegg på, er ved å redusere den organiske rekkevidden.

I klartekst betyr det at disse innleggene vil bli vist til færre av de som har likt siden din.

Naturlig engasjement er lov

Hva betyr dette for deg som bruker Facebook som markedsføringskanal?

Jo, dersom du vil at flest mulig skal se det du publiserer på Facebook, bør du rett og slett styra unna en strategi der du bruker finurlige måter å fiske etter engasjement gjentatte ganger

Slik jeg tolker Facebook sin nyhetsmelding, er det fremdeles helt ålreit å lage innlegg som engasjerer. Heldigvis.

Det er først og fremst sider som systematisk og gjentatte ganger bruker engasjement-fisking for å øke rekkevidden, som blir straffet.

Facebook påpeker at de nye retningslinjene ikke er 100 % på plass, og at maskinlæring blir viktig i tiden som kommer for at Facebook sine algoritmer skal greie å skille godt og dårlig innhold.

I mellomtiden er det kanskje like greit å være ekstra forsiktig med det du publiserer? 

Markedsføringsbyrået DMT Alvdal har internasjonalt sertifiserte digitale markedsfører som kan hjelpe deg med markedsføring på Facebook.

Få hjelp til markedsføring på Facebook nå

 

Få gratis #TormodTips om digital markedsføring rett i e-postkassa di:

Har du lyst til å ta bedriften din fra 😥 til 😍?

Nyttige, enkle tips om hvordan små og mellomstore bedrifter kan bruke digital markedsføring for å få flere kunder og større omsetning