FACEBOOK FOR BEDRIFTER

Facebook-sjekkliste for bedrifter med ferieplaner

Tormod Sperstad, digital rådgiver i DMT AS
14. juni 2017
Er markedsføring på Facebook en del av jobben din? Planer om å ta deg fri en stund? Her er en Facebook-sjekkliste for bedrifter med ferieplaner.

Har du kjent på den vonde følelsen av dårlig samvittighet når du ikke er sikker på om du fikk gjort alt du skulle gjøre før du tok ferie?

Har du endt opp med å bruke store deler av ferien på jobb, og ta deg av henvendelser på Facebook-siden til bedriften du jobber i, og kombinere strandliv og hytteturer med publisering av Facebook-innlegg?

Jeg vet akkurat hvordan du har det. Jeg har vært i den samme situasjonen selv. Mange ganger.

Klok av skade laget jeg for noen år tilbake en liten huskeliste til meg selv, slik at jeg kunne ha litt lavere skuldre i ferien min.

Lista funket såpass bra at jeg har lyst til å dele den med andre – deriblant deg.

Så værsågod: her har du en Facebook-sjekkliste for bedrifter med ferieplaner.

1. Lag en publiseringskalender

Første punkt på sjekklisten er at du lager en publiseringskalender for Facebook-siden din.

Om du ikke har en publiseringskalender som tar for seg hele året, slik jeg har for alle sidene som jeg administrerer, er det i alle fall viktig at du har en kalender som dekker ferien din.

Du trenger ikke bruke noe fancy verktøy. Excel, veggkalenderen din, eller et helt vanlig papirark holder i massevis.

Poenget er at du har en oversikt der du noterer deg når de ulike Facebook-innleggene skal publiseres.

2.Bruk publiseringsverktøyet i Facebook

Visste du at du har et publiseringsverktøy i Facebook som du kan bruke for å planlegge Facebook-innlegg fram i tid?

Publiseringsverktøyet gjør det mulig å lage et innlegg, og velge hvilket tidspunkt det skal publiseres på. Når tidspunktet for publisering kommer, blir innlegget automatisk lagt ut på Facebook-siden – uten at du trenger å løfte en eneste finger.

Du kan med andre ord lage alle Facebook-innleggene som skal publiseres i løpet av ferien ferdig før du tar med deg solstolen og forlater pulten.

Funksjonen er rett og slett en life saver for travle mennesker som deg og meg.

3. Følg med i nyhetsbildet

Det tredje punktet på sjekklisten henger sammen med punkt nummer to. For selv om du har planlagt alle innleggene som skal publiseres de neste fem ukene, kan du ikke glemme Facebook-siden din.

Tvert imot.

Jo mer du har forhåndsplanlagt i publiseringsverktøyet, jo viktigere er det å følge med på hva som skjer rundt deg.

Grunnen til det, er at det kan skje store ting i nyhetsbildet som kan gjøre at det du publiserer i sosiale medier i beste fall kan se litt rart ut.

Tenk deg for eksempel hva som kan skje dersom du har forhåndsplanlagt et “viersågladeforatdetersommer-innlegg” på en fredag, og det samme dag skjer en nasjonal katastrofe?

Da blir innlegget ditt rett og slett totalt smakløst. I verste fall kan den dårlige timingen føre til at bedriften du jobber i kan få en skikkelig stygg ripe i lakken.

4.Ha en kollega i backup

Ferie innebærer gjerne litt tid offline for de fleste av oss. Men en bedrift som bruker Facebook til markedsføring kan aldri ta seg helt fri fra sosiale medier.

Selv om du er borte noen uker, må det være noen som tar din plass. Ikke nødvendigvis på fulltid, men i alle fall såpass at du kan ta ferie med god samvittighet.

Allier deg med en kollega som kan hjelpe deg når du har ferie. Alternativt kan du ta kontakt med et markedsføringsbyrå som kan administrere Facebook-siden din når du har ferie.

Husk også å informere kollegaen din om hva han eller hun må huske på å gjøre, samt gå gjennom alle rutiner og regler dere har for bedriftssiden.

Og ikke minst: husk på at du har minst en kollega som har administratorrettigheter til Facebook-siden – i tillegg til deg sjøl.

5.Ha en kriseplan

Ting kan skje, og tro meg: før eller siden vil du oppleve en aldri så liten sosiale medier-krise.

Derfor er det smart å ha en liten kriseplan der det er klart definert hvem som gjør når noe skjer.

I kriseplanen bør du dele ulike typer kriser inn i et par, tre grupper etter alvorlighetsgrad, og lage en enkel plan for hver av gruppene.

Hvem gjør hva når noe skjer? Hvordan skal bedriften kommunisere? Hvor kjapt og hvor hyppig skal dere kommunisere ut? Hvem skal gå over publiseringsplanen og sjekke hva som er planlagt av innlegg?

Det er vanskelig å ha en plan for alt som kan skje, men bare det å ha en enkel kriseplan kan bidra til at dere får en bedre bevissthet rundt hvordan dere skal takle ulike uforutsatte situasjoner.

Et lite bonustips på tampen: du fortjener å ta fri. Du trenger å ha fri. Derfor bør du logge litt av i ferien.

Og så lenge du har en Facebook-sjekkliste klar, kan du gjøre det med verdens beste samvittighet.

Markedsføringsbyrået DMT har internasjonalt sertifiserte digitale markedsfører som kan hjelpe deg med markedsføring på Facebook.

Få hjelp til markedsføring på Facebook nå