Facebook slår hardere ned på nettsider med dårlig innhold


[et_pb_section bb_built=”1″ admin_label=”section” background_color=”#ffffff” custom_padding=”||0px|” padding_mobile=”on”][et_pb_row admin_label=”row” custom_padding=”||0px|” padding_mobile=”on” column_padding_mobile=”on” parallax_method_1=”off”][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_divider admin_label=”Divider” height=”110″ /][et_pb_text admin_label=”Stikktittel” text_orientation=”center” text_font=”PT Sans|on|||” text_text_color=”#bcbcbc” text_letter_spacing=”2px” custom_margin=”||0px|” custom_padding=”||0px|”]

NYHETER OM DIGITAL MARKEDSFØRING

[/et_pb_text][et_pb_text admin_label=”Tittel” text_orientation=”center” max_width=”660px” text_font=”PT Sans||||” text_font_size=”72″ text_font_size_tablet=”52″ text_font_size_last_edited=”on|desktop” text_text_color=”#1d1d1d” text_line_height=”1.1em” custom_margin=”18px||80px|”]

Facebook slår hardere ned på nettsider med dårlig innhold

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section][et_pb_section bb_built=”1″ admin_label=”Section” background_color=”#f7f7f4″ custom_padding=”0px|||” padding_mobile=”on”][et_pb_row admin_label=”row” use_custom_width=”on” custom_width_px=”620px” custom_padding=”0px|||” padding_mobile=”on” column_padding_mobile=”on” parallax_method_1=”off” parallax_method_2=”off”][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_image admin_label=”Image” src=”https://www.tormodsperstad.no/wp-content/uploads/2016/06/tormod-sperstad-bilde-til-blogg-om-digital-markedsføring.png” animation=”off” sticky=”on” align=”center” custom_margin=”-48px|||” /][et_pb_text admin_label=”Byline” text_orientation=”center” text_font=”PT Sans||||” text_font_size=”18″ text_text_color=”#323232″ text_line_height=”1.4em” custom_margin=”14px||0px|”]

Tormod Sperstad, digital rådgiver i DMT Alvdal

[/et_pb_text][et_pb_text admin_label=”Dato” text_orientation=”center” text_font=”PT Sans|on|||” text_text_color=”#363636″ custom_margin=”0px|||”]

2. juni 2017

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row admin_label=”row” use_custom_width=”on” custom_width_px=”620px” custom_padding=”0px|||” padding_mobile=”on” column_padding_mobile=”on” parallax_method_1=”off” parallax_method_2=”off”][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text admin_label=”Ingress” max_width=”620px” text_font=”PT Serif||||” text_font_size=”24″ text_font_size_last_edited=”on|tablet” text_text_color=”#363636″ text_line_height=”1.4em” custom_margin=”40px||0px|”]

Facebook slår hardere ned på nettsider med dårlig innhold, Instagram med enda en Snapchat-kopi, og Snapchat selv fjerner 10-sekundersgrensen. Her er noen av de digitale markedsføringsnyhetene fra mai 2017.

[/et_pb_text][et_pb_text admin_label=”Text” max_width=”620px” text_font=”PT Serif||||” text_font_size=”20″ text_font_size_last_edited=”on|tablet” text_text_color=”#363636″ text_line_height=”1.5em” custom_margin=”30px||0px|” background_layout=”light” text_orientation=”left” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]

Sliter du med å holde deg oppdatert om alt som skjer av nyheter på den digitale markedsføringsfronten?

Her er en superrask oppsummering av noe av det som skjedde i mai 2017.

Dårligere innhold = dårlig synlighet

Facebook har strammet til algoritmene mange ganger når det kommer til å straffe Facebook-sider som pøser på med klikk-fisking, lik og del-mas og villedende innhold.

I mai kunngjorde Facebook at de begynner å straffe Facebook-sider som lenker til dårlig innhold enda strengere.

I praksis betyr dette at dersom du lenker til eksterne nettsider som Facebook mener har dårlig innhold, blir du straffet med lavere rekkevidde.

Eller for å si det på en annen måte: sprer du dårlig innhold, er det færre som får se det du legger ut på Facebook.

Noen av de andre nyhetene Facebook kom med i mai:

  • Nå kan flere brukere bruke Facebook Live samtidig – i den samme direktesendingen
  • Facebook med “digital sofa” som lar deg chatte med vennene dine samtidig som dere ser på samme direktesending
  • Reactions for kommentarer

Ansiktsfilter i Instagram

Instagram har lenge kjørt hardt mot Snapchat, og kopiert funksjoner på løpende bånd.

Etter at Instagram i mai lanserte det de kaller “ansiktsfilter” (tilsvarende “lenses” på Snapchat”), er det vel snart ikke noe som står igjen å kopiere.

Snapchat svarte derimot kjapt, blant annet ved å fjerne tidsbegrensningen for snapper.

Det er flere ting som tyder på at Instagram er i ferd med å vinne krigen mot Snapchat.

Det er lenge siden de første rapportene om dette dukket opp fra USA. I slutten av mai kom Ipsos med oppdatert sosiale medier-statistikk, og disse bekrefter at Instagram i Norge også er i ferd med å ta igjen Snapchat.

Mai 2017 var også måneden da Instagram åpnet opp for at brukere endelig kunne publisere innlegg fra en desktop, samt geolokasjon for stories.

Andre nyheter

Noen  andre digitale markedsføringsnyheter fra måneden som gikk:

  • Få flere forslag til bud på søkeord i Google AdWords
  • Nå kan du lage stories sammen med vennene dine på Snapchat
  • Nå blir det enklere å annonsere i Snapchat

 

Hva synes du var den viktigste nyheten i måneden som gikk?

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]