Fem markedsføringstips for små og mellomstore bedrifter

av | jan 14, 2016 | Markedsføring | 0 kommentarer

Jobber du i en liten eller mellomstor bedrift? Her har du fem markedsføringstips for små og mellomstore bedrifter som du bør sjekke ut.

 

Er du lei av å bruke penger på markedsføring som du ikke er helt sikker på om funker?

Er du usikker på hvordan du bør bruke markedsføringsbudsjettet ditt det neste året?

Jeg kunne sikkert skrevet hundreogørti bøker med markedsføringstips, men for ikke å holde deg i sofakroken i dagesvis:

her har du fem kjappe markedsføringstips for små og mellomstore bedrifter.

 

1. Bruk pengene der målgruppa di er

Dersom du har det som meg, har du neppe ubegrenset med tid og penger som du kan bruke på markedsføring. Du og jeg må bruke de få kronene vi har så smart som mulig.

Noe av de dummeste du kan gjøre, er å kaste bort penger på markedsføringskanaler der ingen av kundene dine befinner seg.

Bruker du for eksempel Snapchat for å markedsføre bedriften din?

Dersom du er en av stadig flere bedrifter som bruker Snapchat til markedsføring, håper jeg at du i alle fall har gjort en vurdering på om målgruppa di faktisk bruker kanalen eller ikke.

Snapchat har hatt en eksplosiv vekst siden kanalen ble lansert. Nesten 1,8 millioner nordmenn har en profil, og mer enn 90 % av disse er aktive brukere.

Statistikk fra Ipsos MMI viser derimot at det er svært få nordmenn over 60 år som bruker Snapchat. Dersom de viktigste kundene dine er 60 pluss, er det altså lite å hente på å bruke altfor mye tid på kanalen.

Det samme gjelder for andre kanaler. Du trenger ikke bruke hver bidige krone av markedsføringsbudsjettet ditt på Instagram selv om om din argeste konkurrent gjør det.

Og du må ikke være på Facebook, selv om det skal noe til før du kan ignorere denne giganten.

Poenget er at du bør stille deg følgende spørsmål før du bestemmer deg for om du skal begynne å bruke Facebook, Snapchat, eller for den saks skyld; lokalavisa:

har jeg mulighet til å nå ut til målgruppa mi i kanalen?

Dersom svaret er nei: styr unna!

[Tweet “#TormodTips: Bruk markedsføringsbudsjettet ditt i kanaler der kundene dine er.”]

 

2. Bruk pengene der du kan måle resultatet

Hvor god mulighet har du til å måle effekten av de kronene du bruker på markedsføring i dag?

Du har kanskje en formening om kvartsidesannonsen i VG hadde noen effekt, men kan du med sikkerhet si hvor mange som besøkte butikken din, eller kjøpte produktet ditt nettopp fordi de så denne papirannonsen?

Selv om jeg fremdeles mener at avisannonsering kan være verdt pengene, er jeg skråsikker på at du har mest å hente ved å flytte mest mulig av budsjettet ditt over til digitale kanaler.

Ved å bruke en stor del av budsjettet i digitale kanaler som for eksempel Facebook eller Google, får du som oftest en helt annen mulighet til å måle effekten enn når annonserer i papiraviser, eller bruker penger på dyre reklameplakater.

 

3. Målrett markedsføringen din

Så langt har vi slått fast følgende når vi har jobbet oss fram til markedsføringstips for små og mellomstore bedrifter:

  • du må bruke de markedsføringskanalene der kundene din er
  • du må bruke mest mulig av budsjettet ditt i kanaler der du kan måle effekten

For å få enda mer igjen for det du bruker av tid og penger, bør du bruke målretting for det det er verdt. Og hvor tror du at du har størst mulighet til å målrette markedsføringen din?

Yes, det stemmer: digitale kanaler.

De viktigste digitale kanalene for de fleste som jobber i en liten eller mellomstor bedrift, i alle fall når det dreier seg om målretting, vil gjerne være Google og Facebook.

Begge kanalene har fantastiske målrettingsfunksjoner, der du kan vise et budskap til akkurat den kunden du vil.

For å ta et lite eksempel: dersom du driver en liten interiørbutikk i Lillehammer, kan du lage en Facebook-annonse som du viser bare til kvinner mellom 22 og 46 år som er bosatt i Lillehammer, Øyer og Gausdal, og som er interessert i interiør.

Såpass målrettet (tro meg: du kan faktisk gå enda mer i detalj) kan du faktisk være når du markedsfører deg i digitale kanaler.

Og ved å være såpass målrettet slipper du å bruke penger på en papirannonse som kanskje når ut til potensielle kunder, men der du garantert også når ut til mange andre som garantert ikke er interessert i det du har å selge.

Les også: derfor bør du annonsere på Facebook

 

4. Sett riktige mål

Det høres så lett ut, men er faktisk noe av det vanskeligste du gjør.

Jeg snakker om å sette riktige mål for de ulike markedsføringstiltakene dine.

Mange starter med mål som “3000 personer skal like Facebook-siden vår innen året er omme”.

Et slik mål bør du skrote umiddelbart. I alle fall dersom du ikke har andre og viktigere mål enn som så.

Jeg kan være enig i at det kan være motiverende å få mange fans på Face. Det er kjekt å få mange likes, og trivelig at mange følger bedriften på Instagram.

I tillegg er det jo lett å selge inn mål om likes til superkonservative, digitalt uvitende sjefer som helst hadde sett at markedsføringsbudsjettet hadde vært brukt på salgsmasende papirannonser.

Men du må tenke lenger enn å telle likes og følgere.

Tiden du bruker, og pengene du bruker på markedsføring, skal først og fremst bidra til at bedriften din når de overordna målene bedriften har satt (for du har vel satt deg et par, tre overordna mål som du skal nå dette året, eller?).

Derfor er det viktig du setter så konkrete, målbare og riktige mål som mulig.

 

5. Du trenger en plan

Du kan komme et godt stykke på vei uten å legge detaljerte planer for alt du skal gjøre av markedsføring. Men dersom du vil ha en reell mulighet til å nå målene du har satt deg, trenger du en god plan for det du skal gjøre.

Det trenger ikke være en plan som inneholder alle aktiviteter i alle kanaler. Men du bør i det minste ha en grovskisse som sier noe om blant annet dette:

  • hva skal du gjøre
  • når skal du gjøre det
  • hvilke mål skal det du gjør bidra til blir nådd?

Start gjerne med et årshjul, og lag en markedsføringskalender ut fra dette. Husk at planen må evalueres underveis. Vurderer tiltakene. Skrot det som ikke funker, og gjør mer av det som bidrar til måloppnåelse.

Gode planer og riktige er viktig for at bedriften din skal vokse. En workshop med digital rådgiver i DMT Alvdal, Tormod Sperstad hjelper deg med å komme godt i gang.

 

Klikk her for å lese mer om hvordan en workshop kan hjelpe deg og bedriften din