INSTAGRAM FOR BEDRIFTER

Forhåndsplanlegge Instagram-innlegg? Slik gjør du det

Tormod Sperstad, digital rådgiver i DMT AS
31. januar 2018
Visste du at du kan forhåndsplanlegge Instagram-innlegg, og få et innlegg publisert på et tidspunkt som du sjøl bestemmer – uten at du trenger å lette på en eneste finger i publiseringsøyeblikket? Slik gjør du det.

Har du noen gang hatt lyst til å slippe å bruke store deler av verdifull kvelds- og helgetid på å publisere innhold på bedriftsprofilen på Instagram?

Høres det fint ut å kunne publisere innlegg på insta når du har ferie – uten at du selv trenger å logge på, eller at du trenger å leie inn ferievikarer?

Da bør du forsyne meg lese videre.

Jeg har nemlig et tips som kan spare deg for, tja – om ikke et hjerteinfarkt, så i alle fall temmelig heftige stresssymptomer.

Du kan faktisk forhåndsplanlegge Instagram-innlegg.

Dersom du har en Facebook-side (jeg snakker altså ikke om personlig Facebook-profil), har du lenge hatt tilgang til en funksjon der du kan forhåndsplanlegge et Facebook-innlegg.

Dette har gjort det mulig for bedrifter å bruke for eksempel noen mandagstimer på å planlegge alle innleggene den kommende uka, og sjøl definere publiseringstidspunktet for hvert innlegg.

Du kan altså lage lørdagsinnlegget på en mandag, og slippe å gå ut av helgefrimodus og inn i jobbmodus for å publisere innlegget når lørdagen kommer.

Nå er det mulig å gjøre akkurat det samme på Instagram.

Det er derimot noen forutsetninger som må være på plass. Dette må du gjøre for å forhåndsplanlegge Instagram-innlegg:

1. Du må ha en bedriftsprofil

Instagram har to ulike profiltyper: vanlig profil og bedriftsprofil. Automatisk publisering er bare tilgjengelig for bedriftsprofiler. Du må altså bytte til en bedriftsprofil før du får tilgang til funksjonen.

2. Du må bruke en offisiell partner

En annen ting du må gjøre for å få mulighet til forhåndsplanlegge Instagram-innlegg, er å gå via en av Instagrams offisielle partnere.

Det er mange å velge mellom. Selv foretrekker jeg Sprout Social, men du kan også bruke verktøy som Hootsuite, mm.

3. Du må bruke desktop

Du kan heller ikke, i alle fall ikke foreløpig, bruke en app på smarttelefonen din.

Det vil si at dersom du for eksempel bruker Sprout Social sitt publiseringsverktøy, må du logge deg på via desktop i stedet for smarttelefonen.

Noen flere begrensninger er det. Det er for eksempel ikke mulig å forhåndsplanlegge Instagram Stories, og det er heller ikke mulig å forhåndsplanlegge såkalte “flerbilde-innlegg”.

Har du lyst til å få flere tips til hvordan du kan bruke Instagram for å markedsføre bedriften din på en effektiv måte?

Ta kontakt med meg eller en av kollegaene mine i reklamebyrået DMT. Vi jobber med sosiale medier hver eneste dag, og er klare for å hjelpe deg.

Eller kanskje du skulle vurdere et av kursene våre i Instagram for bedrifter?

Se oversikt over kurs i markedsføring for bedrifter

Få gratis #TormodTips om digital markedsføring rett i e-postkassa di:
Har du lyst til å ta bedriften din fra 😥 til 😍?
Nyttige, enkle tips om hvordan små og mellomstore bedrifter kan bruke digital markedsføring for å få flere kunder og større omsetning