INSTAGRAM FOR BEDRIFTER

Forhåndsplanlegge Instagram-innlegg? Slik gjør du det

Tormod Sperstad, digital rådgiver i DMT AS
31. januar 2018
Visste du at du kan forhåndsplanlegge Instagram-innlegg, og få et innlegg publisert på et tidspunkt som du sjøl bestemmer – uten at du trenger å lette på en eneste finger i publiseringsøyeblikket? Slik gjør du det.

Oppdatert 24. august 2019: planlegging med Creator Studio

Har du noen gang hatt lyst til å slippe å bruke store deler av verdifull kvelds- og helgetid på å publisere innhold på bedriftsprofilen på Instagram?

Høres det fint ut å kunne publisere innlegg på insta når du har ferie – uten at du selv trenger å logge på, eller at du trenger å leie inn ferievikarer?

Da bør du forsyne meg lese videre.

Jeg har nemlig et tips som kan spare deg for, tja – om ikke et hjerteinfarkt, så i alle fall temmelig heftige stresssymptomer.

Du kan faktisk forhåndsplanlegge Instagram-innlegg.

Dersom du har en Facebook-side (jeg snakker altså ikke om personlig Facebook-profil), har du lenge hatt tilgang til en funksjon der du kan forhåndsplanlegge et Facebook-innlegg.

Dette har gjort det mulig for bedrifter å bruke for eksempel noen mandagstimer på å planlegge alle innleggene den kommende uka, og sjøl definere publiseringstidspunktet for hvert innlegg.

Du kan altså lage lørdagsinnlegget på en mandag, og slippe å gå ut av helgefrimodus og inn i jobbmodus for å publisere innlegget når lørdagen kommer.

Nå er det mulig å gjøre akkurat det samme på Instagram.

Slik planlegger du innlegg på Instagram

Nå er det mulig å gjøre akkurat det samme på Instagram, og helautomatisere publiseringen av insta-posten. Det er derimot noen forutsetninger som må være på plass.

Dette må du gjøre for å forhåndsplanlegge Instagram-poster:

  • Du må ha en bedriftsprofil
  • Du må ha en Facebook-side
  • Du må gjøre det via Facebook
  • Du må bruke desktop

Instagram har to ulike profiltyper: vanlig profil og bedriftsprofil. Automatisk publisering er bare tilgjengelig for bedriftsprofiler. Du må altså bytte til en bedriftsprofil før du får tilgang til funksjonen.

Du må også ha en side (ikke personlig profil). I tillegg må du knytte Facebook-siden opp mot bedriftsprofilen din på Instagram.

En annen ting du må gjøre for å få mulighet til forhåndsplanlegge Instagram-innlegg, er å gå via funksjonen “Creator Studio” som du finner på Facebook-siden din.

Når du åpner den, er det dugelig enkelt å planlegge et innlegg på Instagram. Du kan legge til både vanlig enkeltbilde, flerbilde/karusellinnlegg og videoinnlegg. Det er foreløpig ikke mulig å publisere til stories, men du kan laste opp videoer til Instagram-TV.

Du kan heller ikke, i alle fall ikke foreløpig, bruke Instagram- eller Facebook-appene på telefonen din. Du må bruke en desktop for å publisere via Creator Studio.

Flere muligheter for planlegging

Dersom du absolutt ikke vil bruke Instagrams eget publiseringsverktøy for å planlegge poster på insta, kan du bruke såkalte tredjepartsverktøy.

Disse har også enkle funksjoner for å planlegging og automatisert publisering av Instagram-innlegg.

Det er mange å velge mellom. Selv foretrekker jeg Sprout Social, men du kan også bruke verktøy som Hootsuite, Buffer, Loomly, mm.

Hva du til slutt skal velge av Facebook/Instagram sitt eget verktøy og tredjepartsverktøy, blir egentlig smak og behag. Jeg holder i utgangspunktet en knapp på “native” publisering i de ulike sosiale mediene, men du må sjøl velge hvordan du vil gjøre det.

Har du lyst til å få flere tips til hvordan du kan bruke Instagram for å markedsføre bedriften din på en effektiv måte?

Ta kontakt med meg eller en av kollegaene mine i reklamebyrået DMT. Vi jobber med sosiale medier hver eneste dag, og er klare for å hjelpe deg.

Få hjelp med markedsføring nå

 

 

Få gratis tips om digital markedsføring rett i e-postkassa di:
Har du lyst til å ta bedriften din fra 😥 til 😍 ?
Nyttige, enkle tips om hvordan små og mellomstore bedrifter kan bruke digital markedsføring for å få flere kunder og større omsetning