SOSIALE MEDIER-STATISTIKK

Halve Norge bruker Snapchat

Tormod Sperstad, digital rådgiver i DMT Alvdal

20. august 2016

Halve Norge er på Snapchat. Det viser sosiale medier-statistikken fra Ipsos for andre kvartal 2016.

29.05.2017: Se oppdaterte tall her

Godt over 2 millioner nordmenn, det vil si mer enn halvparten av alle nordmenn over 18 år, har nå en profil på Snapchat.

Ikke verst for en app som  i sin spede barndom ble avfeid som en tullekanal for fjortiser.

Bruksfrekvensen for Snapchat er også svært høy. Ipsos sin sosiale medier-statistikk (ekstern lenke) viser at det er omtrent like mange aktive brukere på Snapchat som det er profiler.

Det er en ørliten tilbakegang blant de yngste, men dette blir kompensert av en solid vekst blant brukerne mellom 30 og 59 år.

 

Økning for alle sosiale medier

Kvartalsstatistikken fra Ipsos viser at det er en solid økning for både Snapchat, Facebook, LinkedIn, Twitter, Pinterest, Google+ og YouTube.

Selv om veksten er marginal, er Instagram med sine knappe 1,7 millioner aktive brukere heller ikke noen liten kanal.

Dersom vi ser bort fra YouTube og Google+, som jeg velger å se litt på siden av de andre kanalene på grunn av bruksområdene sine, er det Pinterest som vokser mest. Pinterest går opp nesten 14 % fra forrrige måling, og har nå 525 000 registrerte profiler i Norge.

Deretter følger LinkedIn og Twitter, som begge har vokst med nesten 10 % fra første kvartal 2016.

 

Facebook fortsatt størst

Mange selvutnevnte “eksperter” har i lang tid spådd en tilbakegang for Facebook. Tallene fra Ipsos vitner om noe helt annet.

Facebook har nå knappe 3,3 millioner registrerte profiler i Norge, og omtrent like mange aktive brukere. Dette er faktisk en økning på ca 100 000 personer fra forrige måling.

Og dersom du skulle lure: ja, Facebook er fortsatt desidert størst i Norge – både når det gjelder antall registrerte profiler og aktive brukere.

 

Bedrifter bør bruke sosiale medier

Hva betyr det så for norske bedrifter at såpass mange nordmenn bruker sosiale medier aktivt?

Jo, “alle” kundene dine er på Facebook. Halvparten av alle nordmenn bruker Snapchat, og en hel haug andre eksisterende og potensielle kunder er aktive på Instagram, Pinterest og andre sosiale medier.

Kort sagt: du har mulighet til å nå ut til et formidabelt marked ved å bruke sosiale medier til markedsføring.

 

Ønsker du å vite mer om hvordan du kan bruke sosiale medier til markedsføring? Tormod Sperstad er internasjonalt sertifisert i digital markedsføring, og hjelper deg med å komme i gang.

Ta kontakt for å lære mer om hvordan du kan bruke sosiale medier til markedsføring