Hvordan lage podcast: nybegynnerguide

Tormod Sperstad, digital rådgiver i DMT AS

27. juli 2019

Hvordan lage podcast enkelt og raskt? Her har du en nybegynnerguide til hvordan du bør gå fram når du skal lage din aller første podcast.

Det er enkelt å lage en podcast, men for å legge et godt grunnlag for å få et brukbart antall lyttere, bør du bruke litt tid på planleggingsbiten før du setter i gang for alvor.

Jeg har selv prøvd og feilet da jeg startet min første podcast, og med det erfaringsgrunnlaget har jeg kommet fram til hva du bør tenke på når du skal lage podcast.

Slik lager du podcast

  1. Velg tema for podcasten
  2. Finn et godt navn
  3. Finn en god publiseringsfrekvens
  4. Lag en publiseringsplan
  5. Lag logo og annen podcastgrafikk
  6. Velg riktig utstyr til podcasten
  7. Spill inn episodene
  8. Redigér innholdet
  9. Publisér episoden til en podcastplattform
  10. Analyser og juster

Velg tema for podcasten

Det første du må gjøre, er å velge tema for podcasten. Hva skal du snakke om, og ikke minst: hva skal du snakke om til hvem?

Her er det smart å ta utgangspunkt i hvilke mål du har fra før.

Jobber du for eksempel i et destinasjonsselskap i Oslo som (naturlig nok) vil ha flest mulig til å besøke byen, kan det kanskje være en idé å lansere en podcast som handler om ting du kan gjøre i Oslo?

Det kan også være lurt å ikke gå for bredt ut, men heller ha flere ulike podcaster dersom du ønsker å snakke om mange svært ulike tema, eller har flere svært ulike målgrupper.

Finn et navn på podcasten

Navnet på podcasten kan ha betydning for om potensielle lyttere faktisk velger å gi deg en sjanse og trykker “play”.

I grove trekk har du tre muligheter her.

Du kan enten være superkreativ og lage et podcastnavn som bare vekker nysgjerrigheten hos lytteren, bruke navnet ditt/bedriftsnavnet, eller et navn som beskriver hva podcasten din handler om.

Det er ingen fasit på hva som er riktig og galt. Men spør du meg, så er min subjektive mening at objektivt og beskrivende er bedre enn overkreativt.

God publiseringsfrekvens

Du må også bestemme deg for hvor ofte du skal publisere en ny episode i podcasten din.

Har du tid og ressurser til å publisere en gang i uka, eller har du mer enn nok med å legge ut en ny episode en gang i måneden?

Les også: så mye koster podcast

Uansett hva du bestemmer deg for: det viktigste er at du holder det du lover, slik at lytterne dine får en ny episode når de forventer å få det. 

Lag en publiseringsplan

Det neste tipset henger sammen med det forrige. For når du har bestemt deg for hvor ofte du skal legge ut en ny episode, bør du lage en plan der det står når hver episode skal publiseres, og hva hver enkelt podcastepisode skal handle om.

Du trenger ikke noe fancy verktøy her. Et excelark eller veggkalenderen din holder i massevis.

Logo og podcastgrafikk

Podcastgrafikk/podcastlogo er det bildet som vises til alle som besøker podcasten din i iTunes, Spotify, eller andre plattformer der podcasten din er lagt ut.

Her er det viktig å lage noe som er tydelig på en smarttelefon (de aller, aller fleste bruker telefonen sin når de hører på podcaster).

Du bør med andre ord ikke klemme inn altfor mange elementer i podcastgrafikken.

Det er mange verktøy du kan bruke for å lage podcastgrafikk. Selv holder jeg en knapp på Adobe Illustrator og Canva. Sistnevnte kommer også som en brukandes gratisversjon.

Riktig utstyr

Du trenger i utgangspunktet ikke noe mer enn smarttelefonen din for å lage podcast. Men for at kvaliteten skal bli best mulig, er det greit å ha minimum følgende på plass:

  • Ekstern mikrofon
  • Et lagringsmedie
  • Et redigeringsverktøy

Mikrofonen trenger ikke være noe mer avansert enn den som sitter i øreproppene som følger med de fleste smarttelefonen.

utstyr til podcast

Skal du drive nogenlund seriøst, bør du bruke noen hundrelapper på en dedikert mikrofon. Selv bruker jeg mikrofonen Yeti Blue, og er dugelig fornøyd med det.

Lagringsmediet trenger heller ikke være noe mer avansert enn telefonen eller PCen din. Det finnes også egne apper for podcasting som har egen, innebygd skylagring.

Bruker du en dedikert app for podcasting, så har du trolig også det du trenger for å redigere episodene dine. Apper som for eksempel Anchor.fm, har nemlig innebygd redigeringsfunksjonalitet.

Du kan også bruke smarttelefonen din til enkel lydredigering, eller laste ned redigeringsapper på PCen eller smarttelefonen din.

Ønsker du full fleksibilitet, og ikke minst full kontroll over kvaliteten på podcasten din, anbefaler jeg egne apper til PC/Mac som for eksempel Adobe Audition.

Spill inn podcastepisoden

Når du har bestemt deg for tema, valgt navn, publiseringsfrekvens, og har det du trenger av utstyr på plass, er alt klart for å spille inn episoden.

Et par, tre tips som kan hjelpe deg til å gjøre unna innspillingsprosessen så effektivt som mulig:

  • Planlegg hva du skal snakke om
  • Test lyden før du trykker “record”
  • Slå mobilen på lydløs, og sørg for at du har nogenlunde greie innspillingsomgivelser

Rediger episoden

Etter at du har spilt inn podcastepisoden, starter redigeringsjobben.

Denne jobben trenger slettes ikke være omfattende. Med god planlegging og litt øvelse, kan du fint gjøre unna dette på under en halvtime for en episode på 10 – 15 minutter.

Selv bruker jeg sjelden mer enn 10 minutter på å redigere hver enkelt episode i podcasten Markedsføringstips for målbevisste bedrifter. Men så er jeg også veldig bevisst på at jeg ikke skal redigere bort småfeil og såkalte “bloopers”.

Dette er også noe jeg råder deg til å la være å gjøre. Lytterne dine setter pris på at du også høres ut som et menneske, og alle mennesker gjør jo feil – ikke sant?

Ved å ha en podcast der du ikke fjerner alle feilene dine, blir du rett og slett mer troverdig.

Publiser podcasten

Når du er ferdig med å redigere episoden til podcasten din, må du publisere den til en eller flere podcastplattformer.

Apple Podcasts er et klart førstevalg når du skal bestemme deg for hvor du skal publisere podcasten.

Statistikk viser at de aller, aller fleste nordmenn lytter til podcast via Apple Podcast. Likevel anbefaler jeg at du publiserer til i alle fall Spotify i tillegg.

Dersom du skal publisere manuelt til hver enkelt plattform, noe du må gjøre dersom du ikke bruker dedikerte podcast-apper som for eksempel Anchor.fm, må du gjøre publiseringsjobben en gang for hver publiseringsplattform.

Men bruker du tjenester som Anchor.fm, noe jeg selv gjør, er det tilstrekkelig å publisere hver enkelt episode der, så gjør Anchor resten av jobben for deg.

Analysér og juster

Jobben med å lage podcast stopper ikke etter at du har publisert episoden. Du bør også analysere med jevne mellomrom.

Gode podcastplattformer (jeg drister meg til å nevne Anchor.fm igjen), gir deg gode muligheter til å gjøre enkel analyse.

Det viktigste du bør se på er hvor mange lyttere du har hatt, total lyttertid for hver enkelt episode, og ikke minst hvor mange minutter hver enkelt episode har hvert spilt i gjennomsnitt.

Med god analyse har du rett og slett mulighet til å finne ut hvordan du kan lage en bedre podcast, og ikke minst få flere lyttere.

Da håper jeg at du har fått svar på spørsmålet jeg tipper du kom for å få svar på, nemlig “hvordan lage podcast”.

Men om du trenger hjelp til noe av dette, enten det er å planlegge et godt podcastkonsept, velge riktig målgruppe, lage podcastgrafikk eller andre ting, så står jeg og kollegene mine i det kreative markedsføringsbyrået DMT klar til å hjelpe deg.

Få hjelp med å lage podcast nå

Få gratis tips om digital markedsføring rett i e-postkassa di:

Har du lyst til å ta bedriften din fra 😥 til 😍 ?

Nyttige, enkle tips om hvordan små og mellomstore bedrifter kan bruke digital markedsføring for å få flere kunder og større omsetning