Sist oppdatert: 28. oktober 2021
Har du også lurt på hvordan du kan legge til lenke i Instagram Stories? Bruk tre små minutter på å lese dette for å begynne å bruke funksjonen.
Dersom du har det som meg, har du også gått rundt og vært litt småirritert over at bare noen få utvalgte har fått lov til å legge til en egen lenke som en del av storyen de har lagt ut på Instagram.
Fram til oktober 2021 var det nemlig bare såkalte verifiserte Instagram-kontoer og profiler med minst 10 000 følgere som hadde mulighet til å legge til lenke i Instagram Stories for å få den ettertraktede “sveip opp-funksjonen”.
Riktig ble det seinvåren 2017 mulig å linke til IGTV i storyen din, men reell mulighet til å legge til lenke fikk vi ikke før slutten av oktober 2021 da Instagram lanserte link sticker.
Lenke-stickeren erstatter den gamle sveip opp-funksjonen, og kan plasseres hvor du vil i bildet/videoen i storyen din.
Slik kan du legge til lenke i Instagram Stories
For å være 100 % korrekt og ryddig: det er faktisk to ulike måter du kan legge til lenker i Instagram Stories på:
- Vanlig lenke direkte i storyen (ved å bruke en såkalt “link sticker”)
- Lenke gjennom annonsering (da får du også sveip opp)
Link via annonse er du neppe interessert i å lære om akkurat nå. Derfor gjelder guiden for deg som vil legge til link aldeles gratis.
Slik gjør du det:
- Åpne Instagram-appen din, ta et bilde eller en video (eller last opp fra kamerarullen din)
- Klikk på sticker-ikonet oppe til høyre i skjermbildet (firkanten med smilefjes)
- Velg stickeren det står “lenke” på (hvis du mot formodning ikke har den: oppdater appen din)
- Legg til URLen/nettstedsadressen du vil lenke til
- Plasser lenke-stickeren der du ønsker å ha den i bildet
That´s it! Verre enn det var det faktisk ikke.
Bonustips når du bruker link i Instagram Stories
I og med alle, uansett antall følgere og uansett profiltype, kan bruke lenker i Instagram Stories, er det fort gjort å gå helt bananas og legge til lenker i hver eneste story-snutt. Det er ikke nødvendigvis smart.
Les også: tre tips til hvordan du kan bruke Instagram Stories til markedsføring
For å få best mulig effekt bør du tenke over om du i det hele tatt skal legge til lenke i storyen din. Du bør tenke på hvor lenken skal plasseres reint visuelt. Og du må velge URL med omhu.
I tillegg er det veldig viktig å tenke på hvilken handlingsoppfordring du legger opp til i form av tekst som står i tillegg til lenke-stickeren.
Kanskje du har lyst på flere tips om hvordan du bruker lenker i stories? Da anbefaler jeg at du hører på denne podcasten om hvordan du bruker lenker smart
FÅ GRATIS TIPS RETT I E-POSTKASSA DI:
Har du lyst til å ta bedriften din fra 😥 til 🤩?
Nyttige, enkle tips om hvordan du kan nå målene i organisasjonen din, sendt rett i innboksen din en gang i måneden.