Ikke bruk bilder med mye tekst i Facebook-annonser

av | jun 9, 2016 | Facebook, Markedsføring, Sosiale medier | 0 kommentarer

Trodde du det var fritt fram for å bruke bilder med mye tekst i Facebook-annonser, nå som Facebook har fjernet 20%-regelen? Da bør du tro om igjen.

 

Det var nærmest halleluja-stemning blant mange som bruker Facebook til annonsering da det ble kjent at Facebook fjerner den gamle regelen om at det ikke er lov til å ha bilder med mer enn 20 % tekst i en Facebook-annonse.

Derfor kan følgende komme som en liten kalddusj for mange:

Ja, Facebook har fjernet 20%-regelen. Du kan bruke så mye tekst som du bare vil. Men bruker du bilder med mye tekst, kommer rett og slett Facebook ikke til å vise annonsen din.

I skrivende stund har den nye regelen ikke blitt rullet ut i Norge. Det har heller ikke kommet noen offisiell uttalelse fra Facebook, men Product Marketing Manager Afsheen Ali har bekreftet endringen overfor Facebook-guru Jon Loomer i et blogginnlegg.

Dette er de viktigste endringene

Så hva betyr nå egentlig endringen for alle som bruker Facebook til annonsering? Hvorfor er det ikke greit å bruke bilder med mye tekst i Facebook-annonser, nå som Facebook har fjernet regelen?

Ifølge Jon Loomer kommer Facebook nå til å dele bildeannonser med tekst inn i fire kategorier:

  • OK
  • Low
  • Medium
  • High

Den første kategorien, “OK”, er annonser helt uten tekst i bildet. Det er denne varianten som Facebook foretrekker, og gir grønt lys og null begrensning i visninger.

For kategorien “Low”, sier Facebook at rekkevidden for annonsen vil bli “noe redusert”.

Kategori “Medium” er neste trinn, og for “High” sier det seg jo nesten sjøl: Ja, annonsen blir godkjent, men det er slettes ikke sikkert at den når ut til en eneste Facebook-bruker.

 

Slik bør du bruke bilder med tekst i Facebook-annonser

Så hva betyr dette egentlig for bedrifter som bruker Facebook til markedsføring? Er det smartest å bruke bilder med lite eller mye tekst i Facebook-annonser?

Mitt soleklare råd er følgende: som privatperson på Facebook synes jeg at bilder med mye tekst virker utrolig “spammy” og reklamete ut.

Jeg liker i utgangspunktet ikke å bli solgt til på Facebook. Derfor er jeg utrolig kjapp til å scrolle forbi annonser som har bilder med mye tekst. Slik er det mange andre som har det også. Derfor står jeg igjen med to grunner til at du bør unngå å bruke bilder med mye tekst i Facebook-annonser:

  • det ser “spammy” ut
  • annonsen når ut til færre brukere

 

Lurer du på hvordan du kan bruke Facebook til annonsering? Tormod Sperstad er sertifisert digital markedsfører, og kan hjelpe deg.

 

Få hjelp med annonsering på Facebook