Instagram endrer feeden: dette bør du gjøre

Det ble bortimot ramaskrik da Instagram i 2016 valgte å gå bort fra kronologisk nyhetsfeed, og innføre algoritmer som førte til at du og jeg kunne få opp eldgamle innlegg øverst i feeden hver gang vi åpner Instagram-appen vår.
Enkelte bedrifter kunne også melde om dårligere rekkevidde.
Derfor var det mange som etter halvannet års frustrasjon jublet høylydt da Instagram i mars 2018 kunne melde om følgende:
“nå får du flere nye innlegg øverst i feeden din“.
Vurdér strategien din på nytt
Det er ikke snakk om at Instagram på nytt har innført en 100 % kronologisk nyhetsfeed.
Endringen innebærer at du vil se innlegg i en kronologisk-ish rekkefølge, der tidspunktet for når et innlegg ble publisert spiller en viktig rolle.
Dette betyr at du som bruker Instagram som markedsføringskanal bør gå en runde med deg selv for å kvalitetssikre strategien du har, slik at du kan tilpasse innhold og ikke minst publiseringstidspunkt etter hva som fungerer best.
Tidspunkt og frekvens er viktigere enn før
Men hva bør du gjøre helt konkret? Her har du noen tips til hvordan du kan møte endringen:
- Se etter når følgerne dine er aktive
- Vær mer bevisst rundt når du skal publisere innlegg
- Publisér oftere enn før
Med en mer kronologisk feed på plass, er tidspunktet for publiseringen viktigere enn før.
Dette betyr at du med fordel kan bruke innsiktsverktøyet i Instagram, som alle med bedriftsprofil har tilgang til, for å se når følgerne dine er mest aktive på Instagram.
Prioriteringen av nye innlegg kan også føre til at gamle innlegg kan få kortere levetid – noe som igjen kan føre til at du kan tillate deg å publisere noe oftere enn før.
I alle fall så lenge du holder deg til hovedregelen om at kvalitet trumfer kvantitet.