Konkurranser på Facebook – dette er reglene

av | okt 12, 2015 | Facebook, Markedsføring, Sosiale medier

Reglene for konkurranser på Facebook er enkle. Denne korte guiden er alt du trenger for å unngå at Facebook-siden din blir stengt på grunn av regelbrudd.

 

Lurer du på hvilke regler som gjelder for konkurranser på Facebook?

Usikker på hvordan du bør formulere en konkurranse for å holde deg innafor Facebook sine regler?

Selv om det kan virke totalt overveldende å lese gjennom alt av Facebook sine vilkår og retningslinjer, er det faktisk bare to ting som absolutt ikke er lov når du skal arrangere konkurranser på Facebook:

  • du har ikke lov til å kreve at en person deler noe for å få lov til å delta
  • du har ikke lov til å kreve at deltageren må tagge noen for å få lov til å delta

To veldig enkle regler der, altså.

 

Husk overordna regler

Facebook selv formulerer det på følgende måte når de skal sammenfatte de to reglene: “Personlige tidslinjer og venneforbindelser skal ikke brukes til å administrere kampanjer”. Kampanjer i dette tilfellet er både konkurranser, lotteri og eventuelle andre oppdateringer der du har en premie.

I tillegg må du selvfølgelig passe på dette også:

  • holde deg innafor de generelle retningslinjene til Facebook
  • følg lovverket som gjelder i det landet du markedsfører deg fra

Dersom du holder til i Norge, er for eksempel Markedsføringsloven noe av det viktigste du har å forholde deg til.

 

Siden din kan bli stengt

Konsekvensen av at du bryter reglene for konkurranser på Facebook, kan være temmelig alvorlig. I verste fall kan siden din faktisk bli stengt.

Nå er det riktig nok svært sjelden at dette skjer. Selv har jeg dessverre sett mange eksempler på at Facebook ikke slår ned på regelbrudd som blir rapportert.

Nei, jeg er ikke en person som opptrer som “konkurransepoliti”. Men i jobben som digital markedsfører arbeider jeg jevnlig med konkurranser, og vet at det kan være både irriterende og urettferdig at enkelte bedrifter tilsynelatende kommer unna med lettvinte konkurranser der de tigger om deling og tagging.

Av og til får jeg også høre argumentet “hvorfor kan ikke jeg be om deling for å delta i Facebook-konkurranser når alle andre gjør det?“.

Dette er svaret jeg gir: selv om “alle” bryter reglene, så er det ingen grunn til at du skal bryte reglene for konkurranser på Facebook.

Hvorfor ta sjansen? Hva er det du ønsker å oppnå ved å bevisst bryte reglene?

Astrid Valen-Utvik har skrevet denne utdypende artikkelen som jeg også anbefaler at du leser dersom du vil få med deg alle detaljene om hva som er lov/ikke lov.

Husk også at Facebook av og til endrer reglene sine. Derfor er det et godt tips at du med jevne mellomrom selv sjekker Facebook sine komplette vilkår for Facebook-sider.

Lyst til å få hjelp til å lage gode konkurranser på Facebook?

Tormod Sperstad i det kreative byrået DMT AS er internasjonalt sertifisert digital markedsfører, og kan gi deg gode tips.

Få hjelp til konkurranser på Facebook

Få gratis tips om digital markedsføring rett i e-postkassa di:
Har du lyst til å ta bedriften din fra ? til ? ?
Nyttige, enkle tips om hvordan små og mellomstore bedrifter kan bruke digital markedsføring for å få flere kunder og større omsetning