Dette betyr Instagram-endringen for bedrifter

av | mar 26, 2016 | Instagram, Markedsføring | 0 kommentarer

En algoritmestyrt nyhetsfeed kan fort bli kritisk for alle som bruker Instagram som markedsføringskanal. Dette betyr Instagram-endringen for bedrifter.

 

Har du fått med deg at Instagram vil fjerne bilder fra brukere som du ikke liker?

Nyheten om at du snart ikke kommer til å se alle bildene fra alle du følger, slo ned som en aldri så liten bombe hos ivrige Instagram-brukere verden over.

Fram til mars 2016 har det vært slik at dersom du har hatt 500 følgere på Instagram, så har samtlige av disse 500 fått opp alle bilder du har lagt ut i feeden sin (om de faktisk har lagt merke til bildene er en helt annen skål).

Med den varslede endringen blir dette endret. Radikalt.

Hvor streng algoritmen som skal bestemme hva du får opp i feeden din på Instagram, er det bare Instagram selv som vet. Det er heller ikke sagt noe om når endringen blir innført.

Men en ting er klinkende klart:

dersom du følger en person eller bedrift på Instagram, og sjelden engasjerer deg i det vedkommende legger ut (for eksempel ved å like bildet), er det mindre sannsynlig at du i det hele tatt vil se det neste bildet som denne brukeren legger ut.

 

Dette betyr Instagram-endringen for bedrifter

Dersom du som bedrift på Instagram ikke får et brukbart antall hjerter på bildene du legger ut, vil det rett og slett bli færre og færre som ser det du legger ut.

Og uansett hva som er målet med at du bruker Instagram som markedsføringskanal, er det ikke det du vil. Du ønsker selvfølgelig at flest mulig ser budskapet ditt, ikke sant?

 

Dette bør du gjøre

For bedrifter som bruker Instagram til å markedsføre seg, betyr endringen først og fremst én ting: det er viktigere enn noen gang å legge ut bilder på Instagram som engasjerer følgerne.

Selv om Instagram ikke har sagt noe konkret om hva “engasjement” betyr i denne sammenhengen, er det grunn til å tro at det blir viktig å få flest mulig hjerter (likes) og kommentarer.

Siden det er fullt mulig for bedrifter å annonsere på Instagram, kan det også være en mulig strategi å bruke penger på å annonsere på Instagram dersom du vi ha mest mulig ut av Instagram som markedsføringskanal.

Det koker altså ned til to konkrete utveier dersom du som bedrift ønsker å nå ut til flest mulig på Instagram framover:

  • lag gode oppdateringer som engasjerer følgerne dine
  • vurder å bruke deler av budsjettet ditt på å annonsere på Instagram

 

Er du usikker på om bedriften din bør bruke Instagram? Tormod Sperstad er fagutdannet digital markedsfører, og kan gi deg god veiledning.

Få råd om Instagram som markedsføringskanal