Markedsføringsåret 2016: Mer innholdsmarkedsføring og mer søppel

av | des 30, 2015 | Facebook, Google, Innholdsmarkedsføring, Markedsføring, Sosiale medier, Søkemotormarkedsføring | 0 kommentarer

Innholdsmarkedsføring vokser. Du og jeg får mer enda mer søppel i feeden vår. Du må betale for å nå ut. Du må ha en plan for det du gjør. Dette er spådommene mine for markedsføringsåret 2016.

 

Jeg er slettes ingen spåmann. “Snåsamann-egenskaper” er det heller dårlig med.

Men jeg jobber med markedsføring store deler av døgnet, og vil påstå at jeg har nogenlunde styr på hva som funker og ikke funker for små og mellomstore bedrifter som markedsfører seg på nett.

Derfor vil jeg driste meg til å komme med noen spådommer for markedsføringsåret 2016.

Allerede i november 2015 uttalte jeg meg til www.ekspertvalg.no om mine spådommer for 2016. Dette blir derfor en utdyping av det intervjuet.

Det er mye mer som sikkert både burde og kunne vært sagt. Spesielt om Facebook, der vi vet at det er utrolig mye spennende som kommer til å skje de neste månedene.

Men for å prøve å holde meg sjøl ørlitegrann i ørene, og ikke kjede deg så altfor mye, holder jeg meg til tre, fire hovedtrekk som jeg mener blir viktige i 2016.

 

Innholdsmarkedsføring blir allemannseie

Innholdsmarkedsføring har vært brennhett i 2015. Stadig flere bedrifter, spesielt større bedrifter med nogenlunde rause budsjettrammer, har begynt å bruke innholdsmarkedsføring i stor grad.

2016 er jeg sikker på blir året da innholdsmarkedsføring blir bortimot allemannseie. Selv de minste bedriftene kommer til å se potensialet i å bruke tid og penger på å lage godt innhold som er nyttig og verdifullt for kundene.

Jeg har sett trenden en god stund allerede: det er flere små bedrifter som de siste månedene av 2015 har vært i kontakt med meg for å høre om dette kan være noe å bruke ressurser på.

 

Mer søppel

Som en direkte følge av at enda flere satser på innholdsmarkedsføring, tror jeg dessverre at du og jeg kommer til å bli servert enda mer dårlig innhold.

Mye av det kommer rett og slett til å være søppel.

For etter hvert som flere og flere kastet seg på innholdsmarkedsføringstrenden i 2015, ble det også servert mer og mer innholdssøppel.

Altfor mange bedrifter ser ut til å lage innhold bare for å produsere mest mulig innhold – i den tro at kvantitet trumfer kvalitet.

Til disse har jeg bare én ting å si: Sorry. Det er ikke sånn det funker.

Du lurer ikke Google. Og viktigst av alt: du greier ikke å lure kunden din på lang sikt.

Du må tenke på hvilken verdi innholdsmarkedsføringen gir potensielle og eksisterende kunder. Dersom innholdet ikke er verdifullt for målgruppa di, og heller ikke spesielt relevant i forhold til produktet ditt, bør du tenke deg om en ekstra gang før du publiserer noe som helst.

Eller som en av mine gode, gamle lærere i dagspressejournalistikk sa det så godt:

“Har du ikke noe å skrive om? Ikke skriv det!”

eksempel på irrelevant innholdsmarkedsføring
VG Partnerstudio har satset sterkt på innholdsmarkedsføring gjennom samarbeidet sitt med REMA 1000. Men hvor relevant er det for meg at REMA 1000 serverer meg og deg en artikkel om barn og overnatting borte? 
Skjermdump: www.vg.no
[Tweet “Altfor mange bedrifter ser ut til å tro at kvantitet trumfer kvalitet.”]

Mer til digitale kanaler

2016 tror jeg også blir året da små og mellomstore bedrifter flytter en enda større andel av markedsføringsbudsjettene sine fra analoge til digitale kanaler.

Selv de minste lokalavisene har merket en klar nedgang i annonseinntektene i papiravisa, og selv om jeg fremdeles mener at papirannonsering kan være verdt pengene, tror jeg nedgangen fortsetter i 2016.

En god del bedrifter, spesielt små og mellomstore, bruker fremdeles mesteparten av annonsebudsjettene sine på papirannonser der de har bortimot null mulighet til å måle effekten. Og ikke minst: med bortimot null mulighet til å målrette annonsene.

Det er viktig å bruke pengene for å nå ut til de mest verdifulle kundene, og der er digitale kanaler totalt overlegent i forhold til tradisjonelle papirannonser.

Dette tror jeg enda flere kommer til å innse i året som kommer.

 

Planer og penger blir viktigere

I 2015 så vi at den såkalte organiske rekkevidden på Facebook (hvor mange av de som har likt en Facebook-side som faktisk ser oppdateringen) har fortsatt mot et absolutt nullpunkt.

Dersom du har en Facebook-side, uansett om du er en liten eller stor bedrift med få eller mange likes, må du regne med å betale for å nå ut.

Det er rett og slett “pay to play” for alle som vil henge med.

Etter at Instagram åpnet opp for annonsering, har det dukket opp rapporter som tyder på at både engasjement og organisk vekst er på retur der også.

Dette tror jeg vil føre til at en del bedrifter vil gi opp sosiale medier – i stedet for å sette seg ned å lage gode planer for hvordan sosiale medier kan hjelpe bedriftene med å nå de overordna målene sine.

Vinnerne blir de som innser at de må bruke en del av budsjettene sine til å betale for å nå fram, samtidig som at de har en målrettet plan for det de gjør.

 

Hva tror du blir trendene for markedsføringsåret 2016? Jeg hadde blitt glad om du hadde lagt igjen en kommentar under.

Mine spådommer for markedsføringsåret 2016: Flere kommer til å bruke innholdsmarkedsføring. Du må betale. Og du må ha en plan for det du gjør.