MARKEDSFØRINGSTIPS FOR BEDRIFTER

Markedsføringstips for bedrifter med ferieplaner

Tormod Sperstad, digital rådgiver i DMT AS

19. juni 2019

Er markedsføring en del av jobben din? Lyst til å ha litt mer fri når du har fri? Her er et par, tre, fire fem markedsføringstips for bedrifter med ferieplaner.

Det nærmer seg kanskje ferietid for deg? Eller kanskje du skal ha noen dager fri for å ta deg en langhelg på hytta eller i en storby?

Da er det på sin plass å komme med noen ferietips, slik at du forhåpentligvis kan ta deg fri med litt bedre samvittighet, og få litt lavere skuldre når du først skal ha fri.

For dersom du er som meg, så har du sikkert kjent på den småvonde følelsen når du ikke er sikker på om du fikk gjort alt du hadde planer om å gjøre før du tok ferie. 

Kanskje har du endt opp med å bruke deler av ferien på jobb, og kanskje jobbet litt mer enn det du strengt tatt bør gjøre når du har fri.

Kanskje har du måtte ta deg av henvendelser på Facebook-siden til bedriften du jobber i, eller på Instagram-profilen til bedriften din.

Les også: Markedsføringstips for reiselivsbedrifter

Kanskje har du rett og slett endt opp med å delvis måtte kombinere storbyferie og hyttetur med publisering av Instagram-innlegg, og svar på meldinger som bedrifta har fått på Facebook.

Hvis du kjenner deg igjen i noe av dette, så vet jeg akkurat hvordan du har det.

Jeg har vært i den samme situasjonen selv. Flere ganger. 

Klok av skade laget jeg for noen år tilbake en liten huskeliste til meg selv, slik at jeg kunne ha litt lavere skuldre i min egen ferie. 

For all del. Jeg er så absolutt ikke perfekt. 

Og det er jo litt forskjell på teori og praksis. Men denne sjekklista har i alle fall fungert såpass at jeg er blitt litt mer bevisst rundt egen fritid, og jobbet LITT mindre når jeg er på ferietur.

Lista funket såpass bra at jeg har lyst til å dele den med andre – deriblant deg. 

Så værsågod: her har du en sjekkliste med markedsføringstips for bedrifter som vil ta seg litt ferie.

1. Planlegg ferien din

Dette blir jo nesten litt som den første fjellvettregelen dette, som sier at du skal planlegge turen din og melde fra hvor du går.

Med dette så mener jeg at du i alle fall et par uker, gjerne flere, før du går ut i ferien, planlegger hva skal gjøre før du går ut i ferie.

Denne lista bør du dele inn i MÅ, BØR og KAN-gjøremål. Kanskje bruke litt fargekoder i tillegg (rødt, for haster, orange for bør og grønt for kan?).

Pass på at du ikke er for ambisiøs. Legg inn litt slakk, for det kommer garantert til ting i tillegg som MÅ gjøres, for eksempel når du får en hastejobb for en kunde.

Men greia er, at dersom du planlegger godt, så vil det hjelpe deg til å slappe litt mer av i ferien, når du tross alt vet at du har fått utført en del ting FØR du gikk ut i ferie.

 

2. Lag en publiseringskalender

Det andre punktet på sjekklista er at du lager en publiseringskalender som du kan bruke til å for eksempel planlegge innlegg som du skal publisere på Facebook, Insta og i andre sosiale medier.

Den kan du bruke til å planlegge innlegg som skal publiseres når du har ferie.

For det er jo litt for dumt at det blir helt dødt på Facebook-siden din når du tar ut fem ukers ferie (hvis du er så heldig at du kan gjøre det).

Og dette kan du unngå ved å planlegge godt, for eksempel ved å bruke en publiseringskalender.

Om du ikke har en publiseringskalender som tar for seg hele året, slik jeg har for alle sidene som jeg administrerer, er det i alle fall viktig at du har en kalender som dekker ferien din.

Du trenger ikke bruke noe fancy verktøy. Excel, veggkalenderen din, eller et helt vanlig papirark holder i massevis.

Poenget er at du har en oversikt der du noterer deg når de ulike Facebook-innleggene skal publiseres, når de ulike Instagram-innleggene skal publiseres, når du skal legge ut noe på LinkedIn.

3. Bruk publiseringsverktøy

Neste tips er at du bruker ulike verktøy som kan gjøre selve publiseringsjobben for deg.

Dersom du for eksempel bruker Facebook, så har du jo faktisk innebygd et helautomatisk verktøy som du kan bruke for å planlegge og publisere innlegg fram i tid.

Denne publiseringsfunksjonen gjør det mulig å lage et innlegg, og definere publiseringstidspunkt.

Og når selve tidspunktet for publisering kommer, blir innlegget automatisk lagt ut på Facebook-siden – uten at du trenger å løfte en eneste feriefinger.

Du kan med andre ord lage ferdig alle Facebook-innleggene som skal publiseres i løpet av ferien din, før du tar med deg solhatten din, ei flaske med faktor 50 og låser deg ut fra kontoret for sommeren.

Funksjonen er rett og slett en life saver for travle mennesker som deg og meg.

Det finnes jo andre publiseringsverktøy også, der du kan forhåndsplanlegge innlegg for mange andre kanaler enn Facebook.

Bruker du for eksempel verktøy som blant andre Sprout Social, Loomly eller Buffer (ja, det finnes mange andre også), så kan du lage ferdig innlegg som skal publiseres på blant annet Instagram, LinkedIn og Twitter i tillegg til Facebook.

Du kan med andre ord bruke verktøy der du lager et Instagraminnlegg ferdig med bilde, hashtagger, geolokasjon og litt tekst, og definere at dette innlegget skal publiseres torsdag 30. juni klokka 21.55 (når du er langt nede i et lite glass med feriegodis), og så gjør verktøyet hele jobben for deg.

4. Følg med i nyhetsbildet

Det neste tipset henger sammen med det forrige tipset om publiseringsverktøy.

For selv om du har planlagt alle innleggene som skal publiseres de neste fem ukene, kan du ikke glemme de sosiale mediene du bruker som markedsføringskalaner.

Tvert imot.

Jo mer du har forhåndsplanlagt i publiseringsverktøyet, jo viktigere er det å følge med på hva som skjer rundt deg.

Grunnen til det, er at det kan skje store ting i nyhetsbildet som kan gjøre at det du publiserer i sosiale medier i beste fall kan se litt rart ut.

Tenk deg for eksempel hva som kan skje dersom du har forhåndsplanlagt et “viersågladeforatdeterferie-innlegg” på en fredag, og det samme dag skjer en nasjonal katastrofe?

Da blir innlegget ditt rett og slett totalt smakløst.

I verste fall kan den dårlige timingen føre til at bedriften du jobber i kan få en skikkelig stygg ripe i lakken.

5. Ha en kollega i backup

Ferie innebærer gjerne litt tid offline for de fleste av oss. Men en bedrift som bruker sosiale medier og andre digitale markedsføringskanaler kan aldri ta seg helt fri fra sosiale medier.

Selv om du er borte noen uker, må det være noen som tar din plass.

Ikke nødvendigvis på fulltid, men i alle fall såpass at du kan ta ferie med god samvittighet.

Da er det smart å alliere seg med en kollega som kan hjelpe deg når du har ferie.

Alternativt kan du ta kontakt med et markedsføringsbyrå som kan administrere de ulike markedsføringskanalene dine når du har ferie.

Husk også å informere kollegaen din om hva han eller hun må huske på å gjøre, samt gå gjennom alle rutiner og regler dere har for bedriftssiden.

Og ikke minst: husk på at du har minst en kollega som har administratorrettigheter til Facebook-siden – i tillegg til deg sjøl. Pass på at du har gitt kollegen din alt av nødvendige tilganger, slik at du slipper å begynne å styre med det når du er ute i ferie.

6. Ha en kriseplan

Ting kan skje, og tro meg: før eller siden vil du oppleve en aldri så liten sosiale medier-krise.

Derfor er det smart å ha en liten kriseplan der det er klart definert hvem som gjør når noe skjer.

I kriseplanen bør du dele ulike typer kriser inn i et par, tre grupper etter alvorlighetsgrad, og lage en enkel plan for hver av gruppene.

Hvem gjør hva når noe skjer? Hvordan skal bedriften kommunisere? Hvor kjapt og hvor hyppig skal dere kommunisere ut? Hvem skal gå over publiseringsplanen og sjekke hva som er planlagt av innlegg?

Det er vanskelig å ha en plan for alt som kan skje, men bare det å ha en enkel kriseplan kan bidra til at dere får en bedre bevissthet rundt hvordan dere skal takle ulike uforutsatte situasjoner.

Et lite bonustips på tampen: du fortjener å ta fri. Du trenger å ha fri. Derfor bør du logge litt av i ferien.

Og så lenge du har en sjekkliste klar, og faktisk har fulgt den til en grad, så kan du gjøre det med verdens beste samvittighet.

Markedsføringsbyrået DMT har internasjonalt sertifiserte digitale markedsfører som kan hjelpe deg med markedsføring på Facebook.

Få hjelp med markedsføring nå

Få gratis #TormodTips om digital markedsføring rett i e-postkassa di:

Har du lyst til å ta bedriften din fra 😥 til 😃

Nyttige, enkle tips om hvordan små og mellomstore bedrifter kan bruke digital markedsføring for å få flere kunder og større omsetning