[et_pb_section admin_label=”section” transparent_background=”off” background_color=”#ffffff” allow_player_pause=”off” inner_shadow=”off” parallax=”off” parallax_method=”off” padding_mobile=”on” make_fullwidth=”off” use_custom_width=”off” width_unit=”on” make_equal=”off” use_custom_gutter=”off” custom_padding=”||0px|”][et_pb_row admin_label=”row” make_fullwidth=”off” use_custom_width=”off” width_unit=”on” use_custom_gutter=”off” custom_padding=”||0px|” padding_mobile=”on” allow_player_pause=”off” parallax=”off” parallax_method=”off” make_equal=”off” parallax_1=”off” parallax_method_1=”off” column_padding_mobile=”on”][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_divider admin_label=”Divider” color=”#ffffff” show_divider=”off” height=”110″ divider_style=”solid” divider_position=”top” hide_on_mobile=”on”] [/et_pb_divider][et_pb_text admin_label=”Stikktittel” background_layout=”light” text_orientation=”center” text_font=”PT Sans|on|||” text_text_color=”#bcbcbc” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” text_letter_spacing=”2px” custom_margin=”||0px|” custom_padding=”||0px|”] WEBDESIGN OG DIGITAL MARKEDSFØRING [/et_pb_text][et_pb_text admin_label=”Tittel” background_layout=”light” text_orientation=”center” max_width=”660px” text_font=”PT Sans||||” text_font_size=”72″ text_text_color=”#1d1d1d” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” custom_margin=”18px||80px|” text_line_height=”1.1em” text_font_size_last_edited=”on|desktop” text_font_size_tablet=”52″]
Ny nettside? Les dette før du bestiller
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section][et_pb_section admin_label=”Section” fullwidth=”off” specialty=”off” transparent_background=”off” background_color=”#f7f7f4″ allow_player_pause=”off” inner_shadow=”off” parallax=”off” parallax_method=”off” padding_mobile=”on” make_fullwidth=”off” use_custom_width=”off” width_unit=”on” make_equal=”off” use_custom_gutter=”off” custom_padding=”0px|||”][et_pb_row admin_label=”row” make_fullwidth=”off” use_custom_width=”on” width_unit=”on” use_custom_gutter=”off” custom_padding=”0px|||” padding_mobile=”on” allow_player_pause=”off” parallax=”off” parallax_method=”off” make_equal=”off” parallax_1=”off” parallax_method_1=”off” parallax_2=”off” parallax_method_2=”off” column_padding_mobile=”on” custom_width_px=”620px”][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_image admin_label=”Image” src=”https://www.tormodsperstad.no/wp-content/uploads/2016/06/tormod-sperstad-bilde-til-blogg-om-digital-markedsføring.png” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”off” sticky=”on” align=”center” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” custom_margin=”-48px|||”] [/et_pb_image][et_pb_text admin_label=”Byline” background_layout=”light” text_orientation=”center” text_font=”PT Sans||||” text_font_size=”18″ text_text_color=”#323232″ text_line_height=”1.4em” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” custom_margin=”14px||0px|”]
Tormod Sperstad,
digital rådgiver i DMT Alvdal
[/et_pb_text][et_pb_text admin_label=”Dato” background_layout=”light” text_orientation=”center” text_font=”PT Sans|on|||” text_text_color=”#363636″ use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” custom_margin=”0px|||”]
31. juli 2016
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row admin_label=”row” make_fullwidth=”off” use_custom_width=”on” width_unit=”on” use_custom_gutter=”off” custom_padding=”0px|||” padding_mobile=”on” allow_player_pause=”off” parallax=”off” parallax_method=”off” make_equal=”off” parallax_1=”off” parallax_method_1=”off” parallax_2=”off” parallax_method_2=”off” column_padding_mobile=”on” custom_width_px=”620px”][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text admin_label=”Ingress” background_layout=”light” text_orientation=”left” max_width=”620px” text_font=”PT Serif||||” text_font_size=”24″ text_text_color=”#363636″ use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” custom_margin=”40px||0px|” text_line_height=”1.4em” text_font_size_last_edited=”on|tablet”] Har du planer om ny nettside, eller kanskje du skal fornye den gamle nettsiden din? Dette er noen av de viktigste tingene du må huske på når du skal ha ny nettside. [/et_pb_text][et_pb_text admin_label=”Text” background_layout=”light” text_orientation=”left” max_width=”620px” text_font=”PT Serif||||” text_font_size=”20″ text_text_color=”#363636″ use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” custom_margin=”30px||0px|” text_line_height=”1.5em” text_font_size_last_edited=”on|tablet”]
Det er lett å la seg friste av bedrifter som lokker med billige nettsider.
Joda, det er klart at du kan få en nettside som ser bra ut rent visuelt, men det er i alle fall tre spørsmål du bør stille deg før du takker ja til et tilbud om ny nettside som høres forlokkende billig ut:
- Er det viktig for deg at bedriften din er godt synlig Google og andre søkemotorer?
- Er det viktig for deg at nettsiden din er brukervennlig?
- Er det viktig for deg at nettsiden din bidrar til at du får flere kunder og økt omsetning?
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row admin_label=”Row” make_fullwidth=”off” use_custom_width=”on” width_unit=”on” custom_width_px=”980″ use_custom_gutter=”off” padding_mobile=”on” allow_player_pause=”off” parallax=”off” parallax_method=”off” make_equal=”off” parallax_1=”off” parallax_method_1=”off” column_padding_mobile=”on” custom_padding=”50px||0px|”][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_image admin_label=”Image” src=”https://www.tormodsperstad.no/wp-content/uploads/2016/07/Ny-nettside.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”off” sticky=”off” align=”center” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” alt=”Tips når du skal ha ny nettside” title_text=”Ny nettside? Sjekk disse tipsene før du setter i gang”] [/et_pb_image][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row admin_label=”row” make_fullwidth=”off” use_custom_width=”on” width_unit=”on” use_custom_gutter=”off” custom_padding=”17px|||” padding_mobile=”on” allow_player_pause=”off” parallax=”off” parallax_method=”off” make_equal=”off” parallax_1=”off” parallax_method_1=”off” parallax_2=”off” parallax_method_2=”off” column_padding_mobile=”on” custom_width_px=”620px”][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text admin_label=”Text” background_layout=”light” text_orientation=”left” max_width=”620px” text_font=”PT Serif||||” text_font_size=”20″ text_text_color=”#363636″ use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” custom_margin=”30px||0px|” text_line_height=”1.5em” text_font_size_last_edited=”on|tablet”]
Dersom du har svart “ja” på spørsmålene over, har jeg følgende nyhet å komme med til deg: sorry! Du kommer ikke unna å bruke en god del tid og penger på jobben.
Det gode nyheten er at dersom du gjør en skikkelig jobb, er muligheten til å få klingende mynt i kassa langt større enn dersom du ser deg blind på tilbudsprisen.
Huskeliste når du skal ha ny nettside
Så hva i all verden må huske på når du skal ha en ny nettside? Dette er noen av de viktigste tipsene du får fra meg:
- Gjør et skikkelig forarbeid
- Du må ha en mobilvennlig nettside
- Du må følge de nye, lovpålagte kravene fra Difi om universell utforming
- Du må ha søkemotorvennlige nettsider
- Du må ha en rask nettside
Forarbeidet er det aller viktigste.
Mange bedrifter begynner i feil ende når de skal ha ny nettside, og starter med det visuelle designet.
Dette er aldri smart dersom det er viktig å være godt synlig på nett.
Du bør i stedet starte med en god gjennomgang av hva som er målet med nettsiden, og ikke minst en skikkelig analyse av hvilke ord og uttrykk det er viktig for deg å være synlig på.
Du må også huske på at en ny nettside må være mobilvennlig. Den viktigste grunnen til det er selvsagt at brukeren blir mer fornøyd, men sett fra ditt ståsted er det også greit å vite at mobilvennlige nettsider er mer synlige i Google.
Dersom du skal ha en ny nettside, eller gjøre en skikkelig renovering av den gamle nettsiden, er du faktisk også pliktig å følge de nye, lovpålagte kravene fra Difi om universell utforming.
Difi-kravene er på ingen måte urimelige. De er faktisk helt suverene å bruke som utgangspunkt når du skal ha en brukervennlig nettside.
Hastighet er også viktig. Dersom du har det som meg, så har du ikke all verdens tålmodighet når du er på nett. Dumper du innom en nettside som er treig, så forsvinner du kjapt ut igjen. Google premierer også kjappe nettsider i form av god synlighet.
Bonustips når du skal ha ny nettside
Et kjapt bonustips når du skal ha ny nettside: det er smart å få hjelp av profesjonelle.
Aller viktigst er det å få hjelp i starten av prosessen, slik at du unngår kostbart etterarbeid med å rette opp feil.
Og dersom du bestemmer deg for å søke hjelp: mange nettsideleverandører gir blanke f… i både lovpålagte krav, hastighet og brukervennlighet. Derfor er det viktig at du velger leverandør med omhu dersom du har planer om å sette bort arbeidet med en ny nettside til et byrå.
Det er også smart å velge en leverandør som kan gi deg skikkelig god oppfølging når sidene er oppe og går.
Tormod Sperstad er internasjonalt sertifisert som digital markedsfører, og arbeider som digital rådgiver i DMT Alvdal.
Få hjelp av Tormod når du skal lage ny nettside
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]