Nybegynnerguide: slik går du fram for å lage annonse på Facebook


Usikker på hva du må gjøre for å lage annonse på Facebook? Slik kommer du fort i gang med din første annonsekampanje – trinn for trinn.

Mrk: Med ujevne mellomrom endrer Facebook annonseadministrasjonsverktøyet. Hvordan hvert enkelt trinn i denne guiden ser ut, kan derfor avvike noe i forhold til hvordan du ser det på skjermen din.

Den absolutt raskeste måten å komme i gang på, er ved å fremme et innlegg du har publisert fra før.

Men siden fremming av innlegg og annonsering strengt tatt er litt forskjellige dyr, og du i tillegg har tilgang til mange flere funksjoner ved å bruke annonseverktøyet i Facebook, har jeg valgt å geleide deg gjennom hvordan du setter opp din første ordentlige annonse på Facebook.

Trinn for trinn: slik lager du Facebook-annonser

Dersom du likevel vil bruke den enkleste framgangsmåten, har du en guide for hvordan du sponser innlegg på Facebook her:

  1. Du må ha en Facebook-side
  2. Du må ha en annonsekonto
  3. Du må definere målet med annonsekampanjen
  4. Lag annonsene
  5. Analyser og juster annonsekampanje

Du skal selvfølglig få det hele litt med utdypende også.

1. Du må ha en Facebook-side

For å nevne en viktig forutsetning først: du må ha en Facebook-side for å kunne annonsere på Facebook.

Du kan ikke annonsere med din personlige profil (profiler er for personer og sider er for bedrifter). 

Derfor har jeg satt opp dette som trinn nummer én i nybegynnerguiden.

2. Du må ha en annonsekonto

Du må også ha en annonsekonto. Dersom du ikke har det fra før, kan du se en guide her til hvordan du setter opp en annonsekonto på Facebook.

3. Du må definere målet med annonsen

Mange begynner å annonsere uten å tenke på hva som er målet med Facebook-annonsen.

Tenker du ikke over hva målet er, kan du like gjerne kaste pengene dine ut vinduet (tro meg – det er omtrent like effektivt).

Eksempel på mål kan være:

  • Økt salg i nettbutikken din
  • Påmeldinger til et kurs
  • Få flere til å besøke spisestedet ditt

4. Lag annonsen

Trinn nummer fire er det mest innfløkte, men prøv å ikke bli altfor overveldet over det som kan se ut som et verktøy designet for personer med en IQ langt over gjennomsnittet.

Det er ikke så ille som det ser ut til, og det er lov å spørre noen du kjenner om hjelp dersom du blir usikker underveis ;-).

Slik går du fram for å lage annonse på Facebook:

  • Logg deg på Facebook, gjerne på en pc i stedet for mobil (enklest og mest oversiktlig).
  • Gå inn på innstillinger/nedtrekksmenyen (den svarte “nedoverpila”) helt oppe til høyre i skjermbildet og velg “opprett annonse” eller “annonsering på Facebook” (teksten på menypunktet kan variere litt etter hvert som Facebook oppdaterer annonseringsverktøyet).
Første trinn når du skal annonsere på Facebook

Du skal nå ha kommet rett inn i annonseverktøyet. Det du nå skal gjøre, er å velge kampanjemålsetting/markedsføringsmålsetting. Riktig valg her er avgjørende for at Facebook skal vise annonsen din til en så riktig målgruppe som mulig.

Annonsering på Facebook: velg målsetting
  • Skriv inn navnet på kampanjen din
  • Klikk “Fortsett
Det siste du gjør i kampanjeoppsettet er å skrive navn på annonsekampanjen din på Facebook
  • Du kommer nå inn i neste fase, der du skal lage det såkalte annonsesettet. Det første du gjør her, er å skrive inn et fornuftig navn på annonsesettet.
Skriv inn navn på annonsesettet ditt i Facebook.
  • Neste trinn i prosessen er å velge publikum, det vil si hvem du ønsker skal se annonsen.
Opprett publikumsgruppe der du bestemmer hvem Facebook-annonsen skal vises til
  • Deretter skal du velge plassering, det vil si i hvilke flater du vil annonsen skal vises (for eksempel både på Facebook på mobil og Facebook på pc, Instagram osv).
Velg hvor Facebook-annonsen din skal vises
  • I neste trinn definerer du budsjett og gjør ev. detaljusteringer. Klikk “Fortsett” når du er ferdig med dette.
Siste trinn i oppsett av annonsesett på Facebook er å velge budsjett og tidsplan
  • Du får nå opp et nytt skjermbilde, og går over i siste trinn i prosessen: selve annonseoppsettet. Hvilke valg du får opp i trinnet varierer etter kampanjemålsetting og annonsetype, skjermbildet skal se omtrent slik ut:
Slik setter du opp annonsen på Facebook

Etter at du har valgt ønsket annonseformat, lager du annonsen slik som du ønsker den skal være.

Juster annonsen

Når du er ferdig, klikker du knappen “Gå gjennom”. Dette er for å ta en siste sjekk om kampanjen som helhet er satt opp slik du ønsker det. Etter at dette er gjort, klikker du den grønne knappen “Bekreft”.

Siste trinn i annonseoppsettet er å se gjennom bestillingen før du klikker den grønne knappen

Kom du deg gjennom dette? I så fall: gratulerer til deg.

Som en liten premie, skal du få noen gode bonustips på tampen:

  • Følg med underveis i kampanjen for å se hvordan målgruppa di responderer på Facebook-annonsene, men ikke gjør endringer før det har gått minst et par døgn.
  • Ikke bli frustrert om resultatene uteblir de første gangene du setter opp annonsekampanjer. Potensialet er stort, men når du er fersk på å lage annonse på Facebook må du regne med litt prøving og feiling i starten.

Har du lyst til å lære mer om hvordan du lager gode annonser på Facebook for bedriften din?

Det kreative fullservicebyrået Haus Byrå arrangerer kurs i Facebook-annonsering. Du kan også bestille en til en-workshop med oss.

Få hjelp med å lage annonse på Facebook nå


FÅ GRATIS TIPS RETT I E-POSTKASSA DI:

Har du lyst til å ta bedriften din fra 😥 til 🤩?

Nyttige, enkle tips om hvordan du kan nå målene i organisasjonen din, sendt rett i innboksen din en gang i måneden.