DIGITAL MARKEDSFØRING

Nyheter om digital markedsføring – februar 2017

Tormod Sperstad, digital rådgiver i DMT Alvdal

3. mars 2017

Facebook med økt fokus på å gi oss bedre videoopplevelser, og “Love” blir viktigere enn “Like”. Her er noen av de viktigste nyhetene fra februar 2017.

Februar var kanskje ikke den råeste nyhetsmåneden vi har hatt, men noen digitale markedsføringsnyheter dukket da opp.

Google+ sin re-lansering av events og mulighet for å lage egne snapcodes i Snapchat engasjerte ikke undertegnede i nevneverdig grad, men det gjorde i alle fall disse nyhetene:

“Love” blir viktigere enn “Like” og økt video-fokus

Mest interessant, i alle fall sett med markedsføringsøyne, var nok nyheten om at reactions som for eksempel “Love” skal vekte mer positivt enn en vanlig “Like”.

Endringen, som først ble kunngjort via Mashable, vil nok bety at driftige markedsførere framover vil kjempe om litt mer enn en “like” for å prøve å få best mulig organisk synlighet.

Facebook har fokusert knallhardt på video lenge. I februar kunngjorde de flere store endringer som skal gjøre det lettere for deg og meg å konsumere video på Facebook:

  • Lyd kommer nå til å være slått på som default, og gradvis fade inn når du får opp en video i feeden din
  • Bedre støtte for vertikalt videoformat
  • Fortsett å se en video samtidig som du scroller nyhetsfeeden din
Nå blir videoer på Faceook spilt av med lyd påslått.

Nå blir videoer på Faceook spilt av med lyd påslått. Foto: Facebook Newsroom

I tillegg har Facebook lansert egen video-app for TV, slik at du for eksempel kan se videoer fra feeden din i en dedikert app på for eksempel Apple TV.

YouTube TV med ubegrenset lagringsplass

I slutten av februar dukket nyheten om at YouTube lanserer egen live TV-kanal. Kanalen skal sende innhold fra en haug med kanaler, og inkluderer også innhold fra YouTube RED.

Det hele skal selvfølgelig funke like bra på alle skjermstørrelser. Lagre innhold kan du gjøre også: Abonnementet inkluderer faktisk ubegrenset lagring i skyen.

YouTube TV blir i første omgang tilgjengelig i USA. Det er ikke kjent når norske brukere får tilgang til godsakene.