NYHETER OM DIGITAL MARKEDSFØRING – JULI 2019

Instagram skjuler likes

Tormod Sperstad, digital rådgiver i DMT AS

31. juli 2019

Instagram har bekreftet at de gjør likes usynlige for andre enn profileier, og Facebook nedpriterer innhold som lover tvilsomme helseeffekter. Her er noen av de digitale markedsføringsnyhetene fra juli 2019.

Jeg holder deg nogenlunde oppdatert på noen av de nyhetene som er mest relevante for små og mellomstore bedrifter.

Her er en særdeles subjektiv oppsummering fra måneden som gikk.

Aktivt samtykke for delingsfunksjoner 

31. juli 2019
Har du plugins på nettsiden din med delings- og/eller likesfunksjon? 

Nå er det bekreftet at du MÅ ha aktivt samtykke på nettsiden din for å bruke denne typen funksjoner. 

Denne uken gjorde nemlig EU-domstolene det klart at bruk av denne typen tredjepartsverktøy på nettsider kun er lov dersom bruker gir aktivt samtykke FØR nettsiden samler inn brukerdata. 

Enklere å lage annonser i Snapchat 

31. juli 2019
Snapchat har kommet med “Instant Create” – et verktøy som skal gjøre det enda enklere å lage annonser. 

Flere shoppingmuligheter på Pinterest 

30. juli 2019
Pinterest fortsetter med å utvide shoppingmulighetene for brukerne sine. 

Nå har de kommet med skreddersydde anbefalinger, der brukerne blir vist produkter som de (forhåpentligvis) er interessert i. Når brukeren klikker på en anbefaling, kommer hen direkte til en egen oversikt i Pinterest med produkter basert på interesser, tidligere søk og brands som brukeren har vist interesse for i Pinterest. 

I tillegg til en mer personlig shoppingopplevelse, kommer det en egen shoppingavdeling under pins. Denne skal gjøre det enkel å browse gjennom kataloger som brands har lastet opp. 

Dette er potensielt en stor greie for nettbutikker. Har du en nettbutikk, bør du rett og slett komme deg på Pinterest og begynne å bruke produktkatalogfunksjonen som Pinterest lanserte våren 2019. 

Redusert målrettingsfunksjon på Facebook 

29. juli 2019
Facebook har bekreftet at de fjerner flere tusen målrettingsfunksjoner for Facebook-annonsører. 

Det er en del såkalte “utdaterte” interessebaserte målrettingsfunksjoner som skal fjernes, og for de fleste annonsører skal det visstnok ikke ha stor betydning. 

Det kan nok likevel være smart å sjekke målgruppene dine dersom du bruker Facebook-annonsering flittig. 

Instagram skjuler likes 

21. juli 2019
Da er det offisielt: Instagram har bekreftet at de skjuler likes for andre enn profileier.
 

Dette betyr at det er ingen andre enn deg selv som ser hvor mange likes du har fått på et bilde eller en video du har publisert. 

Flere muligheter for å tjene på YouTube 

13. juli 2019
YouTube åpner opp for flere muligheter til å tjene penger på innhold som du publiserer på YouTube. 

En av funksjonene er såkalte “Super stickers”, der seerne kan kjøpe stickers under en livestream for å gjøre kommentaren sin ekstra godt synlig. 

Nye fokusmodus i Instagram 

12. juli 2019
Bruker du Instagram Stories? Da blir du muligens glad for at Instagram har kommet med nye innstillingen som du kan bruke i fokus-funksjonen (den som gjør bakgrunnen blurry). 

Facebook endrer feeden 

2. juli 2019
Facebook har varslet at de vil nedprioritere innhold som lover tvilsomme helseeffekter. 

Dette betyr blant annet at dersom du er en helsekostforretning og publiserer et innlegg som lover mer eller mindre sensasjonell effekt ved bruk, så vil innlegget nå ut til færre brukere enn når du publiserer innlegg som virker mer troverdig. 

Har du lyst til å lære hvordan du kan bruke sosiale medier og andre digitale markedsføringskanaler på en smart måte? 

Ta kontakt med meg eller en av kollegene mine i det kreative markedsføringsbyrået dmt as. 

Få med med å markedsføre bedriften din nå   

 

Kilder: Facebook Newsroom, The Verge, Marketing Land 

Få gratis #TormodTips om digital markedsføring rett i e-postkassa di:

Har du lyst til å ta bedriften din fra 😥 til 😍 ?

Nyttige, enkle tips om hvordan små og mellomstore bedrifter kan bruke digital markedsføring for å få flere kunder og større omsetning