NYHETER OM DIGITAL MARKEDSFØRING – MAI 2019

Nyheter april 2019: podcaster blir mer synlige i Google

Tormod Sperstad, digital rådgiver i DMT AS
23. mai 2019
Podcaster blir mer synlige i søkeresultatet i Google, og podcast-appen Anchor får nye funksjoner som gjør den til et enda mer fullblods sosialt medie. Her er noen av de digitale markedsføringsnyhetene fra mai 2019.

Jeg holder deg nogenlunde oppdatert på noen av de nyhetene som er mest relevante for små og mellomstore bedrifter.

Her er en særdeles subjektiv oppsummering fra måneden som gikk.

Horisontal video i IGTV

23. mai 2019
Nå kan du laste opp horisontale videoer til Instagram-TV – uten å tenke på at seerne dine må flippe telefonen sin for å kunne se videoen.

Instagram forklarer endringen med at de ønsker at IGTV skal være en kanal for godt innhold – uansett hvilket størrelsesformat.

Mer funksjonalitet i Anchor

22. mai 2019
Det har lenge vært mulig for lyttere som bruker podcast-appen Anchor å sende stemmemeldinger til de ulike podcastene de hører på.

Funksjonen har derimot hatt noen begrensninger. Derfor har Spotify, som kjøpte Anchor tidligere i år, gjort justeringer som gjør det lett for lytteren å kommunisere direkte med podcasten de hører på – uansett hvilken nettleser eller dubbeditt de bruker for å høre på podcasten.

Med dette på plass er det ingen tvil: Podcaster med denne typen funksjonalitet er et fullverdig sosialt medie.

Nye annonseformat i Google

19. mai 2019
Har du en nettbutikk? Har du testet ut shopping-annonser i Google? da er denne nyheten for deg:

Google har kommet med “showcase shopping ads” – et annonseformat som tar opp enda mer plass enn de tradisjonelle shoppingannonsene.

Dersom du ikke har nettbutikk, så gjør ikke det noe: Google har også lovet at de kommer med et annet nytt annonseformat i løpet av året, der du kan gi den som ser annonsen en mer helhetlig visuell opplevelse – trolig noe som ligner canvas-annonser i Facebook.

IGTV mer synlig i Instagram

17. mai 2019
Instagram TV har fått sitt eget område under “utforsk” i Instagram. Nok et grep som føyer seg inn i en lang rekke med tiltak Instagram har gjort for å få flere til å bruke IGTV, og nok en grunn til at du bør test ut IGTV som markedsføringskanal for bedriften din.

Podcaster blir mer synlige i Google 

9. mai 2019
Har du ikke begynt å bruke podcast som markedsføringskanal ennå? Da kan dette være nyheten som får deg til å begynne på podcaste:

Google har nemlig begynt å vise podcaster i søkeresultatene.

Dette nyheten ble også det endelige “dyttet” i ryggen som jeg trengte for å komme i gang med min egen podcast.

Her kan du høre første episode i podcasten Matnyttige markedsføringstips for målbevisste bedrifter

Mer videofunksjonalitet for Facebook-annonsører

8. mai 2019
Facebook har lagt til mer funksjonalitet for annonsører som bruker videoannonser. En av funksjonene gjør det enklere å lage et perfekt utsnitt i kvadratisk videoformat, selv om originalvideoen er tatt opp i horisontalt format.

Messenger blir bedre for bedrifter

2. mai 2019
Facebook kom som vanlig med flere spennende nyheter under F8-konferansen.

Flere av nyhetene dreide seg om Messenger, der Facebook nå ruller ut flere nye funksjoner for bedrifter som blant annet skal gjøre det lettere å booke avtaler direkte via Messenger.

 

Kilder: Facebook Business, Search Engine Land, Instagram, Facebook Messenger News, The Official Google Blog, Social Media Week

Få gratis #TormodTips om digital markedsføring rett i e-postkassa di:
Har du lyst til å ta bedriften din fra 😥 til 😃
Nyttige, enkle tips om hvordan små og mellomstore bedrifter kan bruke digital markedsføring for å få flere kunder og større omsetning