NYHETER OM DIGITAL MARKEDSFØRING – MARS 2019

Facebook gjør store endringer i nyhetsfeeden

Tormod Sperstad, digital rådgiver i DMT AS
20. mars 2019
Har Facebook planer å fjerne nyhetsfeeden? Det kommer i alle fall store endringer som får konsekvenser for alle som bruker Facebook som markedsføringskanal. Her er noen av de digitale markedsføringsnyhetene fra mars 2019.

Jeg holder deg nogenlunde oppdatert på noen av de nyhetene som er mest relevante for små og mellomstore bedrifter.

Her er en særdeles subjektiv oppsummering fra måneden som gikk.

Store endringer i Facebook Nyhetsfeed

20. mars 2019
Mye tyder på at Facebook har planer om å gjøre store endringer i nyhetsfeeden.

Nyheten ble først kjent under en av verdens største konferanser om sosiale medier, Social Media Marketing World 2019 der en av verdens ledende Facebook-eksperter, Mari Smith, kunne informere en måpende forsamling.

Hva betyr dette for deg? Jo, det betyr at du like godt først som sist kan forberede deg på måtte bruke Facebook på nye måter når du skal markedsføre bedriften din.

Her kan du lese hva hele Norges webmamma Nina Furu skriver om saken

Bedre annonsemålretting i LinkedIn

20. mars 2019
Annonserer du i LinkedIn? Nå har du fått mulighet til å målrette annonsene enda bedre, blant annet ved å bruke lookalikepublikum (tilsvarende den målrettingsfunksjonen du har på Facebook).

Instagram med integrert nettbutikk

19. mars 2019
Instagram har kunngjort at de kommer med utsjekkfunksjon for nettbutikker. Dette betyr at du kan kjøpe et produkt i Instagram – uten å forlate appen.

Funksjonen er foreløpig kun tilgjengelig for et lite knippe utvalgte brands, og kun for amerikanske brukere.

Google-endringer kan ha påvirket synligheten din

14. mars 2019
Flere nettsteder meldte i begynnelsen av mars om at de hadde fått dårligere plassering i Google. Google bekreftet etter hvert at de hadde gjort viktige endringer i algoritmen sin som kan påvirke synligheten for nettsteder.

Det de derimot ikke har bekreftet, er hvilke endringer det er snakk om. Om du ikke har gjort det allerede: kanskje du bør ta en kikk i statistikkverktøyet ditt for å se om nettsiden din er påvirket?

Endringer for Facebook-annonsører

13. mars 2019
Facebook har endret måten de beregner annonserelevans på, og kanskje enda viktigere: de har endret måten de viser deg den potensielle rekkevidden for annonsekampanjen din.

Dette kan bety at du nå kan oppleve at den beregnede rekkevidden for en og samme målgruppe er endret i forhold til tidligere.

Pinterest viktigere for motebutikker på nett

6. mars 2019
Har du en nettbutikk som selger klær? Ikke kommet deg på Pinterest ennå? Da spørs det om du skal revidere strategien din.

Pinterest har nemlig lagt til produktkatalog, personlige shoppinganbefalinger og flere andre funksjoner som gjør det enda lettere for brukerne å shoppe direkte fra Pinterest.

Bedre synlighet for Google My Business-brukere

4. mars 2019
Enda en grunn til å bruke Google My Business aktivt: Google har akkurat kunngjort at de vil vise innleggstypen “tilbud” på et dedikert visningsområde i søkeresultatene.

Har du en fysisk bedrift der du tar imot kunder, har du altså fått enda en mulighet til å bli mer synlig i Google.

Har du lyst til å lære hvordan du kan bruke sosiale medier og andre digitale markedsføringskanaler på en smart måte?

Her er noen markedsføringskurs som kan være aktuelle for deg

Kilder: Pinterest Newsroom, Search Engine Land, Facebook for Business, Instagram, Mari Smith, LinkedIn Marketing Solutions Blog

 

Få gratis tips om digital markedsføring rett i e-postkassa di:

Har du lyst til å ta bedriften din fra 😥 til 😃 ?

Nyttige, enkle tips om hvordan små og mellomstore bedrifter kan bruke digital markedsføring for å få flere kunder og større omsetning