Nyheter om digital markedsføring fra mars 2016

av | apr 5, 2016 | Alt mulig, Facebook, Instagram, Snapchat, Sosiale medier, Twitter | 0 kommentarer

Instagram fjerner bilder fra brukere du ikke liker, og Twitter lover at de vil holde seg til 140 tegn. Her er noen av de viktigste nyhetene om digital markedsføring fra mars 2016.

 

For de aller fleste er det ikke noen som helst slags tvil om hva som var den største nyheten om digital markedsføring i mars 2016, for det var nok flere enn meg som fikk kaffen i vrangstrupen da Instagram varslet at de planlegger å komme med en algoritmestyrt feed.

Reaksjonene fra Instagram-brukere verden over har vært mange og sterke.

De til dels svært kvasse reaksjonene førte også til at Instagram var kjapt ute med å si at dette er endringer som blir innført langsomt, og at de vil høre på brukerne underveis.

I skrivende stund er det helt i det blå når endringene blir innført. Selv om algoritmen neppe blir like streng som på Facebook, er det neppe tvil om at justeringer vil komme i løpet av året.

 

Lange videoer på Instagram

Algoritmestyrt nyhetsfeed var ikke den eneste nyheten fra Instagram i mars.

Den populære bildedelingstjenesten varslet også at det snart vil bli mulig å legge ut videoer på hele 60 sekund. En etterlenget (?) og temmelig voldsom økning fra dagens 15-sekundersgrense som åpner opp for å bruke video til å markedsføre seg på en helt ny måte på Instagram.

 

 

Twitter holder seg til 140 tegn

Endringer som svært mange var klare på ville komme i 2016, var endring av Twitter sin maksimumsgrense på 140 tegn.

Det var Re/code som i januar først varslet om at Twitter kan komme til å åpne opp for så mange som 10 000 tegn.

Under et intervju med The Today Show i mars kunne Twitter-sjef Jack Dorsey derimot avkrefte ryktene: Twitter holder seg til 140 tegn.

 

Snapchat med Chat 2.0

Snapchat kommer jevnlig med mindre endringer. Nye filter og linser dukker som regel opp ukentlig, men det er langt mellom såpass store endringer som vi fikk i mars.

Snapchat ga oss nemlig flere nye funksjoner i en og samme oppdatering i det de kaller Chat 2.0.

Kort fortalt er dette endringene du og jeg har fått i Snapchat Chat 2.0:

  • funksjon for video- og telefonsamtale
  • funksjon for å sende bilder under en videosamtale
  • 200 illustrasjoner du kan bruke i chat
  • funksjon for å sende en videomelding som går i loop
  • funksjon for å sende en lydmelding

 

 

Hva synes du om nyhetene om digital markedsføring fra mars 2016? Liker du endringene som har kommet, eller skulle du ønske at de ulike markedsføringskanalene hadde vært som før?

Legg gjerne igjen en kommentar!