DE VIKTIGSTE NYHETENE FERDIG SORTERT

Nyheter om digital markedsføring 2020

Tormod Sperstad, digital rådgiver i DMT AS

Sist oppdatert: 20. mai 2020

Her er noen av de viktigste nyhetene om digital markedsføring så langt i 2020.

Sliter du med å holde deg oppdatert om digital markedsføring? Jeg gjør jobben litt enklere for deg ved å sortere ut hva som faktisk betyr noe for bedrifter.

Her er noen av markedsføringsnyhetene jeg har plukket ut for deg så langt i 2020. Nyhetene blir fortløpende oppdatert.

Nettbutikk på Facebook og Instagram

19. mai 2020
Facebook har kunngjort at de kommer med nettbutikk for Facebook-sider og Instagramprofiler.

Facebook forklarer nyheten med at de vil gjøre det enklere for små bedrifter å selge på nett, men det er vel kanskje åpenbart hva den egentlige motivasjonen er når de i neste setning skriver at nettbutikken kan promoteres gjennom annonsering?

En faglig vurdering fra min side: ja, det kan nok være et fint supplement  for mange, men du bør aldri legge alt av nettbutikkressurser i en kanal du ikke eier selv. Det koster ikke nødvendigvis flesk å starte egen nettbutikk på eget domene, derfor bør du ha dette på plass FØR du vurderer Facebook/Instagrams nye løsning.

Pinterest + Shopify = sant

8. mai 2020
Pinterest har gått i partnerskap med Shopify, og gjort det mulig å laste opp produktkatalogen din direkte fra Shopify til Pinterest.

Dersom du har en nettbutikk og bruker Pinterest, betyr det at du kan gjøre det enkelt for andre Pinterest-brukere å kjøpe produktene dine direkte fra Pinterest.

Bedre redigeringsmuligheter i TikTok

30. april 2020
TikTok har endelig gjort det mulig å sette sammen videoer fra flere enkeltklipp. Det er også enkelt å flytte på rekkefølgen på klippene.

Facebook lanserer videomøteverktøy

25. april 2020
Det måtte jo komme i disse koronatider der videmomøteverktøy har tatt helt av: Facebook har lansert Messenger Rooms, et digitalt møterom der inntil 50 personer kan møtes samtidig.

En av de viktigste grunnene til at dette er en reell konkurrent til f.eks Zoom, er at det (i tillegg til å være gratis) ikke er noen grense for hvor lange møter du kan ha. Zoom sin gratisversjon har som kjent 40-minuttersgrense. 

Du trenger heller ikke ha en Facebook-profil for å være med i et møte så lenge møtearrangøren er det.

Nå er det gratis å selge på Google

23. april 2020
Heftig nyhet for alle som har en nettbutikk: Nå kan du få produktene dine synlig på Google – helt gratis.

Hvordan? Jo, på omtrent samme måte som shopping-annonser vises. Det betyr at dersom du selger f.eks hagemøbler, så kan produktet ditt vises i søk sammen med både bilde, pris, ev. produktanmeldelser og link direkte til nettbutikken din.

Forutsetningen for å kunne bruke det, er at du har en Google Merchant-konto, og laster opp produktkatalogen din der.

Ny reaction på Facebook

20. april 2020
Facebook har kommet med en ny reaction: care.

Google med nytt videoverktøy

17. april 2020
Google har lansert et verktøy som gjør det enkelt å lage videoer av stillbilder.

Verktøyet er foreløpig i beta, og du må registrere deg for å få tilgang.

Bestill mat på Instagram

16. april 2020
Instagram har lansert en sticker som kan brukes for å bestille mat eller gavekort fra serveringssteder. Stickeren kom som en konsekvens av koronakrisen, der overnatting- og serveringsbedrifter var spesielt hardt rammet.

Stickeren er foreløpig ikke tilgjengelig i Norge.

DM på desktop 

11. april 2020
Instagram har offisielt bekreftet at direktemeldinger (DM) blir tilgjengelig på desktop.

Google med korona-støtte til annonsører

27. mars 2020
Google ønsker å gjøre sitt for å hjelpe næringsdrivende som sliter på grunn av koronautbruddet, og kommer med annonsekreditt til små og mellomstore bedrifter for å få de til å opprettholde annonseringen sin. 

Nytt meldingsannonseformat i LinkedIn

17. mars 2020
LinkedIn har kommet med et nytt annonseformat der du bruker meldinger for å få en mer personlig opplevelse for mottakeren.

Annonseformat er bygd på sponset InMail, og gjør det mulig å lage en egentilpasset chatflow – ikke så reint ulikt vanlig chatbots.

Legg til lenker i TikTok 

11. mars 2020
TikTok har gjort det mulig å legge til lenker i postene du publiserer. Det er foreløpig mulig å legge til lenker kun til Wikipedia, Trip Advisor og Yelp. 

Google med meldings-app 

25. februar 2020
Google lyktes aldri helt med meldingsapper som Google Hangouts og Allo. Nå gjør de et nytt forsøk ved å lage en alt i én-app som kombinerer Gmail, Hangouts og Drive. Den nye appen skal visstnok også være et alternativ til typiske bedriftsapper som Slack og Teams.

Facebook Creator Studio på mobil

20. februar 2020
Har du begynt å bruke Facebook Creator Studio til å administrere innleggene dine på Facebook og Instagram ennå? Da har du sikkert vært litt fortvilet over at funksjonen kun har vært tilgjengelig på desktop.

Vet du: dine bekymringer er over: Facebook har nemlig bekreftet at de kommer med en egen Creator Studio-app

Livestream i LinkedIn

16. januar 2020
LinkedIn har åpnet for for at alle sider kan sende live. Du må derimot gjennom en liten søknadsprosess før du får aktivere funksjonen.

Dersom du er i tvil om du skal begynne å sende live på LinkedIn, så kan muligens disse faktaene fra LinkedIn hjelpe deg:

  • Bedrifter får 24 % flere delinger av livestreams enn andre typer innlegg
  • Bedrifter får 7 % flere reactions (f.eks likes) når de bruker livestreams 

Når statistikk fra LinkedIn også viser at videoer generelt sett får 20 % flere delinger, er det kanskje ikke så mye å vente på?

Produktutlisting i Google

15. januar 2020
Har du en nettbutikk? Da har du mulighet til å dra nytte av en endring Google har gjort i søkeresultatene. Nå får nemlig produktbilder plass i de organiske (gratis) søkeresultatene – omtrent på samme måte som du ser såkalte shoppingannonser.

Nye kreative verktøy i Instagram Stories

14. januar 2020
Instagram har lagt til flere nye Boomerang-funksjoner som gjør at du kan være enda mer kreativ når du lager stories i Instagram.

Hvorfor? Trolig for å prøve å demme opp for populariteten til TikTok, for de nye verktøyene ligner mistenkelig på de vi finner i TikTok også.

Google-endring kan påvirke synligheten din 

13. januar 2020
Google har bekreftet at de har kommet med en ny, stor algoritmeendring som kan påvirke plasseringen av nettsiden din i søkeresultatene.

Som vanlig er det ikke oppgitt i detalj hva endringen betyr, men Google selv sier at du kan tenke på endringen på samme måte som måten du rangerer favorittfilmene dine: som en liste som endres over tid når nye filmer kommer til. 

Dette kan kanskje bety at gamle sider med utdatert innhold muligens kan bli påvirket i negativ forstand? 

 

Kilder: Social Media Today, Google Webmaster Central Blog, Mashable, Social Media Week, Facebook for media, LinkedIn Marketing Solutions Blog, Google Ads Blog, CNBC

 

 

Få gratis tips fra Tormod og de andre kreative folka i dmt as rett i e-postkassa di:

Har du lyst til å ta bedriften din fra 😥 til 😍

Nyttige, enkle tips om hvordan små og mellomstore bedrifter kan få flere kunder og større omsetning.