DE VIKTIGSTE NYHETENE FERDIG SORTERT

Nyheter om digital markedsføring 2021

Tormod Sperstad, digital rådgiver i HAUS 

Sist oppdatert: 10. april 2021

Her er noen av de viktigste nyhetene om digital markedsføring i 2021.

Sliter du med å holde deg oppdatert om digital markedsføring? Jeg gjør jobben litt enklere for deg ved å sortere ut hva som faktisk betyr noe for bedrifter.

Her er noen av markedsføringsnyhetene jeg har plukket ut for deg så langt i 2021. Nyhetene blir fortløpende oppdatert.

TikTok med videoredigeringsverktøy

8. april 2021
TikTok har kommet med videoredigeringsverktøy for desktop, slik at du enklere kan lage kreative TikTok-videoer. Verktøyet er tilgjengelig via nettleser.

Ta betalt på Clubhouse

6. april 2021
Nå er det mulig for alle Clubhouse-brukere å sende penger til andre innholdsprodusenter som har funksjonen for å ta seg betalt aktivert. Dette betyr at det nå er fullt mulig å bruke Clubhouse som en hel-kommersiell kanal.

Facebook Analytics avvikles

3. april 2021
Analyseverktøyet Facebook Analytics blir avviklet fra 1. juli 2021. Dette betyr ikke at du får dårligere mulighet til å analysere. Du vil fremdeles ha tilgang til innsikt, analyse via Facebook Creator Studio og Business Suite.

Reels Remix på Instagram

2. april 2021
Instagram har kommet med nok en funksjon de har kopiert fra TikTok: Reels Remix. Dette er en funksjon tilsvarende Duet på TikTok, der det er mulig å samarbeide om å lage videoer.

Video cover story på LinkedIn

1. april 2021
Ny funksjon på LinkedIn: Video cover story. Hva det er? Jo, du kan spille inn en kort introvideo om deg selv som spilles av når andre trykker på profilbildet ditt. Trolig en super måte å kickstarte relasjonen med andre.

Lettere å bruke Favoritter på Facebook

31. mars 2021
Facebook gjorde det nylig mulig for profiler å legge til inntil 30 venner og sider de følger som såkalte “favoritter”. Disse vil bli prioritert foran annet innhold, og for bedrifter (som greier å få flest mulig til å legge seg til som favoritt), er det en liten mulighet for litt ekstra synlighet. Nå gjør Facebook det enda enklere å bruke funksjonen i form av en synlig tab i appen.

Lagre utkast i Instagram Stories

24. mars 2021
Instagram har bekreftet at det snart vil bli mulig å lagre Stories som utkast.

Bedre verktøy for moderering i Facebook-grupper

18. mars 2021
Facebook har kommet med flere funksjoner som skal gjøre det enklere å moderere grupper.

Endringer i Google Ads

6. mars 2021
Viktig endring for deg som annonserer på Google: samsvarsbegrensningstypen “broad match modifier” blir faset ut. Endringen er allerede i gang, og blir for Norges del trolig fullført tidlig i sommer.

Nytt sporingssystem i Google

4. mars 2021
Google tar i bruk et nytt sporingssystem som skal erstatte de cookiene som bruker i dag. Giganten har tidligere annonsert at tredjeparts-cookies vil bli faset ut, men det er først nå de har gått ut med at dette også skal erstattes med en ny måte å spore brukerne på.

Det nye systemet kalles FLoC-kohorter. Enkelt forklart skal brukerne nå spores i grupper, altså kohorter, i stedet for individuelt. Det er verdt å merke seg at for å havne i en kohort, må det uansett på en eller annen måte pågå en individuell sporing.

Enklere å start klubb i Clubhouse

2. mars 2021
Clubhouse har kunngjort at det blir enklere å starte sin egen klubb på Clubhouse. Fram til nå har det vært en temmelig tung prosess, med strenge krav og en tung godkjenningsprosess, men nå skal dette bli enklere gjennom en ny, varslet oppdatering av appen.

Live-video for fire

1. mars 2021
Nyhet fra Instagram: nå kan du streame live med inntil fire personer.

Abonnementsfunksjon på Twitter

28. februar 2021
Twitter åpner opp for at du kan ta deg betalt for å gi følgerne dine tilgang til eksklusivt innhold gjennom abonnementsfunksjon.

Nye bedriftsfunksjoner i LinkedIn

26. februar 2021
LinkedIn har kunngjort at de kommer med flere nye bedriftsfunksjoner. Skjema for generering av leads, utvided analysefunksjonalitet og ny “min bedrift-fane” er noen av de nye funksjonene.

Instagram straffer “resirkulert” innhold

11. februar 2021
Instagram har bekreftet at de vil gi redusert synlighet for innhold gjenbrukt fra konkurrerende kanaler som for eksempel TikTok.

YouTube med korte videosnutter

6. februar 2021
YouTube har hengt seg på bølgen av kanaler som har korte videsnutter som kjernefunksjonalitet. Nå lanseres nemlig YouTube Clips – en funksjon som lar kanaler dele inntil 6 sekunder av de lengre videoene som de har publisert.

Clubhouse åpner opp for kommersiell bruk

5. februar 2021
Clubhouse har ifølge Pocketnow bekreftet at det snart vil bli mulig å tjene penger på Clubhouse. Det betyr at du kan produsere innhold der (vi snakker selvfølgelig fremdeles live lyd) og ta deg betalt fra de som lytter.

Facebook lanserer Facebook News

4. februar 2021
Facebook lanserer egen nyhetskanal. Foreløpig kun i Storbritannia, og med et utvalg nyhetsaktører fra samme land. Bakgrunnen for lanseringen, er blant annet et ønske om å få flere til å konsumere nyheter fra kilder som er til å stole på.

Instagram blir bedre for bedrifter

30. januar 2021
Instagram samler nå alle bedriftsverktøyene sine under ett menypunkt i appen, noe som bør gjøre hverdagen til de av oss som bruker Instagram profesjonelt bedre.

Clubhouse tilgjengelig for stadig flere

26. januar 2021
Det som er spådd å bli det “neste store” når det gjelder sosiale medier, Clubhouse, har lenge vært tilgjengelig kun for de som får en eksklusiv invitasjon. Det er det fremdeles, men etter hvert som antall brukere stiger har også stadig flere fått invitasjoner. Hvis du ikke er inne allerede, er det kanskje på tide å prøve å få tak i en invitasjon og begynne å utforske appen?

Enda mer lyd-fokus på Twitter

25. januar 2021
Twitter satser nå enda sterkere på lyd. Det startet med at de introduserte lyd-tweets i 2020. Nå har de kjøpt podcast-appen Breaker, og målet til Twitter er i følge Social Media Week klart: “Vi skal skape fremtidens lydopplevelse”.

Sveip opp i LinkedIn Stories

13. januar 2020
Nå er det mulig å legge til lenke i LinkedIn Stories. Funksjonen er kun tilgjengelig for sider, og for profiler med mer enn 5000 kontakter eller følgere.

Mer musikk tilgjengelig på TikTok

10. januar 2021
TikTok har inngått avtale med Warner Music, noe som betyr at du får tilgang til å bruke musikk lisensiert fra Warner når du publiserer innhold.

Bedre rapportering i Google Min Bedrift

9. januar 2021
Google forbedrer rapportene du har tilgjengelig i Google Min Bedrift. Den viktigste endringen, er at du nå har mulighet til å få rapport for hele seks måneder (mot tre tidligere), samt at du kan se hvilke organiske søk som genererte visning av bedriftsoppføringen din.

Større grupper i Snapchat

7. januar 2021
Snapchat har doblet antall profiler som du kan kommunisere med i grupper.

Likes forsvinner fra flere Facebook-sider

6. januar 2021
Vi har sett en utvikling i retning av dette lenge, men nå er det bekreftet: Facebook erstatter side-likes med “følg” for Facebook-sider. Endringen gjelder trolig ikke alle typer sider fra dag én (Facebook har i første omgang bekreftet at det gjelder for skapere og offentlige personer).

Samtidig med denne endringen, blir også utseendet for Facebook-sider endret.

 

Kilder: Snap Inc, Facebook for Business, Search Engine Land, Social Media Week, LinkedIn, Mashable, Instagram, TikTok

 

 

Få gratis tips rett i e-postkassa di:

Har du lyst til å ta bedriften din fra ? til ?

Nyttige, enkle tips om hvordan små og mellomstore bedrifter kan få flere kunder og større omsetning, sendt rett i innboksen din en gang i måneden.