DE VIKTIGSTE NYHETENE FERDIG SORTERT

Nyheter om digital markedsføring 2022

Tormod Sperstad, digital rådgiver i HAUS 

Sist oppdatert: 22. januar 2022

Her er noen av de viktigste nyhetene om digital markedsføring i 2022. Nyhetene blir fortløpende oppdatert.

Sliter du med å holde deg oppdatert om digital markedsføring? Jeg gjør jobben litt enklere for deg ved å sortere ut hva som faktisk betyr noe for bedrifter.

Her er noen av markedsføringsnyhetene jeg har plukket ut for deg så langt i 2022. Nyhetene blir fortløpende oppdatert.

60-sekunders Stories

22. januar 2022
Det gikk fort, gitt: bare en uke etter at de første brukerne i USA fikk tilgang til testen, er det hele tilgjengelig for norske Instagram-brukere. Nå kan du nemlig publisere 60 sekunder lange sammenhengende Stories – uten at de blir brutt opp i kortere segmenter.

Utvidet remiksfunksjonalitet

20. januar 2022
Flere nyheter for skaperprofiler: nå er det mulig å remikse alt innhold på insta – ikke bare Reels.

Abonnementsfunksjon for skaperprofiler

19. januar 2022
Har du en skaperprofil på Instagram? Da blir du trolig glad for en ny funksjon der følgerne dine kan abonnere på eksklusivt innhold fra deg. En ny måte å tjene penger på Instagram der, altså.

Ingen vesentlig AMP-effekt?

14. januar 2022
En test som nettstedet Search Engine Land (ekstern lenke) har utført, viser at AMP-versjoner av nettstedet ditt ikke nødvendigvis gir deg bedre synlighet.

Undertegnede har derimot erfart at de sidene jeg bruker AMP på, også er de som rangerer best på Google. Min anbefaling blir derfor at du tenker deg om før du skrur av AMP, og i alle fall ikke gjør det på de mest forretningskritiske sidene dine.

Bedre brukervennlighet = bedre synlighet

11. januar 2022
Google kom med flere algoritme-oppdateringer i 2021 som kort (og veldig enkelt) forklart gir bedre synlighet til brukervennlige nettsteder. Nå er en ny oppdatering under utrulling, og det er de samme faktorene som påvirkes nå som ved forrige oppdatering. Du bør med andre fokusere spesielt på LCP, CLS og FID framover.

Tjen penger på Instagram Live

8. januar 2022
Har du en bedrifts- eller skaperprofil på Instagram, og minst 10 000 følgere? Da kan det hende du blir godkjent for å tjene penger gjennom en Instagram Live Badge.

Badgen gjør det mulig for seerne å enkelt gi penger til den som hoster livestreamen, og er foreløpig tilgjengelig i 11 land. Norske brukere har enn så lenge ikke tilgang.

Shopping-seksjon i mobilt søkeresultat

7. januar 2022
Google har lansert en egen shopping-seksjon i søkeresultatene for mobil. Funksjonen gjør det mulig å sortere ut inntil ti nettbutikker fra resultatene du har fått opp etter et søk. Nye muligheter for gratis Google-synlighet for nettbutikker der, altså. Det er foreløpig bare engelskspråklige brukere som har funksjonen.

Likes til Stories

6. januar 2022
Mye tyder på at du snart kan like en story på Instagram på samme måte som du liker et vanlig innlegg. Instagram er nemlig i gang med å teste like-funksjonen for flere brukere.

Nye funksjoner i Creator Studio

5. januar 2022
Meta (Facebook) kommer stadig med nye funksjoner som gjør Facebook-hverdagen for markedsførere enklere. Sist ut er muligheten til å lage en preview til Facebook Stories for videoer som du har lastet opp i Creator Studio.

Yoast SEO for Shopify-brukere

4. januar 2022
Bruker du Shopify? Da blir du trolig glad for denne nyheten: nå kan du nemlig snart bruke Yoast sitt SEO-verktøy i Shopify-butikken din.

 

Kilder: TechCrunch, Social Media Today, Search Engine Land, Meta for Business

 

 

Få gratis tips rett i e-postkassa di:

Har du lyst til å ta bedriften din fra 😥 til 🤩?

Nyttige, enkle tips om hvordan små og mellomstore bedrifter kan få flere kunder og større omsetning, sendt rett i innboksen din en gang i måneden.