Nyheter om digital markedsføring 2022


Sist oppdatert: 28. mai 2022

Her er noen av de viktigste nyhetene om digital markedsføring i 2022. Nyhetene blir fortløpende oppdatert.

Sliter du med å holde deg oppdatert om digital markedsføring? Jeg gjør jobben litt enklere for deg ved å sortere ut hva som faktisk betyr noe for bedrifter.

Her er noen av markedsføringsnyhetene jeg har plukket ut for deg så langt i 2022. Nyhetene blir fortløpende oppdatert.

Facebook kan bli TikTok

17. juni 2022
Et internt notat hos Facebook bekrefter at nyhetsfeeden nå skal bestå av videoer fra alle profiler, ikke innhold fra venner du har på Facebook og sider du følger.

Dersom dette stemmer, kan vi etter hvert få et Facebook som er bortimot helt likt TikTok.

Det var Social Media Examiner som kom med nyheten først, og den er ikke bekreftet av Facebook selv.

Google-verktøy for bærekraftinteresserte

23. juni 2022
Google jobber jevnt med verktøy som kan gjøre det enklere å jobbe aktivt med bærekraft, for eksempel redusere CO2-utslipp. Nå har de blant annet kommet med et verktøy som måler karbonfotavtrykket for skylagringen din i Google Cloud. Nyttig for alle bedrifter som bruker Google Cloud.

Lag Facebook Reels fra Creator Studio

16. juni 2022
Nå blir det mulig å lage Reels direkte fra Creator Studio. Det blir også mulig å tidsplanlegge Reels fra det samme verktøyet.

Nye Instagram Reels-funksjoner

14. juni 2022
Instagram utvider maksgrensen for Reels. Hele 90 sekunder er den nye grensen. I tillegg til dette blir det nå mulig å importere dine egne lydklipp.

LinkedIn med Clubhouse-funksjon

8. juni 2022
LinkedIn lanserer Audio Events, en funksjon som er temmelig lik funksjonen som Clubhouse var først ute med..

Pin innlegg på Instagram

7. juni 2022
Nå kan du pinne inntil tre av innleggene dine i profilen din på Instagram..

Research-verktøy på TikTok

6. juni 2022
TikTok har kommet med verktøy som gjør det enklere å researche hashtagger som trender. Dette kan hjelpe deg å få større rekkevidde for innholdet ditt.

Enklere å bruke TikTok til markedsføring

27. mai 2022
Nå blir det enklere å bruke TikTok til markedsføring. Selskapet har nemlig åpnet opp APIet sitt for tredjepartsaktører, slik at du kan bruke for eksempel Hootsuite eller Sprout Social til å publisere innlegg.

Oppdaterte Google-algoritmer

26. mai 2022
Google har kommet med en ny såkalt «core update» av algoritmene sine (ekstern link). Små endringer gjøres hver dag, men kjerneoppdateringer som dette har gjerne større konsekvenser for synligheten til nettsteder.

Du kan derfor oppleve både bedre eller dårligere synlighet som følge av oppdateringen.

Tanken bak oppdateringene er alltid å gi mer relevante søkeresultater for brukerne. Detaljene for denne oppdateringen er ikke kjent, men Google har bekreftet at nettstedseiere kan oppleve «merkbare endringer.

Core updates are “broad” in the sense that they don’t target anything specific. Rather, they’re designed to improve Google’s systems overall.

Nye funksjoner i Meta

6. mai 2022
Meta (Facebook) har kommet med nye funksjoner i Meta Business Suite. En av disse er muligheten til å svare på meldinger fra WhatsApp. Det kommer også nye muligheter til å skaffe seg leads gjennom annonser, blant annet integrasjon av leadskjema mellom Meta og utvalgte CRM-verktøy.

LinkedIn slår ned på engasjementsfisking

5. mai 2022
Engasjement er jo alltid viktig for å få størst mulig rekkevidde i sosiale medier. Kanskje du er en av de som prøver å lure deg til engasjement ved å bruke polls i tide og utide? Eller kanskje du spør mye aktivt om likes og kommentarer? Dette er bare noe av det LinkedIn har varslet at de kommer til å slå ned på i en ny algoritmeendring (ekstern lenke).

Flere tegn i profilnavnet på Instagram

30. april 2022
Nå kan du bruke hele 60 tegn i profilnavnet ditt på Instagram. En suveren nyhet for alle som er oppdatert av Instagram-synlighet. Bestepraksis: tenk nøye gjennom hva du bør legge til i tillegg til bedriftsnavnet ditt, utnytt plassen – men ikke bruk alle 60 tegn bare for å makse.

Redigeringsverktøy i Snapchat

29. april 2022
Snapchat har kommet med innebygd videoredigeringsverktøy. Verktøyet, som har fått intet mindre enn navnet «Director Mode», skal hjelpe deg å lage med forseggjorte videoer.

Google Ads Performance Max blir bedre

28. april 2022
Google Ads kommer med nye funksjoner i den relativt nye kampanjetypen «Performance Max». En av funksjonene er at du kan definere at nye kunder er målet med kampanjen din.

Link i LinkedIn-bio

26. april 2022
Nå kan du legge til en fremhevet link i LinkedIn-bioen din. En potensielt nyttig måte å drive trafikk til for eksempel nettstedet ditt..

Oppdatert sosiale medier-statistikk

22. april 2022
Ipsos har kommet med oppdatert sosiale medier-statistikk for første kvartal. Her kan du lese min vurdering av tallene.

Interstitials påvirker Google-synlighet

21. april 2022
Google har tidligere sagt at det å gjemme nettsideinnholdet ditt bak såkalte «interstitials» (for eksempel ulike former for pop ups) kan skade synligheten din.

Det har derimot ikke vært helt klart for store disse må være før det går ut over synligheten din. Før nå. For nå får du nemlig advarsler i Search Console hvis Google mener at du har forstyrrende elementer på siden din.

Reddit-innhold er søkbart

20. april 2022
Nyhet fra Reddit: nå er alt innhold søkbart: innlegg, kommentarer, grupper og profiler.

Produkt-tagging for alle på Instagram

19. april 2022
Instagram gir nå alle mulighet til å tagge produkter i innlegg. Funksjonen er foreløpig ikke tilgjengelig i Norge.

Hashtagger påvirker ikke engasjement

18. april 2022
Ny studie fra Social Insider viser at bruk av hashtagger på Instagram ikke gir økt engasjement.

Dette samsvarer for så vidt også med en uttalelse fra Adam Mosseri, som nylig har uttalt at «hashtagger gir ingen betydlig økning i rekkevidde, men bruk det gjerne.

Søkeordanalyse på YouTube

16. april 2022
Nå kan du bruke YouTube for å finne ut hva brukerne søker etter på kanalen. Potensielt nyttig for alle som bruker YouTube strategisk.

Multisearch på Google

7. april 2022
Ny rå søkefunksjon på Google som fort kan bli nyttig for deg både som privatperson og markedsfører: multisearch.

Hvordan det funker? Jo: hvis du ser et par helt rå skibukser du har lyst på, kan du kan for eksempel dra opp Google-appen din, ta et bilde og få opp søkeresultater med lignende bukser.

Hvordan dra nytte av dette som markedsfører? I dette eksempelet kan det være smart hvis du har en nettbutikk med skibukser, spesielt hvis du er god på å skrive gode produktbeskrivelser og gode alternativ-tekster til bilder. Det kan nemlig gjøre det enklere for deg å komme opp i søkeresultatene etter at en person har gjort et søk som dette.

Nye DM-funksjoner på Instagram

2. april 2022
Instagram kommer med flere nye funksjoner (eksternt innhold) via DM/direktemeldingsfunksjonen, deriblant mulighet til å bruke DM parallelt med at du scroller nyhetsfeeden din, og sende 30-sekunders previews av låter fra blant andre Apple Music og Spotify der vennene dine kan lytte uten å gå ut av Instagram.

De nye funksjonene betyr først og fremst en ting for deg som jobber med markedsføring: chat/meldingsfunksjonen blir enda viktigere å utnytte fremover. Greier du å bruke denne til god relasjonsbygging (ikke selg uten å ha gjort deg fortjent til det), er det mye gull å hente der.

Funksjonene er foreløpig ikke rullet ut i Norge.

Stemmemeldinger i WhatsApp blir enklere

1. april 2022
Nå blir det enklere å sende og motta stemmemeldinger i WhatsApp (ekstern). Det kommer blant annet en funksjon som gjør det enklere å multitaske, og du får mulighet til å lytte gjennom meldingen før du sender den. En av de andre nye funksjonene gjør det mulig å pause meldinger du har fått, og lytte til resten seinere fra akkurat hvor du sluttet å lytte.

Nye snarveier i Messenger

30. mars 2022
Meta (Facebook) har kommet med nye snarveier som gjør det mulig for deg å kommunisere mer effektivt i Messenger. En av snarveiene er @everyone (som du kanskje kjenner fra Discord) som kan brukes for å få oppmerksomhet fra alle i en gruppe.

Annonsørkrav på Snapchat

29. mars 2022
Fra juni må alle bedrifter som skal annonsere på Snapchat ha en offentlig profil (ekstern lenke).

Kronologisk feed på Instagram

25. mars 2022
Instagram har kommet med valgfri kronologisk feed.

Lær mer om endringen her:

Nytt verktøy for Facebook-annonsører

23. mars 2022
Meta (Facebook) har samlet et sett funksjoner som skal gjøre det enklere for annonsører å få bedre resultat med kampanjene sine.

Meta Advantage Suite skal blant annet gjøre det enklere å både optimalisere og målrette annonsene dine.

Google Søk blir smartere

19. mars 2022
Nye muligheter for deg som jobber med søkemotoroptimalisering: Google har kommet med en algoritmeendring som skal gi brukerne mer treffsikre søk selv når søkefrasene er svært komplekse.

Algoritmen har fått navnet Multitask Unified Model (MUM), og skal bruke AI for forstå komplekse søk bedre – og ikke minst presentere bedre søkeresultat etter komplekse søk.

«Komplekst søk» i denne sammenhenger skal dreie seg om blant annet søk etter ulike tema som er relatert til hverandre. Det skal blant annet være mulig å gjøre ett søk der du tidligere måtte gjøre tre søk.

MUM skal også gjøre det mulig å kombinere ulike innholdsformat når du gjør et søk, for eksempel ved å ta et bilde av et par fjellsko og spørre Google «kan disse brukes på Galdhøpiggen».

Min subjektive vurdering av nyheten, er at dette gir nye og store muligheter for de som virkelig jobber helhetlig og bevisst med SEO.

NFTer kommer til Instagram

18. mars 2022
Mark Zuckerberg har bekreftet at NFTer om kort tid blir en del av Instagram (ekstern lenke). Dette betyr at du i det minste kan handle NFTer i appen.

Det er fremdeles usikkert hvilken verdi dette kan ha for bedrifter, men om vi ser dette opp mot slik både små og store brands bruker NFTer i dag, så kan det potensielt ligge både en merkevaregevinst og en direkte salgsgevinst der.

Følg med tenåringen din på insta

17. mars 2022
Instagram kommer med funksjoner som gjør det enklere å forsikre deg om at tenåringen din er mest mulig sikker, samt ikke bruker for mye tid på Instagram. Family Center (ekstern lenke) skal blant annet gjøre det mulig å sette tidsbegrensninger for bruk av appen.

Booking-integrasjon i Google Min Bedrift

16. mars 2022
Kjempenyhet for alle som har en overnattingsbedrift: nå kan du legge til bookingfunksjon i oppføringen din på Google Min Bedrift.

Dette betyr at gjestene dine kan booke direkte fra Google, på samme måte som de kan booke direkte fra for eksempel Booking.com.

Nyheten bør være spesielt kjærkommen for alle som har sett seg lei på at de store aktørene sitter igjen med en så stor prosentandel av bookinginntekten som de gjør.

Del Pinterest-ideer på Instagram og Facebook

14. mars 2022
Pinterest har kommet med «Pinterest Ideas«. En funksjon som gjør det mulig å dele pins til blant annet Instagram, og inkludere et eget «idé-vannmerke» i innlegget.

Nytt verktøy for skaperprofiler på Instagram

11. mars 2022
Har du en skaperprofil på Instagram? Nå får du et nytt verktøy som kan hjelpe deg å lage bedre innhold, nemlig Creator Lab (ekstern).

Nye verktøy for admins i Facebook-grupper

9. mars 2022
Meta har lagt til flere nyttige funksjoner for administratorer av Facebook-grupper. Disse skal blant annet gjøre det enklere å hindre spredning av falsk informasjon, blant annet ved automatisk gjenkjennning av innlegg med informasjon som tidligere er identifisert som fake.

Det er også lagt til nye funksjoner for enklere godkjenning av nye medlemmer (basert på et sett med kriterier), samt enklere å nå ut til et større publikum/få flere relevante gruppemedlemmer. Du kan lese mer om verktøyene her (ekstern link).

Automatisk teksting på Instagram

1. mars 2022
Endelig: Instagram har offisielt kunngjort at de legger til funksjonalitet for automatisk teksting av videoer (ekstern link). Norsk er foreløpig ikke tilgjengelig, men Instagram har gjort det klart at støtte for flere språk kommer snart.

Bedre analysefunksjon på YouTube

26. februar 2022
God nyhet for deg som bruker YouTube som markedsføringskanal: nå blir det enda bedre analysefunksjonalitet (ekstern lenke).

Enklere å måle konverteringer utenfor nettstedet

25. februar 2022
Nå blir det enklere å måle Google Ads-konverteringer som ikke kommer fra nettstedet ditt. Endringen kalles Enhanced Conversions for Leads, og forutsetter at du bruker leadannonsering og har et system i bakkant for å håndtere leadene dine, for eksempel et CRM-system.

Facebook Reels for alle

24. februar 2022
Facebook har gitt alle brukere tilgang til Reels.

Nå kan du like Stories

23. februar 2022
etter den siste oppdateringen av Instagram, er det mulig å like stories. Instagram har foreløpig ikke sagt noe om eventyell algoritmisk betydning av en story-like, men det kommer neppe som en overraskelse hvis dette blir å regne som engasjement.

Podcast-nettverk på LinkedIn

21. februar 2022
LinkedIn har kommet med sitt eget podcastnettverk. Nettverket består av et knippe utvalgte podcaster, og det er mulig å søke om å bli en del av nettverket.

AR-teknologi på Pinteret

13. februar 2022
Nå kan du bruke Pinterest for å se hvordan et produkt du finner en pin av ser ut i reelle omgivelser. Er du for eksempel en møbelbutikk som bruker Pinterest, kan du pinne produkter som kan «prøves» ved hjelp av AR.

Slutt for Facebook i Europa?

11. februar 2022
Selv om Facebook selv sier at de truer med å fjerne tilgangen for europeiske bruker, er det en kjennsgjerning at det per dags dato ikke finnes noen gyldig avtale mellom EU og USA når det gjelder utveksling og lagring av personverndata.

Dette betyr også at det per dags dato trolig ikke er innafor å bruke Facebook som markedsføringskanal i Norge, og Datatilsynet er av de første i Norge som har gått så langt som å slette Facebook-siden sin.

Uansett hva det videre utfallet blir: hvis du er en av mange som bruker mesteparten av markedsføringsressursene dine på Facebook og andre Meta-produkter, er tiden definitivt inne til å revurdere strategien din.

Få tips til hva du bør gjøre nå i HausPodden

Historisk nedgang for Facebook

2. februar 2022
Det er ikke bare i Norge Facebook har en nedgang i daglig bruk. For første gang i historien er det faktisk målt en nedgang i den daglige bruksfrekvensen. Det viser en fersk kvartalsmålingen fra Meta (Facebook) som ble publisert denne uken.

Tallene viser også at veksten til Instagram ikke er så voldsom som tidligere, med en vekst på «bare» 10 millioner nye daglige brukere i Q4 2022.

Slik funker Google Reviews

2. februar 2022
Nyttig sak for deg som bruker Google Min Bedrift og er opptatt av å få Google-anmeldelser: Google har kommet med en generell forklaring på hvordan prosessen er når noen skriver en anmeldelse.

Live-banner på Instagram

30. januar 2022
Nå kan du få bedre synlighet for livestreamen din på Instagram. Kanalen skal nemlig gjøre det mulig å legge til et banner i profilen din som viser kommende livesendinger fra deg.

NFT-profilbilde på Twitter

29.januar 2022
NFT begynner å ta av, og kan du faktisk hente profilbildet ditt fra det du har i NFT-walleten din.

Ny poll-sticker

28. januar 2022
Instagram har oppdatert poll-stickeren sin. Nå kan du legge til fire svaralternativ i stedet for to. Dobbelt så mange alternativ gir også mulighet til å få mer engasjement på det du publiserer.

Ulovlig å bruke Google Analytics?

26. januar 2022
Diskusjonen har jo gått en stund allerede, men nå har Datatilsynet kommet med en uttalelse som virkelig er verdt å legge merke til: Google Analytics kan være ulovlig å bruke.

Færre bruker sosiale medier daglig

25. januar 2022
Stadig færre bruker sosiale medier. Det viser den siste kvartalsmålingen om sosiale medier fra Ipsos. Det er spesielt verdt å legge merke til at det er lenge siden det er så få unge som har brukt Facebook daglig.

60-sekunders Stories

22. januar 2022
Det gikk fort, gitt: bare en uke etter at de første brukerne i USA fikk tilgang til testen, er det hele tilgjengelig for norske Instagram-brukere. Nå kan du nemlig publisere 60 sekunder lange sammenhengende Stories – uten at de blir brutt opp i kortere segmenter.

Utvidet remiksfunksjonalitet

20. januar 2022
Flere nyheter for skaperprofiler: nå er det mulig å remikse alt innhold på insta – ikke bare Reels.

Abonnementsfunksjon for skaperprofiler

19. januar 2022
Har du en skaperprofil på Instagram? Da blir du trolig glad for en ny funksjon der følgerne dine kan abonnere på eksklusivt innhold fra deg. En ny måte å tjene penger på Instagram der, altså.

Ingen vesentlig AMP-effekt?

14. januar 2022
En test som nettstedet Search Engine Land (ekstern lenke) har utført, viser at AMP-versjoner av nettstedet ditt ikke nødvendigvis gir deg bedre synlighet.

Undertegnede har derimot erfart at de sidene jeg bruker AMP på, også er de som rangerer best på Google. Min anbefaling blir derfor at du tenker deg om før du skrur av AMP, og i alle fall ikke gjør det på de mest forretningskritiske sidene dine.

Bedre brukervennlighet = bedre synlighet

11. januar 2022
Google kom med flere algoritme-oppdateringer i 2021 som kort (og veldig enkelt) forklart gir bedre synlighet til brukervennlige nettsteder. Nå er en ny oppdatering under utrulling, og det er de samme faktorene som påvirkes nå som ved forrige oppdatering. Du bør med andre fokusere spesielt på LCP, CLS og FID framover.

Tjen penger på Instagram Live

8. januar 2022
Har du en bedrifts- eller skaperprofil på Instagram, og minst 10 000 følgere? Da kan det hende du blir godkjent for å tjene penger gjennom en Instagram Live Badge.

Badgen gjør det mulig for seerne å enkelt gi penger til den som hoster livestreamen, og er foreløpig tilgjengelig i 11 land. Norske brukere har enn så lenge ikke tilgang.

Shopping-seksjon i mobilt søkeresultat

7. januar 2022
Google har lansert en egen shopping-seksjon i søkeresultatene for mobil. Funksjonen gjør det mulig å sortere ut inntil ti nettbutikker fra resultatene du har fått opp etter et søk. Nye muligheter for gratis Google-synlighet for nettbutikker der, altså. Det er foreløpig bare engelskspråklige brukere som har funksjonen.

Likes til Stories

6. januar 2022
Mye tyder på at du snart kan like en story på Instagram på samme måte som du liker et vanlig innlegg. Instagram er nemlig i gang med å teste like-funksjonen for flere brukere.

Nye funksjoner i Creator Studio

5. januar 2022
Meta (Facebook) kommer stadig med nye funksjoner som gjør Facebook-hverdagen for markedsførere enklere. Sist ut er muligheten til å lage en preview til Facebook Stories for videoer som du har lastet opp i Creator Studio.

Yoast SEO for Shopify-brukere

4. januar 2022
Bruker du Shopify? Da blir du trolig glad for denne nyheten: nå kan du nemlig snart bruke Yoast sitt SEO-verktøy i Shopify-butikken din.


Kilder: TechCrunch, Social Media Today, Search Engine Land, Meta for Business, The Verge, Reddit, LinkedIn

GET IN FÅ GRATIS TIPS RETT I E-POSTKASSA DI:

Har du lyst til å ta bedriften din fra 😥 til 🤩?

Nyttige, enkle tips om hvordan du kan nå målene i organisasjonen din, sendt rett i innboksen din en gang i måneden.