Sist oppdatert: 30. april 2023
Her er noen av de viktigste nyhetene om digital markedsføring i 2023. Nyhetene blir fortløpende oppdatert.
Sliter du med å holde deg oppdatert om digital markedsføring? Jeg gjør jobben litt enklere for deg ved å sortere ut hva som faktisk betyr noe for bedrifter.
Her er noen av markedsføringsnyhetene jeg har plukket ut for deg så langt i 2022. Nyhetene blir fortløpende oppdatert.
Ny AI-funksjonalitet for Facebook-annonsører
27. april 2023
Ny AI-funksjonalitet gjennom Shop Ads (ekstern lenke) skal hjelpe Facebook-annonsører å få bedre resultater.
Hva betyr dette for deg?
Ikke mye, ettersom tilgangen er begrenset utenfor USA. Likevel: husk å teste så fort du får tilgang, for de første kommer gjerne ekstra godt ut fra startblokka.
UA-data til 1. juli 2024
27. april 2023
Google har kunngjort hvor lenge du får beholde dataene dine fra den gamle analytics-versjonen (UA). 1. juli 2024 er datoen for når du mister tilgang til all info (ekstern lenke).
Få hjelp til koding i Bard
21. april 2023
Nå kan du bruke Bard for å få hjelp til koding (ekstern).
Hva betyr dette for deg?
Flere AI-verktøy som kan hjelpe deg med koding.
Bedre innsikt i Instagram Reels
15. april 2023
Instagram har lagt til to nye måleparametre i Reels (ekstern lenke): total seertid og gjennomsnittlig seertid.
Hva betyr dette for deg?
Bedre mulighet til å analysere, og dermed få et bedre beslutningsgrunnlag når du skal lage bedre innhold.
Se trender i Instagram Reels
15. april 2023
Instagram har gjort det enklere å se hva som trender av Reels (ekstern lenke).
Hva betyr dette for deg?
Fin måte å få nye innholdsidéer som kan gi deg økt oppmerksomhet fra potensielt nye følgere.
Flere redigeringsfunksjoner i Instagram Reels
15. april 2023
Instagram har lagt til nye redigeringsfunksjoner i Reels.
Hva betyr dette for deg?
Enklere å lage bra innhold uten å være avhengig av andre redigeringsapper.
Endring for video-miniatyrbilde i Google SERP
14. april 2023
Fram til nå har du hatt mulighet til å få video vist som miniatyrbilde i søkeresultatene på Google når du har brukt videoer i vanlige tekstartikler på nettstedet ditt. Dette blir nå endret, og det blir en forutsetning at video er såkalt “hovedinnhold” for at miniatyrbilde for video skal bli vist (ekstern lenke).
Hva betyr dette for deg?
Hvis du ønsker at miniatyrbilde for videoene på nettstedet ditt fremdeles skal være synlig i SERP, bør du gjøre en innholdsanalyse (ekstern lenke) og muligens en revisjon.
Slutt for NFT på Instagram
31. mars 2023
Meta dropper støtte for NFT på Instagram (ekstern).
Hva betyr dette for deg?
Ingenting, med mindre du er en av relativt få bedrifter som har begynt å bruke NFT aktivt.
Stadig flere forbyr TikTok
23. mars 2023
Stadig flere norske virksomheter forbyr TikTok på tjenestelefoner. Nasjonal sikkerhetsmyndighet og Justis- og beredskapsdepartementet har også anbefalt totalforbud på tjenestetelefoner hos offentlig ansatte.
Hva betyr dette for deg?
Uavhengig om du jobber i det offentlige eller ikke: kanskje lurt å vurdere ok du bør bruke TikTok i det hele tatt?
Tidsplanlagt publisering i LinkedIn
21. mars 2023
Endelig er det mulig for alle bedriftsprofiler å tidsplanlegge innlegg på LinkedIn (ekstern lenke) – uten å bruke tredjepartsverktøy.
Hva betyr dette for deg?
Mer effektiv bruk av tiden din.
LinkedIn med Clubhouse-variant
21. mars 2023
LinkedIn har lansert mulighet for lyd events (ekstern lenke), rett og slett en Clubhouse-variant.
Hva betyr dette for deg?
Enda en måte du kan bygge relasjoner med målgruppa di på.
Sider kan følge sider
21. mars 2023
Nå kan sider følge andre sider på LinkedIn.
Hva betyr dette for deg?
Blant annet lettere å se hva som blir diskutert rundt andre sider. Det kan kanskje også gjøre det enklere å bygge samarbeidsrelasjoner med andre firma?
Stor-oppdatering fra Google
15. mars 2023
Viktig nyhet for alle som er opptatt av Google-synlighet: ny core-update fra Google (ekstern lenke). Det er foreløpig ikke kjent hva detaljene i oppdateringen er.
Hva betyr dette for deg?
I og med detaljene ikke er kjent, bør du følge ekstra med på synligheten din de neste ukene.
Meta skroter NFT
13. mars 2023
Meta dropper introduseringen av NFTer på Facebook og Instagram.
Hva betyr dette for deg?
Ingen verdens ting.
ChatGPT-4 er her
13. mars 2023
Chat GPT-4 er lansert (ekstern lenke). Foreløpig kun for de som har betalt pluss-utgave.
Hva betyr dette for deg?
Et bedre AI-verktøy enn tidligere kan hjelpe deg med innholdsidéer, oppsummering av analyser og mye annet. Som alltid: bruk verktøyet med varsomhet.
Lengre Reels på Facebook
3. mars 2023
Nok en gang ser vi et eksempel på at korte innholdsformat blir lengre: på Facebook blir nå maksgrensen for Reels utvidet med 30 sekunder (ekstern lenke).
Hva betyr dette for deg?
Mer tid til å få sagt det du skal si i en reel.
Snapchat lanserer AI-chatbot
27. februar 2023
Snap Inc har lansert sin egen chatbot (ekstern lenke) bygd på GPT 3.5 fra Open AI.
Hva betyr dette for deg?
Nye steder å utforske (og bruke) AI chatbots på.
Få en mer attraktiv LinkedIn-profil
23. februar 2023
Nå blir det mulig å gjøre innholdet på LinkedIn-profilen din mer visuelt (ekstern lenke).
Hva betyr dette for deg?
Du kan få en fyldigere og mer tiltaltende profil – noe som også kan gavne bedriften du jobber i hvis dere har et bevisst forhold til hvordan bedrift/personprofil kan skape synergier.
Tidsplanlegg nyhetsbrev på LinkedIn
23. februar 2023
Nå kan du tidsplanlegge nyhetsbrev og artikler på LinkedIn.
Hva betyr dette for deg?
En mer effektiv publiseringshverdag på LinkedIn.
Instagram Channels
16. februar 2023
Instagram har begynt å rulle ut Broadcast Channels, en ny måte for skaperprofiler å engasjere og holde kontakten med følgerne sine.
Med den nye funksjonen kan skaperprofiler blant annet sende meldinger til mange på en gang. En måte å se det på, kan være å kalle det en DM-ish dialog med følgerne dine – noe som kan virke mer autentisk enn for eksempel ordinære Stories.
Hva betyr dette for deg?
Mulighet for å få en mer autentisk og tett dialog med følgerne dine.
Google Analytics tvinger deg over til GA4
12. februar 2023
Viktig info: hvis du ikke selv går inn for å endre innstillingene dine i Google Analytics, kommer GA til å sette opp et eget GA4-område for deg fra og med 1. mars.
Hva betyr dette for deg?
Hvis du er komfortabel med at Google gjør endringene for deg, trenger du ikke gjøre noe. Men hvis du ønsker full kontroll på innstillingene, anbefaler jeg at du opter ut i innstillingene og setter opp GA4 selv, alternativt bytter ut Google Analytics med for eksempel Matomo eller Piwik Pro
Nye promoteringsfunksjoner på TikTok
9. februar 2023
TikTok har kommet med flere nye måter å promotere TikTok-profilen (ekstern lenke) din på.
Hva betyr dette for deg?
Enklere å få oppmerksomhet fra potensielt nye følgere.
Tjen penger med Instagram Gifts
8. februar 2023
Ny måte å tjene penger på Instagram: Instagram Gifts, der du rett og slett kan sende gaver til andre profiler..
Hva betyr dette for deg?
Foreløpig ingenting fordi det kun er amerikanske brukere som har tilgang ennå, men det er jo verdt å tenke på om dette kan være relevant for deg når gifts kommer til Norge?
Bedre moderatorfunksjoner på Facebook
7. februar 2023
Nye moderatorfunksjoner fra Facebook (ekstern lenke) gjør det enklere å søke på alt fra emojis til navn på den som har lagt igjen kommentarer.
Hva betyr dette for deg?
Enklere og mer effektivt å moderere – spesielt når du jobber med store kontoer.
Google lanserer ChatGPT-konkurrent
6. februar 2023
Google lanserer en konkurrent til ChatGPT og andre AI-løsninger: Bard (ekstern lenke).
Hva betyr dette for deg?
Ikke godt å si ennå, annet enn at hvis du ikke har kommet deg på toget ennå: test ut både Bard og andre løsninger for å selv se hvordan du kan dra nytte av teknologien.
YouTube Shorts blir mer populært
3. februar 2023
Tall fra YouTube viser at Shorts-formatet er mer populært enn det mange tror. 50 milliarder daglige visninger er det offisielle tallet.
Hva betyr dette for deg?
Hvis du ikke gjør det allerede: kanskje det er på tide å vurdere å begynne å publisere Shorts?
Bilder funker like bra som video på Instagram
22. januar 2022
Instagram-sjef Adam Mosseri har bekreftet at en algoritmeendring nå gjør at du i utgangspunktet ikke får større rekkevidde ved å bruke video i stedet for bilder.
I en uttalelse innrømmer Mosseri at Instagram har fokusert for mye på video, med andre det helt motsatte av det som tidligere er sagt.
Hva betyr dette for deg?
Dette betyr at det ikke lenger er algoritmer som gjør at det lønner seg å bruke video i stedet for bilder.
Tidsplanlegging på LinkedIn
21. januar 2023
Endelig er den her: funksjonen som lar deg tidsplanlegge innlegg på LinkedIn – uten å bruke. tredjepartsverktøy.
Hva betyr dette for deg?
Mer effektiv bruk av LinkedIn.
Google sier opp 12 000 ansatte
20. januar 2023
Google sier opp 12 000 ansatte.
Hva betyr dette for deg?
Forhåpentligvis ikke noe, men det er lov å stille seg spørsmålet om hvordan de kan fortsette å utvikle produktet like aktivt med en såpass redusert stab. Du bør i alle fall følge med på utviklingen i forhold til andre søkemotorleverandører. Kanskje tiden er inne for å fokusere mer på SEO på andre plattformer også?
Bedre kontroll på Instagram-feeden
19. januar 2023
Instagram kommer med “quiet mode” (ekstern lenke) og nye muligheter til brukerne for å justere det som kommer opp som anbefalt innhold.
Hva betyr dette for deg?
Som markedsfører: ikke så mye annet enn at du bør fortsette som alltid: fokusere på å lage best mulig innhold for målgruppa di.
Slutt for Creator Studio
11. januar 2023
Bruker du Creator Studio for å forhåndsplanlegge innhold på Facebook og Instagram? Da blir du neppe glad for nyheten om at Meta dropper Creator Studio (ekstern lenke) til fordel for Business Suite.
Hva betyr dette for deg?
Du får samme funksjonalitet i Business Suite, så reint praktisk betyr det ikke noe annet enn at grensesnittet er litt annerledes.
Øv deg på TikTok på TikTok (!)
10. januar 2023
Lyst til å teste ut TikTok som markedsføringskanal, men utrygg på om du greier å lage bra innhold? Nå kan du øve deg på å lage innhold på et eget digitalt treningssenter hos TikTok (ekstern lenke).
Hva betyr dette for deg?
Du kan øve deg for å kunne levere bedre når du begynner å bruke TikTok aktivt.
Bing tar med ChatGPT-tekster
4. januar 2023
Bing tar med tekster som er generert i ChatGPT i søkeresultatene (ekstern lenke).
Hva betyr dette for deg?
Hvis du bruker Bing som søkemotor, betyr det at du skal være litt obs på at tekstene som du får opp etter et søk kan være generert av verktøy basert på kunstig intelligens. For deg som bruker ChatGPT som verktøy i jobben din, betyr det nye muligheter til synlighet i Bing.