FACEBOOK FOR BEDRIFTER

Nyheter om digital markedsføring – april 2018

Tormod Sperstad, digital rådgiver i DMT AS
29. april 2018
Instagram begrenser datatilgangen for såkalte tredjepartsverktøy og gir endelig nordmenn mulighet for å shoppe direkte fra appen. Her er noen av nyhetene om digital markedsføring fra april 2018.

Sliter du med å holde deg oppdatert om digital markedsføring generelt, og sosiale medier spesielt? Jeg gjør jobben litt enklere for deg, og plukket ut noen nyheter fra den siste måneden.

Nye Spectacles kommer til Norge

26. april 2018
Den første versjonen av Snapchat-brillene Spectacles, ble ikke noen umiddelbar salgssuksess.

Nå kommer de i en ny versjon, og ja: brillene kommer til Norge.

Snappables

25. april
Jeg greier ikke helt å se noen gedigen nytteverdi reint markedsføringsmessig, men Snapchat har lansert Snappables. Nye lenses som har deg spille sammen med venner i en slags virtuell verden.

Instagram shopping

24. april
Endelig: nå har vi mulighet til å tagge innlegg med produkter, og lenke disse direkte til f.eks. en nettbutikk.

Shopping direkte fra Instagram-appen har vært tilgjengelig for flere andre land i lang tid, og nå rulles endelig funksjonen ut for norske brukere.

Temmelig kjærkomment for mange bedrifter, skulle jeg tro.

Forbedringer i Instagram Stories

24. april 2018
Nå kan du snart laste opp flere bilder fra kamerarullen din til Instagram Stories i én og samme håndvending.

Dersom du bruker en Android-telefon, skal du allerede ha tilgang til den nye funksjonen. iOS-brukere kan vente seg godsakene i løpet av de neste ukene.

Endringer i Google

23. april 2018
Har du merket at du har fått litt bedre (eller kanskje dårligere) plassering i Google i det siste?

Årsaken kan være at Google har gjort en ny algoritmeneendring.

Hva den går ut på i detalj, er det ingen som har bekreftet fra offisielt hold, men en representant for Google har sagt at endringen kan være positiv for sider som har hatt såkalt “ufortjent dårlig plassering”.

Fokusfilter i Instagram Stories

11. april 2018
Mer fancy enn nyttig i markedsføringsøyemed kanskje, men likevel: Instagram har lansert et fokusfilter som lar ansiktet ditt være knivskarpt, samtidig som bakgrunnen blir bluret ut.

Om ikke annet, så er det kanskje kjekt når du vil ha ekstra fokus på personen i bildet, slik at seerne ikke blir mer opptatt av andre elementer i bildet.

Send GIFer i LinkedIn

11. april 2018
LinkedIn har tatt flere grep de siste året som vitner om at de ønsker å bli likere de mest populære sosiale nettverkene.

Nå har de lansert GIFer i meldingstjenesten sin, noe som gjør det mulig for deg å ha en mer levende dialog med den som du kommuniserer med.

Instagram strammer inn

7. april 2018
Som en direkte konsekvens av Cambridge Analytica-saken, begrenser nå Instagram tilgangen til det såkalte APIet sitt.

Dette får ikke store konsekvenser for de fleste av oss som bruker Instagram til markedsføring. Men for de mer avanserte, som for eksempel bruker tredjepartsverktøy til å overvåke bestemte hashtagger, kan det føre til litt mer begrensede muligher.

Det vil fremdeles være mulig å overvåke hashtagger via tredjepartsverktøy (apper utenfor Instagram), men du vil ikke lenger ha mulighet til å reagere direkte basert på at noen har brukt en bestemt hashtag.

Et lite eksempel: tenk deg at du har en liten kafé i Bergen, og en gjest har brukt hashtaggen #kaffekosibergen. Da har du frem til nå kunne bruke tredjepartsverktøy til å få varsel når noen har brukt hashtaggen, og la deg kommentere direkte på innlegget – selv om du ikke har fulgt vedkommende. Denne muligheten vil nå forsvinne.

LinkedIn justerer layout

6. april 2018
LinkedIn er i ferd med å rulle ut nytt design på profilseksjonen.

Det er ikke all verden av justeringer som blir gjort, men det er kanskje smart å sjekke hvordan profilen din ser ut når du har fått den nye layouten?

 

 

Kilder: Social Media Marketing Society, Instagram, LinkedIn, Snap Inc

 

Få gratis #TormodTips om digital markedsføring rett i e-postkassa di:
Har du lyst til å ta bedriften din fra 😥 til 😍?
Nyttige, enkle tips om hvordan små og mellomstore bedrifter kan bruke digital markedsføring for å få flere kunder og større omsetning