[et_pb_section admin_label=”section” transparent_background=”off” background_color=”#ffffff” allow_player_pause=”off” inner_shadow=”off” parallax=”off” parallax_method=”off” padding_mobile=”on” make_fullwidth=”off” use_custom_width=”off” width_unit=”on” make_equal=”off” use_custom_gutter=”off” custom_padding=”||0px|”][et_pb_row admin_label=”row” make_fullwidth=”off” use_custom_width=”off” width_unit=”on” use_custom_gutter=”off” custom_padding=”||0px|” padding_mobile=”on” allow_player_pause=”off” parallax=”off” parallax_method=”off” make_equal=”off” parallax_1=”off” parallax_method_1=”off” column_padding_mobile=”on”][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_divider admin_label=”Divider” color=”#ffffff” show_divider=”off” height=”110″ divider_style=”solid” divider_position=”top” hide_on_mobile=”on”] [/et_pb_divider][et_pb_text admin_label=”Stikktittel” background_layout=”light” text_orientation=”center” text_font=”PT Sans|on|||” text_text_color=”#bcbcbc” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” text_letter_spacing=”2px” custom_margin=”||0px|” custom_padding=”||0px|”]
DIGITAL MARKEDSFØRING
[/et_pb_text][et_pb_text admin_label=”Tittel” background_layout=”light” text_orientation=”center” max_width=”660px” text_font=”PT Sans||||” text_font_size=”72″ text_text_color=”#1d1d1d” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” custom_margin=”18px||80px|” text_line_height=”1.1em” text_font_size_last_edited=”on|desktop” text_font_size_tablet=”52″]
Nyheter om digital markedsføring – august 2016
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section][et_pb_section admin_label=”Section” fullwidth=”off” specialty=”off” transparent_background=”off” background_color=”#f7f7f4″ allow_player_pause=”off” inner_shadow=”off” parallax=”off” parallax_method=”off” padding_mobile=”on” make_fullwidth=”off” use_custom_width=”off” width_unit=”on” make_equal=”off” use_custom_gutter=”off” custom_padding=”0px|||”][et_pb_row admin_label=”row” make_fullwidth=”off” use_custom_width=”on” width_unit=”on” use_custom_gutter=”off” custom_padding=”0px|||” padding_mobile=”on” allow_player_pause=”off” parallax=”off” parallax_method=”off” make_equal=”off” parallax_1=”off” parallax_method_1=”off” parallax_2=”off” parallax_method_2=”off” column_padding_mobile=”on” custom_width_px=”620px”][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_image admin_label=”Image” src=”https://www.tormodsperstad.no/wp-content/uploads/2016/06/tormod-sperstad-bilde-til-blogg-om-digital-markedsføring.png” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”off” sticky=”on” align=”center” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” custom_margin=”-48px|||”] [/et_pb_image][et_pb_text admin_label=”Byline” background_layout=”light” text_orientation=”center” text_font=”PT Sans||||” text_font_size=”18″ text_text_color=”#323232″ text_line_height=”1.4em” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” custom_margin=”14px||0px|”]
Tormod Sperstad, digital rådgiver i DMT Alvdal
[/et_pb_text][et_pb_text admin_label=”Dato” background_layout=”light” text_orientation=”center” text_font=”PT Sans|on|||” text_text_color=”#363636″ use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” custom_margin=”0px|||”]
01. september 2016
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row admin_label=”row” make_fullwidth=”off” use_custom_width=”on” width_unit=”on” use_custom_gutter=”off” custom_padding=”0px|||” padding_mobile=”on” allow_player_pause=”off” parallax=”off” parallax_method=”off” make_equal=”off” parallax_1=”off” parallax_method_1=”off” parallax_2=”off” parallax_method_2=”off” column_padding_mobile=”on” custom_width_px=”620px”][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text admin_label=”Ingress” background_layout=”light” text_orientation=”left” max_width=”620px” text_font=”PT Serif||||” text_font_size=”24″ text_text_color=”#363636″ use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” custom_margin=”40px||0px|” text_line_height=”1.4em” text_font_size_last_edited=”on|tablet”]
Sliter du med å holde deg orientert om hva som er nytt om digital markedsføring? Her er noen av de viktigste nyhetene fra august 2016.
[/et_pb_text][et_pb_text admin_label=”Text” background_layout=”light” text_orientation=”left” max_width=”620px” text_font=”PT Serif||||” text_font_size=”20″ text_text_color=”#363636″ use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” custom_margin=”30px||0px|” text_line_height=”1.5em” text_font_size_last_edited=”on|tablet”]
“Rolig start etter ferien”, er det kanskje noen som sier.
Vel, ikke for deg og meg, og alle andre som er interesserte i digital markedsføring. August var full av spennende nyheter, og her er et lite utdrag.
Google vil straffe pop-up
Google varsler at innhold som er vanskelig tilgjengelig på en nettside vil føre til at siden får dårligere ranking ved mobilsøk.
Dårligere ranking er ensbetydende med dårligere synlighet. Og dårligere synlighet er ensbetydende med mindre penger i kassa, så det er ingen tvil om at denne nyheten er viktig for alle som har en nettside.
I praksis betyr nyheten at du bør gjøre følgende:
- Kutt ut pop-ups for nyhetsbrev
- Kutt ut dominerende bannere
- Kutt ut det irriterende cookie-varselet ditt
Den “gode” nyheten er at endringen ikke vil føre til at hele siten din blir straffet. Det er kun siden(e) som har innholdsblokkering som får dårligere ranking.
Endringen er varslet fra januar 2017.
Facebook-nyheter
Facebook kom med såpass mange nyheter i august at det blir kul umulig å skrive litt om alt, men her har du i alle fall noen nyheter i stikkordsform:
- Alle Facebook-sider får ny layout
- Facebook tester automatisk avspilling av lyd i videoer
- Nå kan annonsører bruke flere bilder i karusellannonser
- Nå får du mer detaljert statistikk for videoannonsene dine
- Facebook lanserer ny app – bare for ungdom
- Facebook straffer clickbait-overskrifter
Ny sidelayout har du sikkert fått for lengst (?), men nyheten om at Facebook begynner å straffe såkalte clickbait-overskrifter (ekstern lenke), synes jeg du skal merke deg spesielt. Dette kan nemlig ha potensielt mye å si for hvor mange som ser oppdateringene dine på Facebook.
Kjapt forklart bør du unngå å bruke overskrifter som “Du vil ikke tro hva som skjedde når…”, osv. Med andre ord: ikke formuler overskriftene direkte for å få klikk.
Smånytt
Et par andre nyheter på tampen også:
YouTube lanserer YouTube Backstage. Dette er et eget område spesielt for abonnentene til en YouTube-kanal. Litt som en egen VIP-lounge der du kan gi dine største fans tilgang til eksklusivt innhold.
Ganske kult, spør du meg.
En liten ting til fra august: Google kommer med ny app for videosamtaler. I følge Google selv skal appen hete Google Duo (ekstern lenke).
Om jeg har trua på Google Duo? Niks, men det er en annen skål.
Hva synes du var det mest spennende som skjedde i august innen digital markedsføring? Jeg hører gjerne fra deg.
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]