NYHETER OM DIGITAL MARKEDSFØRING – AUGUST 2017

Rask nettside = bedre synlighet på Facebook

Tormod Sperstad, digital rådgiver i DMT Alvdal

  1. september 2017

Facebook slår hardere ned på dårlig innhold, og lanserer egen TV-kanal. Her er noen av de digitale markedsføringsnyhetene fra august 2017.

Rask nettside = bedre Facebook-synlighet

Det har lenge vært kjent at det er viktig å ha en rask nettside dersom du vil at nettsiden din skal være mest mulig synlig i Google.

I august kunngjorde Facebook selv at de også kommer til å gi raske nettsider ekstra drahjelp.

Dette betyr i praksis at dersom du deler en lenke til en treg nettside, så vil du nå ut til færre Facebook-brukere enn det du hadde gjort dersom du hadde delt en lenke til en rask nettside.

Dårlig innhold = dårligere synlighet på Facebook

Facebook kom også med en annen kunngjøring i august, der de gjorde det klart at dersom du publiserer et innlegg som lenker til såkalt “dårlig innhold”, så vil det også resultere i at færre ser det du legger ut på Facebook.

Facebook-TV

Den største nyheten var uten tvil at Facebook nå lanserer TV-tilbudet Facebook Watch. En nyhet som bør vi mange TV-kanaler og strømmetjenester til å skjelve i buksene.

Nytt utseende på Facebook-feeden

På høy tid, vil mange mene: Facebook justerer designet på nyhetsfeeden. Designjusteringer gir deg og meg en penere feed med et renere utseende.

Ikke minst kommentarfeltet er blitt ryddigere.

Tar grep for å hindre spam i nyhetsfeeden

Facebook har gjort mye for å fjerne dårlig innhold fra nyhetsfeeden vår. Nå skal Facebook fjerne innlegg som prøver å lokke til seg klikk ved å publisere bilder som ser ut som videoer.

Bruk 360-bilde i coverbildet ditt på Facebook

Facebook har laget en funksjon som gjør det enkelt å ta 360-bilder – utan å forlate Facebook-appen.

Du kan også legge til 360-bilder i coverbildet ditt (det store bildet som er plassert over/ved siden av profilbildet ditt).

Vanskeligere å fremme innlegg på Facebook

Det er tydelig at Facebook vil ha deg til å bruke annonseverktøyet i stedet for å fremme innlegg.

utvider de listen med innleggstyper som du ikke kan booste synligheten til ved å fremme innlegget.

Instagram Live for flere

Instagram Live har tatt verden med storm. Nå tyder mye på at du snart kan streame live sammen med en venn.

Flerbildeinnlegg i Instagram med flere format

Endelig! Nå kan du legge til bilder med ulike format i ett og samme innlegg på Instagram.

Du må fremdeles croppe bildene slik at de har samme format når du publiseres, men dette vil nok også bli fikset etter hvert.

Se Instagram Stories i en vanlig nettleser

Instagram er i ferd med å rulle ut en funksjon som gjør det mulig å se stories i en vanlig nettleser, samt laste opp stories til Instagram uten å bruke appen.

Bedre kommentarfelt i Instagram

Nå blir det lettere å følge kommentartråden i Instagram.

Instagram har endelig lagt til automatisk gruppering av kommentarene i Instagram, noe som gjør det lettere å holde oversikten og ikke minst engasjementet oppe.

En mulig game changer når det gjelder engasjement på Instagram.

Verfiserte profiler i Snapchat

Tidligere såkalte “verifiserte profiler” på Snapchat kun vært tilgjengelig for kjendiser.

Nå melder Digiday at også influencers (personer med et stort antall følgere) får muligheten til å få verifiseringsmerket fra Snapchat.

I løpet av august fikk vi også et heftigere annonseverktøy, og mulighet til å legge til enda flere venner (inntil 32) i gruppechat.

Video-preview i Google

Google har kunngjort at de vil begynne å rulle ut en funksjon der du får se en seks sekunders preview av videoene som dukker opp etter at du har Googlet.

Enklere å dele innhold på YouTube

Et par små YouTube-nyheter til slutt:

YouTube gjør det enklere (og morsommere) å dele videoer, legger til nye funksjoner, og har oppdatert logo og design.

 

Kilder: Social Media Today, Facebook, Tech Crunch, Instagram