NYHETER OM DIGITAL MARKEDSFØRING – AUGUST 2018

Facebook med økt fokus på lokale bedrifter

Tormod Sperstad, digital rådgiver i DMT AS
1. september 2018
Facebook med nytt design for bedriftssider, lanserer Facebook Watch i Norge, og øker fokuset på lokale bedrifter. Her er noen av de digitale markedsføringsnyhetene fra måneden som gikk.

Jeg holder deg nogenlunde oppdatert på noen av de nyhetene som er mest relevante for digitale markedsførere.

Her er en særdeles subjektiv oppsummering fra måneden som gikk.

Facebook Watch i Norge

29. august 2018
Nå har Facebook Watch endelig kommet til Norge.

Med Facebook Watch har du et eget menypunkt i Facebook der alt av video er samlet på ett stedet.

Økt fokus på video fra Facebook sin side, betyr også en viktig ting for deg som bedrift: bruk mer video for å få mer oppmerksomhet på Facebook.

Nå kan du få verifisert profil på Instagram

28. august 2018
Instagram har igjen åpnet opp for muligheten for å søke om å få verifisert profil.

Forutsetningen for å få godkjent søknaden, er at du har mange følgere. Hvor den magiske grensen går, ja det sier Instagram ikke noe om.

Facebook-grupper viktigere for bedrifter

27. august 2018
Enda en grunn til at bedrifter bør vurdere å bruke egne Facebook-grupper mer aktivt: nå blir det mulig å måle medlemsengasjement enda bedre.

Hvordan? Jo, ved å bruke Facebook-pixelen din til å måle aktivitet gruppa.

Bedre funksjoner i Google Ads

27. august 2018
Nå får alle som annonserer i Google snart mulighet til å se forhåndsvisning av ulike annonsevarianter.

Google Ads kommer også med en visuell indikator som kan fortelle deg hvor bra annonsen trolig er – FØR du publiserer den.

Nyhetssider på Facebook får teste innhold

27. august 2018
Facebook har begynt å teste et verktøy der nyhetssider på Facebook kan teste inntil fire ulike varianter av innhold for å se hva leserne responderer best på.

Bedre stillingssøk i LinkedIn

22. august 2018
LinkedIn har gjort det enda lettere å søke etter ledige stillinger. Konsekvensen for deg som bedrift? Jo, LinkedIn kan bli en enda viktigere rekrutteringskanal.

Få gode nyheter fra Google

22. august 2018
Lei krig og elendighet i nyhetsbildet? Nå vil Google gjøre det lettere for alle som bruker en Google Assistant (f.eks i smarttelefonen din) å få flere GODE nyheter.

Måten det fungerer på, er at du ved å si “Hey Google, tell me something good”, vil få utvalgte gode nyheter.

For alle som har et nyhetsnettsted, kan dette faktisk være potensielt viktig å tenke over for å nå ut til et større publikum.

Funksjonen er foreløpig kun tilgjengelig som en test i USA.

Spørreundersøkelser i Instagram-DM

15. august 2018
Instagram har gjort det mulig å bruke spørreundersøkelse-stickers når du sender direktemeldinger i Instagram.

Annonser i Facebook Stories

8. august 2018
Facebook har tidligere varslet at de vil gjøre det mulig å annonsere i Stories.

Nå har de endelig begynt å rulle ut funksjonen. Det er usikkert om alle norske annonsører har fått funksjonen ennå, men jeg har den i alle fall i alle bedriftskontoene jeg administrerer.

Les også: Tre kjappe tips til Facebook-annonser

Nytt design med fokus på lokale bedrifter

6. august 2018
Facebook har kunngjort at de kommer med endringer som gir økte mulighet for bedriftssider med en fysisk besøksadresse, som for eksempel restauranter og butikker.

En av endringene, er at de gjør anbefalinger som bedrifter får på Facebook mer synlige på bedriftssider som har dette.

Vi snakker altså om et nytt design for bedriftssider på Facebook.

Dette betyr at det blir at det blir enda viktigere enn før å ha mest mulig på stell for at kundene dine skal bli såpass fornøyde at de gir deg en god anbefaling.

Facebook kommer også med en designjustering av bedriftssider på Facebook, der det blant annet blir enklere å å gjøre ulike reservasjoner direkte fra Facebook-appen.

Perfekt for for eksempel frisører som tar imot timebestilling, eller restauranter med bordbestilling.

Les også: Facebook viktigere for lokale bedrifter

Innafor med stående video i YouTube

5. august 2018
Ikke noe er så trist som en video på YouTube som er lastet opp i høydeformat, og ender opp med store, svarte felt på begge sider.

Vel, det finnes vel strengt tatt være ting i verden, men pent er det i alle fall ikke.

Nå gjør YouTube en endring på desktop (mobil ble endret våren 2018), der videoer som er opplastet som 4:3, kvadratisk og stående format, automatisk blir justert for å gi en bedre seeropplevelse.

Lar deg styre tidsbruken i sosiale medier

1. august 2018
Potensiell småirriterende for digitale markedsførere, som tross har sosiale medier som en viktig del av jobbhverdagen, men muligens en kraftig vekker for alle andre:

Facebook og Instagram har begynt å rulle ut en funksjon som gjør det mulig å sette din egen grense for hvor stor av døgnet du vil bruke på de to sosiale mediene.

Ved å gå inn i innstillingene kan du sette din egen grense, og velge å få et varsel så fort grensen er nådd.

Funksjonen er foreløpig ikke tilgjengelig for alle brukere.

 

 

 

Kilder: Facebook Newsroom, YouTube, LinkedIn Official Blog, Digiday, Google Official Blog, Instagram

 

Få gratis #TormodTips om digital markedsføring rett i e-postkassa di:
Har du lyst til å ta bedriften din fra 😥 til 😍?
Nyttige, enkle tips om hvordan små og mellomstore bedrifter kan bruke digital markedsføring for å få flere kunder og større omsetning