NYHETER OM DIGITAL MARKEDSFØRING – FEBRUAR 2019

Instagram-TV blir enda viktigere

Tormod Sperstad, digital rådgiver i DMT AS
6. februar 2019
Instagram-TV blir enda viktigere, og lettere for bedrifter å holde styr på direktemeldinger. Her er noen av de digitale markedsføringsnyhetene fra februar 2019.

Jeg holder deg nogenlunde oppdatert på noen av de nyhetene som er mest relevante for små og mellomstore bedrifter.

Her er en særdeles subjektiv oppsummering fra måneden som gikk.

Mer plass i oppringingsannonser

27. februar 2019
Annonserer du i Google? Da blir du kanskje glad for at du snart har plass til mer tekst i annonseformatet “oppringingsannonser”.

Den gamle tegngrensen for overskrifter var 25 tegn. Nå får du hele 60 tegn fordelt over to overskriftslinjer å boltre deg på.

I tillegg blir tegngrensen for beskrivelsesteksten utvidet fra 80 til 90 tegn.

Nytt annonseformat på Facebook

26. februar 2019
Facebook har lansert et nytt videoannonseformat.

Det nye formatet, som har fått navnet Facebook Showcase, lar deg plassere videoannonser i de mest populære kvalitetsvideoene i blant annet Facebook Watch.

Forbedringer i Facebook-grupper

9. februar 2019
Facebook har lansert nye verktøy for administratorer av Facebook-grupper.

Verktøyene gjør det blant annet enklere for administratorer å sørge for at reglene i gruppene blir overholdt.

Samle inn penger i Instagram Stories

8. februar 2019
Instagram har varslet at de kommer med en ny sticker som du kan bruke til å samle inn penger til et veldedig formål.

Instagram-TV blir enda viktigere

8. februar 2019
Bruker du Instagram-TV (IGTV) som markedsføringskanal? Jeg tipper svaret er “nei”.

Min mening er at du bør tenke deg om to ganger før du fastholder at du ikke vil bruke IGTV aktivt. Instagram har nemlig begynt å vise previews fra IGTV i selve nyhetsfeeden.

Dette betyr at det blir vanskeligere for Instagram-brukerne å overse innhold fra IGTV.

I og med at IGTV er en såpass fersk kanal, og relativt ubrukt av norske bedrifter, er det jo som alltid ett ordtak som gjelder: “The early bird gets the worms”, osv.

Lettere å holde styr på DM i Instagram

7. februar 2019
Nå blir det lettere å holdet styr på direktemeldinger som du som har en bedriftsprofil får på Instagram. Facebook, som eier Instagram, har nemlig gjort det mulig for bedrifter å svare på alt av meldinger fra en og samme plattform.

Dette betyr at du kan begynne å bruke Facebook til å svare både på meldinger bedriften får i Messenger og direktemeldinger på Instagram – uten å gå inn og ut av apper.

Trekk tilbake det du har sagt på Messenger

6. februar 2019
Noen gang vært litt kjapp på avtrekkeren når du har sendt en melding i Facebook Messenger? Nå har Facebook kommet med en angrefunksjon som lar deg slette meldinger du har sendt.

Kan jo være en fin funksjon for markedsførere også når det går ei kule varmt med kunder på Facebook?

Har du lyst til å lære hvordan du kan bruke sosiale medier og andre digitale markedsføringskanaler på en smart måte?

Her er noen markedsføringskurs som kan være aktuelle for deg

Kilder: Facebook Messenger News, Mashable, Facebook Newsroom, Facebook Business, Search Engine Land

Få gratis #TormodTips om digital markedsføring rett i e-postkassa di:
Har du lyst til å ta bedriften din fra ? til ??
Nyttige, enkle tips om hvordan små og mellomstore bedrifter kan bruke digital markedsføring for å få flere kunder og større omsetning