[et_pb_section admin_label=”section” fullwidth=”off” specialty=”off” background_image=”https://www.tormodsperstad.no/wp-content/uploads/2015/10/nyhet-1.png” transparent_background=”off” allow_player_pause=”off” inner_shadow=”off” parallax=”off” parallax_method=”off” padding_mobile=”off” make_fullwidth=”off” use_custom_width=”off” width_unit=”on” make_equal=”off” use_custom_gutter=”off”][et_pb_row admin_label=”row” make_fullwidth=”on” use_custom_width=”off” width_unit=”on” use_custom_gutter=”off” padding_mobile=”off” allow_player_pause=”off” parallax=”off” parallax_method=”off” make_equal=”off”][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_post_title admin_label=”Innleggstittel” title=”on” meta=”on” author=”on” date=”on” categories=”on” comments=”on” featured_image=”on” featured_placement=”background” parallax_effect=”off” parallax_method=”on” text_orientation=”center” text_color=”dark” text_background=”on” text_bg_color=”rgba(255,255,255,0.9)” module_bg_color=”rgba(255,255,255,0)” title_all_caps=”off” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”] [/et_pb_post_title][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section][et_pb_section admin_label=”section”][et_pb_row admin_label=”row”][et_pb_column type=”3_4″][et_pb_text admin_label=”Tekst” background_layout=”light” text_orientation=”left” text_line_height=”2em” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]
Interessert i markedsføring på nett? Dette er de viktigste nyhetene om digital markedsføring fra oktober 2015.
Høsten 2015 har vært kjempespennende for alle markedsføringsnerder, meg sjøl inkludert.
Spesielt oktober har vært tettpakket med hel- og halvnyttige nyheter som påvirker hvordan små og store bedrifter markedsfører seg på nett.
Sett med mine egne, utrolig nerdete øyne: dette er de viktigste nyhetene om digital markedsføring fra oktober 2015:
Facebook tester alternativ til “Likes”
Facebook-brukerne, meg sjøl inkludert, har lenge etterlyst et alternativ til “like-knappen”.
Det mest åpenbare alternativet har vært en “liker ikke-knapp”. Det var også en slik knapp de aller fleste trodde ville komme.
Derfor var overraskelsen stor da Facebook i slutten av september kunne fortelle at de tester ut Reactions – en ny måte å gi feedback på Facebook-oppdateringer.
I midten av oktober rullet Facebook ut Reactions som en test i til de første brukerne sine, og de heldige utvalgte kunne se følgende rekke med “reaksjons-emojis“:

For folk flest vil Reactions gjøre det lettere å uttrykke andre typer følelser enn den tradisjonelle “liken”.
[Tweet “Reactions gjør det enklere å vise følelser på Facebook”]
Det mest spennende med Reactions er derimot ikke hvordan de ser ut.
For alle som bruker Facebook til markedsføring, er det langt mer spennende hvordan de nye måtene å gi positive eller negative tilbakemeldinger på vil virke inn på Facebook-oppdateringer til store og små bedrifter.
Vil gi dårligere eller bedre synlighet? Eller kanskje kompleksiteten vil føre til at Facebook sine algoritmer ikke vil legge vekt på en “Like”, “Yay” eller “Wow” i det hele tatt?
Facebook har selv gitt svaret i denne bloggposten, der de i det minste slår fast at alle typer Reactions vil ha like mye å si for ad delivery som det en like gjør pr i dag.
Hvordan det endelig blir etter testperioden sier ikke Facebook noe om, men de slår likevel fast at alle som har en Facebook-side bør fortsette å følge den anbefalte bestepraksisen.
Lead Ads til alle
I oktober ble det også klart at Facebook ruller ut Lead Ads til alle.
I korte trekk gjør Lead Ads det mulig for deg som Facebook-bruker å fylle ut et skjema automatisk – basert på den kontaktinformasjonen du brukte da du opprettet kontoen din.
For små og store bedrifter som bruker Facebook til markedsføring, åpner dette for flere snasne muligheter. Du kan for eksempel bruke det til:
- å registrere mailadresser som du kan bruke til e-postmarkedsføring
- kontaktskjema
- gi rabattkuponger til alle som fyller ut et skjema
Google Customer Match
Jeg elsker målrettingsmulighetene som digital markedsføring åpner for.
Google AdWords har alltid vært veldig bra på målretting, og med lanseringen av Customer Match blir det enda bedre.
Den nye funksjonen åpner nemlig for at du kan laste opp e-postlister og vise annonser utelukkende til de som står på denne listen.
Dette åpner opp for enda bedre muligheter, i alle fall for alle bedrifter som greier å holde seg sjøl i tømmene og lar være å spamme ned kontaktene sine i tide og utide.
Betaling på nett skal standardiseres
Jeg tipper at du er en minst like ivrig netthandler som meg. Da vet du også at du av og til blir møtt med en mildt sagt h…. lite brukervennlig betalingsløsning.
Frustrerende som bare fy…
Spesielt når du akkurat har funnet den vinyl-juvelen du har vært på utkikk etter i årevis, og må tverrsnu etter å ha blitt møtt av en nettbutikkutsjekk som ikke funker i det hele tatt på mobil.
Da er sikkert denne nyheten fra Digi.no kjærkommen: De melder nemlig om at en arbeidsgruppe nå arbeider med en standardisert betalingsløsning.
Målet er at netthandel skal bli både enklere og tryggere.
Herlig – ikke sant?
Annet smånytt
De tre sakene over er noen av nyhetene om digital markedsføring fra oktober 2015 som jeg mener skiller seg ut.
Andre, kanskje mindre viktige saker jeg har notert meg, er følgende:
- Nå kan du tegne på bildene du legger ut på Facebook
- Facebook ruller ut verifiseringsmerke for lokale bedrifter
- Nye funksjoner fra Snapchat
- Twitter lanserer “Moments”
- YouTube ruller ut shoppingannonser basert på hva du ser på
- Du kan kjøpe deg plass i effektgalleriet i Snapchat
- Endringer i FB-profilen på mobil
- Snapchat endrer brukervilkårene
- Nå kan du blogge på Facebook
- Facebook tester Local Market
- Instagram lanserer Boomerang
- Facebook tester egen feed for videoer
Hva synes du om den digitale nyhetsmåneden? Er det noe jeg har glemt? Legg gjerne igjen en kommentar under.
Kilder: www.digi.no, Mashable og Facebook
[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_4″][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]