NYHETER:

Nyheter om digital markedsføring – mars 2018

Tormod Sperstad, digital rådgiver i DMT Alvdal
31. mars 2018
Facebook Messenger legger til ny funksjonalitet for bedrifter, og Instagram gjør viktige endringer i algoritmen. Her er noen av nyhetene om digital markedsføring fra mars 2018.

Sliter du med å holde deg oppdatert om digital markedsføring? Jeg gjør jobben litt enklere for deg, og plukket ut noen nyheter fra den siste måneden.

Vennefeed i Pinterest

30.03.2018
Pinterest har kommet med en egen fane der du enkelt kan se nytt innhold fra alle som du følger på Pinterest.

Bedriftsbeskrivelse i Google Min Bedrift

28.03.2018
Nok en grunn til å ta kontroll på oppføringen som du (muligens) har i Google Min Bedrift: nå kan du legge til en egen bedriftsbeskrivelse.

Du har faktisk godt over 700 tegn til rådighet, noe som gir deg en super mulighet til å lage en outstanding beskrivelse, og bygge litt ekstra synlighet.

Bedre målretting på Snapchat

27.03.2018
Snapchat har gjort målrettingsfunksjonen litt bedre for annonsørene sine. Dette har de blant annet gjort ved å legge til langt mer detaljert geografisk målretting enn tidligere.

Mer plass til lokale nyheter på Facebook

26.03.2018
Tidligere i år rullet Facebook ut en funksjon for amerikanske sider, der lokale nyheter blir prioritert i nyhetsfeeden. Nå er den samme prioriteringen rullet ut til alle andre land.

Kronologisk nyhetsfeed i Instagram

22.03.2018
Instagram har gått tilbake til en tilnærmet kronologisk nyhetsfeed.

Det betyr at det nå er mer sannsynlig at du får se nyere innlegg hver gang du åpner appen – i stedet for å se mest innhold (som gjerne er gammelt) fra brukerprofiler du har vist spesielt stor interesse for.

Instagram har også gitt deg bedre kontroll over hva du får se først og sist, med å legge til en “nye innlegg-knapp”.

Hashtag- og profillenker i Instagram

21.03.2018
Nå kan du legge til klikkbare hashtagger og profiler i Instagram-bioen din. Profil-linking er en fin måte å synliggjøre andre profiler på, og hashtag-link kan fort bli en ny mulighet til å bli oppdaget på.

Bedre målretting i YouTube-annonser

15.03.2018
Google har kommet med et nytt annonseformat der du kan sette opp YouTube-annonser i AdWords som kan målrettes basert på Google-søk.

Det betyr at dersom du for eksempel har et hotell i Oslo, kan du vise en annonse i YouTube til personer som har googlet nettopp “hotell i Oslo”.

Messenger blir bedre for bedrifter

01.03.2018
Facebook har gjort flere tilpasninger i Messenger i det siste. En av de nyeste funksjonene som har kommet til, er at bedrifter enklere kan få kontaktinformasjonen til personer som de chatter med i Messenger.

Nå er det også mulig for bedrifter å gjøre spesialtilpasninger i velkomsthilsen som de har lagt til i Messenger, som blant annet å legge til egne farger i Messenger sin chat-plugin (dersom du bruker det på nettsiden din).

Den siste endringen innebærer at du får opp et varsel dersom nyhetskanalen du ser på får offentlig støtte.

 

 

Kilder: Facebook, Google Inside AdWords, Instagram Blog, Pinterest Newsroom, Social Media Week

 

Få gratis #TormodTips om digital markedsføring rett i e-postkassa di:
Har du lyst til å ta bedriften din fra 😥 til 😍?
Nyttige, enkle tips om hvordan små og mellomstore bedrifter kan bruke digital markedsføring for å få flere kunder og større omsetning