DIGITAL MARKEDSFØRING

Nyheter om digital markedsføring – november 2016

Tormod Sperstad, digital rådgiver i DMT Alvdal

01. desember 2016

Sliter du med å holde deg orientert om hva som er nytt om digital markedsføring? Her er noen av de viktigste nyhetene fra november 2016.

Aller viktigst var nok nyheten om at Google nå vil “lese” nettsiden din som en mobiltelefon, og at hvordan siden ser ut på en mobiltelefon blir en avgjørende faktor for hvor høyt opp i søkeresultatet du kommer.

I klartekst betyr dette en ting: vi har nå kommet så langt, også sett fra Google sitt ståsted, at hvordan en nettside ser ut på en mobiltelefon er viktigere enn hvordan den ser ut på en desktop.

Det er ikke tilstrekkelig at nettsiden din ser bra ut rent visuelt.

Dersom du for eksempel har en egen mobilversjon av nettstedet ditt som har mindre innhold enn desktopversjonen, kan du faktisk ende opp med litt dårligere synlighet i Google.

Grunnen til det, er at Google frem til i dag har evaluert desktopversjonen foran mobilversjonen – noe det nå blir en slutt på.

Her kan du lese mer om hva Google selv sier om algoritmeendringen (ekstern lenke).

 

Bedre målretting på Facebook

En av de største nyhetene når vi snakker om Facebook, er i mine øyne muligheten som vi nå har fått til å opprette annonser basert på innlegg som publikum har engasjert seg i tidligere (ekstern lenke).

Men det skjedde mer på Facebook-fronten også:

  • Nå får du mulighet til å styre Instagram fra Pages-appen
  • Facebook går i strupen på LinkedIn med ny jobb-fane

 

Andre nyheter

Noen andre nyheter fra måneden som gikk:

  • Nå får du varsel når noen screenshotter noe du har publisert i Instagram Stories
  • Instagram lanserer live video
  • Nye annonseformat kommer din vei på Instagram
  • Nå kan du snart shoppe på Instagram – uten å forlate appen
  • Twitter kommer med QR-kode

Savner du noen nyheter fra måneden som gikk? Gi meg et hint, da vel. Jeg setter pris på tilbakemeldinger.