DIGITAL MARKEDSFØRING

Nyheter om digital markedsføring, november 2017

Tormod Sperstad, digital rådgiver i DMT Alvdal

29. november 2017

Dobbelt så mange tegn på Twitter. Snapchat taper penger, men tar grep. Her er noen av de viktigste nyhetene om digital markedsføring fra november 2017.

Sliter du med å holde deg oppdatert om nyheter om digital markedsføring generelt, og sosiale medier spesielt?

Her er noen av de digitale markedsføringsnyhtene så langt i november 2017.

Regram-funksjon i Instagram

The Next Web melder om at Instagram er i ferd med å teste ut en hel haug med nye funksjoner, deriblant en “regram-funksjon” som gjør det enkelt å dele innhold fra andre.

Algoritmestyrt visning i Snapchat

Nå er det klart: 1. desember begynner Snapchat med å rulle ut et nytt design.

Den største endringen du og jeg kommer til å merke, er at innholdet også i Snapchat blir algoritmestyrt (det måtte jo komme).

Det betyr at innhold som Snapchat mener er mest relevant for oss blir mer synlig når vi åpner appen.

 

Snapchat blør

Snapchat fortsetter å tape penger.

Nå lover de å lage en bedre og mer brukervennlig app, men er det egentlig det som er problemet?

Bruk steingamle bilder i Instagram Stories

Fram til nylig har du måtte gå via kreative omveier for å bruke bilder i Instagram Stories som er eldre enn 24 timer.

Nå er dette endret, og dersom du oppdaterer appen din, skal du nå ha fått mulighet til å bruke bilder som er eldre enn ett døgn.

Enklere å gå live med venner på Instagram

Instagram har gjort den enda enklere å gå live med en venn på Instagram.

Tidligere var det bare den som sendte live som kunne invitere med seg venner i streamen. Nå kan venner som ser på selv be om å bli med i direktesendingen på Instagram.

Dobbelt så god plass på Twitter

Spekulasjonene har gått lenge, og nå skal både du og jeg ha fått tilgang til funksjonen: dobbelt så mange tegn på Twitter, og hele 280 tegn å leke oss med.

Og ikke nok med det: kort tid etter dette, fikk vi også mulighet til å bruke dobbelt så mange tegn i profilnavnet vårt på Twitter.

Facebook går i strupen på Yelp

Facebook har oppdatert og døpt om appen “Facebook Events” til “Facebook Local”. Appen er en direkte konkurrent til Yelp, men er foreløpig ikke tilgjengelig i Norge.

Følg hashtagger på Instagram

Har du lagt merke til at du kan følge en hashtag på Instagram?

Funksjonen kom til Norge i slutten av november, og gjør det mulig å følge bestemte hashtagger – omtrent på samme måte som du følger andre brukere.

Google Maps med ny og nyttig funksjon?

Google Maps har fått nytt utseende i en ny oppdatering.

I oppdateringen ligger det også en ny funksjon som kan være nytt for alle bedrifter som har kontroll på sin egen oppføring i Google Min Bedrift.

Brukere av Google Maps kan nemlig se aktuelle arrangement i nærområdet.

Dersom du skal arrangere en biffkveld på restauranten din, eller en konsert, bør du derfor publisere et Google-innlegg via Google Min Bedrift (for du bruker vel det?) for nå ut til enda flere med arrangementet ditt.

Selg konsertbilletter fra YouTube

Spiller du i band? Har bandet ditt en YouTube-kanal? YouTube har gått i kompaniskap med Ticketmaster, slik at band har mulighet til å selge billetter på Ticketmaster via YouTube.

Design-app fra Facebook

Facebook har lansert et eget designverktøy som skal gjøre det enklere å lage innhold på Facebook, som for eksempel videoer.

Test annonsevarianter i Google

Google AdWords kommer med egen funksjon som enkelt lar deg teste mange ulike varianter av annonsene du har i Google.

Send bedre bilder i Messenger

Facebook har en lei tendens til å komprimere høyoppløste bilder til bortimot det ugjenkjennelige.

Nå blir det i alle fall litt bedre, i og med at Facebook har gjort det mulig for oss å sende høyoppløste bilder (4K) via Messenger.

Pin et produkt fra en fysisk butikk

Pinterest har lansert “Pincodes”. En slags QR-kode som du kan printe og henge ved siden av et produkt i den fysiske butikken din.

Besøkende i butikken kan lagre produktet til en av tavlene sine ved å dra opp smarttelefonen, åpne Pinterest-appen, og scanne koden.

Se annonsene fra alle Facebook-sider

Facebook ønsker å gjøre det lettere å se hvilke bedrifter og organisasjoner det er som annonserer på Facebook akkurat nå.

Derfor er de i ferd med å rulle ut en funksjon som lar deg gå inn på en hvilken som helst Facebook-side for å se hvilke annonser bedriften som eier siden kjører akkurat nå – selv uten at annonsene er målrettet mot deg.

Se flere detaljer i Google Trends

Bruker du Google Trends for å se etter og kartlegge søketrender?

Nå får du tilgang til mer detaljerte data enn tidligere.

En av endringene, er at du kan filtrere etter hvilken Google-eid kanal søket er gjort fra (f.eks YouTube eller ordinært Google-søk).

Lek deg med bilder i Instagram Direct

Instagram har lenge hatt fokus på å få flest mulig til å bruke appen som en direktemeldings-app mellom venner.

Nå har det kommet til en ny funksjon som lar deg utfolde deg kreativt med bildet du har mottatt, før du sender de tilbake til personen du mottok bildet fra.

I tillegg er det nå mulig å se meldinger som er sendt som direktemelding flere ganger med en “replay-funksjon”.

 Les også: Oppdatert sosiale medier-statistikk for andre kvartal 2017

 

 

Kilde: The Official Google Blog, E24, Mashable, Instagram, Marketing Land, Google, YouTube Facebook Newsroom, Search Engine Land, The Next Web