DIGITAL MARKEDSFØRING

Nyheter om digital markedsføring – oktober 2016

Tormod Sperstad, digital rådgiver i DMT Alvdal

01. november 2016

Facebook at Work blir Workplace og Twitter sliter. Her er noen av de viktigste nyhetene fra oktober 2016.

Oktober var full av små og store nyheter som bør interessere de fleste markedsførere. Ikke uventet var det også denne gangen Facebook som kom med de mest spennende nyhetene.

 

Facebook at work tilgjengelig for alle

En av de største nyhetene, i alle fall sett med mine øyne, var at Facebook at work nå blir døpt om til Workplace (ekstern lenke), og ikke minst: det blir tilgjengelig for alle.

Inntil videre må bedrifter som ønsker å bruke Workplace melde en skriftlig interesse overfor Facebook.

Og dersom du skulle lure: ja, selvfølgelig har jeg levert inn søknaden på vegne av byrået som jeg selv jobber i, DMT Alvdal (ekstern lenke).

Dette er noen av de andre Facebook-nyhetene fra oktober:

  • Facebook hever terskelen for å sensurere bilder med stor nyhetsverdi
  • Karusellannonser får flere format og flere bilder (kun for byrå)
  • Egen kampanjeplanlegger i Business Manager
  • Facebook løfter kjøp og salg opp fra grupper, og går dermed i strupen på blant andre finn.no
  • Facebook lanserer Messenger Lite

 

Hva nå, Twitter?

Utenom Facebook var det ikke all verden av nyheter. Det som kanskje blir mest spennende å følge med på framover, er hvordan det skal gå med Twitter.

I oktober meldte Twitter blant annet at de kutter ut Vine. Noe som kan tyde på at de rydder litt opp. Spørsmålet er hvordan framtida ser ut.

De siste dagene er det blant annet blitt kjent at NRK P3 dropper Twitter som kanal – rett og slett fordi målgruppa ikke bruker Twitter i særlig grad lenger.

Jeg tipper at andre større bedrifter som bruker Twitter vil følge etter de nærmeste månedene.

Noen andre småsaker på tampen:

På Snapchat har vi endelig fått visning av storyene fra vennene våre øverst (puh). Vi fikk også en søkefunksjon for stickers (dobbelt-puh).

Og dersom du har kjennskap til Google Amp, så er jo denne relevant for deg også: Google har kommet med eget verktøy for å sjekke AMP-versjonen av nettstedet ditt.