DIGITAL MARKEDSFØRING

Nyheter om digital markedsføring – oktober 2017

Tormod Sperstad, digital rådgiver i DMT Alvdal

26. oktober 2017

Facebook testet dramatiske endringer for sider, og bedre netthandelstøtte i Instagram. Her er noen av de viktigste nyhetene fra oktober 2017.

 

Facebook testet fjerning av innlegg fra sider

Flere kilder meldte i oktober om at Facebook er i ferd med å teste ut en helt ny nyhetsfeed for brukerne sine.

Den nye feeden inneholdt innlegg kun fra personlige – ikke fra sider som brukerne hadde likt, og brukerne må nå aktivt klikke på et eget menypunkt, den nye “utforsk-feeden” for å se innlegg fra sider.

Mange sider meldte, naturlig nok om at de så tidenens dropp i organisk rekkevidde som følge av dette.

Facebook gikk derimot ganske raskt ut for å forsikre nervøse markedsførere om at dette bare var en test.

Foruroligende nok, spør du meg. Skulle ikke forundre meg om dette etter hvert blir en realitet – rett og slett bedrifter verden over har søplet til feeden til brukerne.

Livestream med en venn på Instagram

Instagram har nå gjort det mulig å inkludere en av seerne du har når sender live på Instagram.

Fint for alle som synes det er litt kleint å gå live alene, og vil ta med en venn for å holde praten gående.

Her kan du lese hva du må gjøre for å gå live med en venn på Instagram

Spørreundersøkelser i Instagram Stories

En oppdatering fra Instagram gjør det mulig å lage spørreundersøkelser i Stories.

Supert for å prøve å engasjere følgerne dine enda mer. Dersom du er en iskrembar og vurderer en ny smak, kan du for eksempel lage en poll der du spør hvilken smak kundene dine foretrekker?

Bedre netthandelsstøtte i Instagram

Stadig flere bedrifter får tilgang til funksjoner som gjør det mulig å legge til en kjøpsknapp i Instagram-innlegg.

I en fersk oppdatering er det bedrifter som bruker Shopify som får tilgang til dette.

Geofilter i LinkedIn

LinkedIn har gjort flere grep i det siste for å prøve å distansere seg litt fra “middelaldrende mann i dress-imaget”.

Sist ut er lanseringen av geofilter. Geofiltrene er ment for konferanser og events. Noe å teste ut for den neste produktlanseringen din?

Bokmerk tweets

Flere ansatte i Twitter har i følge Mashable bekreftet at Twitter kommer med en bokmerkingsfunksjon.

Dette betyr at du kan lagre tweets i en egen liste, og lese disse seinere.

Bestill hotellrom direkte fra Snapchat

Snapchat har lansert det de kaller “Context Cards”.

I korte trekk gjør funksjonen det mulig å få opp ekstra informasjon fra området rundt der en snap er publisert. Informasjonen hentes fra utvalgte Snapchat-partnere, deriblant TripAdvisor.

Context Cards gjør det blant annet mulig å booke restaurantbord direkte fra Snapchat.

Smånyttig for brukerne, tenker jeg. Og ikke minst: det blir enda viktigere for spisesteder og hotell å ha kontroll på egen TripAdvisor-oppføring.

…og bestill take-away på Facebook

Facebook har begynt å rulle ut en funksjon som har deg bestille take-away direkte fra appen. Foreløpig er det ingen norske leverandører å  finne, men det kommer nok.

Virtuelle konsertopplevelser i Facebook

Facebook lanserer “Venues”. En virtuell konsertopplevelse der du kan se konserter med favorittbandet ditt ved å bruke VR-briller.

Del skjermbildet direkte fra Facebook Live

Fram til nå har du ikke kunnet dele skjermbildet ditt på Facebook Live uten å bruke tredjepartsverktøy. Dette er nå endret.

Når du starter Facebook Live skal du nå få opp en egen knapp som lar deg dele skjermen.

Suverent dersom du har et direktesendt webinar der du ønsker å presentere innholdet ditt, eller dersom du f.eks kjører en nettbasert produktpresentasjon. Mulighetene er mange.

Verktøy for mer avansert Facebook Live

Facebook ser ut til å teste et nytt verktøy for flerkameraproduksjon når du streamer live.

Dette åpner opp en helt ny verden for bedrifter som bruker Facebook Live til markedsføring, ikke minst fordi det kan gi seerne en langt mer dynamisk opplevelse.

Snapchat-tv?

Snapchat går i kompaniskap med Hollywood for å lage videoinnhold. Overrasket? Neppe. Nyttig for å holde på brukerne? Definitivt.

Stop motion i Stories?

The Verge melder om at Instagram er i ferd med å teste en stop motion-funksjon i Instagram Stories. Stop motion kan jo være kult så det holder, og et riktig så fint bidrag for å holde kreativiteten på topp på insta.

 

Kilder: Facebook, Social Media Today, Snapchat Inc, Techcrunch, The Next Web, The Verge