NYHETER OM DIGITAL MARKEDSFØRING

Nyheter om digital markedsføring – oktober 2019

Tormod Sperstad, digital rådgiver i DMT AS

20. oktober 2019

Facebook/Instagram lanserer ny meldingsapp, og LinkedIn med spennende funksjoner for bedriftssider. Her er noen av nyhetene om digital markedsføring fra oktober 2019.

Sliter du med å holde deg oppdatert om digital markedsføring? Jeg gjør jobben litt enklere for deg ved å sortere ut hva som faktisk betyr noe for bedrifter.

Her er noen av markedsføringsnyhetene jeg har plukket ut for deg fra den siste måneden.

Ingen forhåndsplanlegging i Facebook

25. oktober 2019
Nå er det ikke lenger mulig å forhåndsplanlegge i innlegg i Facebook. I stedet må du gå via Creator Studio. Ikke noe pes, men sikkert en overgang for mange.

Annonser i Facebook search

18. oktober
Facebook har varslet at de åpner opp for annonser i søkeresultatene sine.

Annonsemaler i Stories

17. oktober 2019
Godt nytt for alle som annonserer på Facebook: nå kan du bruke ferdige maler til å lage fine annonser for Stories.

Threads: ny Instagram-app

3. oktober 2019
Instagram har lansert en ny meldingsapp.

Appen, som har fått navnet Threads, er først og fremst en kamera-app som skal gjøre det enklere å ha dialog med de som står på nære venner-lista di på Instagram.

For bedrifter som bruker nære venner aktivt, for eksempel for å ha egne VIP-grupper på Instagram, kan nok Threads gjøre det både enklere og mer autentisk å kommunisere med de kundene som står deg nærmest.

Ny annonsefunksjon i Stories

2. oktober 2019
Facebook har kommet med nytt annonseformat i Stories der du kan lenke fra annonsen direkte til Messenger.

Produktlanseringsteaser i Instagram

1. oktober 2019
Nyhet for bedrifter som bruker shoppingfunksjonaliteten i Instagram: nå får du snart mulighet til å tease kommende produktlanseringer i form av å legge til en sticker der den som ser innlegget ditt kan få et varsel når produktet er tilgjengelig.

Dersom du for eksempel skal lansere en ny vinterjakke i nettbutikken om to uker, kan du legge ut en liten teaser i form av et bilde eller en video, der du lenker direkte til produktet og definerer lanseringstidspunktet.

Den som velger å få varsel, vil få en melding fra Instagram på lanseringstidspunktet.

Produktlanseringsteaseren kan være en fin måte å bygge opp interessen for et kommende produkt, og kan jo også fungere som en inidikator for hvor mye du bør legge opp på lager av produktet?

 

 

Kilder: Instagram Business, 

 

Få gratis #TormodTips om digital markedsføring rett i e-postkassa di:

Har du lyst til å ta bedriften din fra 😥 til 😍

Nyttige, enkle tips om hvordan små og mellomstore bedrifter kan bruke digital markedsføring for å få flere kunder og større omsetning