NYHETER OM DIGITAL MARKEDSFØRING
Nyheter om digital markedsføring – oktober 2019

Tormod Sperstad, digital rådgiver i DMT AS
20. oktober 2019
Facebook/Instagram lanserer ny meldingsapp, og LinkedIn med spennende funksjoner for bedriftssider. Her er noen av nyhetene om digital markedsføring fra oktober 2019.
Sliter du med å holde deg oppdatert om digital markedsføring? Jeg gjør jobben litt enklere for deg ved å sortere ut hva som faktisk betyr noe for bedrifter.
Her er noen av markedsføringsnyhetene jeg har plukket ut for deg fra den siste måneden.
Ingen forhåndsplanlegging i Facebook
25. oktober 2019
Nå er det ikke lenger mulig å forhåndsplanlegge i innlegg i Facebook. I stedet må du gå via Creator Studio. Ikke noe pes, men sikkert en overgang for mange.
Annonser i Facebook search
18. oktober
Facebook har varslet at de åpner opp for annonser i søkeresultatene sine.
Annonsemaler i Stories
17. oktober 2019
Godt nytt for alle som annonserer på Facebook: nå kan du bruke ferdige maler til å lage fine annonser for Stories.
Threads: ny Instagram-app
3. oktober 2019
Instagram har lansert en ny meldingsapp.
Appen, som har fått navnet Threads, er først og fremst en kamera-app som skal gjøre det enklere å ha dialog med de som står på nære venner-lista di på Instagram.
For bedrifter som bruker nære venner aktivt, for eksempel for å ha egne VIP-grupper på Instagram, kan nok Threads gjøre det både enklere og mer autentisk å kommunisere med de kundene som står deg nærmest.
Ny annonsefunksjon i Stories
2. oktober 2019
Facebook har kommet med nytt annonseformat i Stories der du kan lenke fra annonsen direkte til Messenger.
Produktlanseringsteaser i Instagram
1. oktober 2019
Nyhet for bedrifter som bruker shoppingfunksjonaliteten i Instagram: nå får du snart mulighet til å tease kommende produktlanseringer i form av å legge til en sticker der den som ser innlegget ditt kan få et varsel når produktet er tilgjengelig.
Dersom du for eksempel skal lansere en ny vinterjakke i nettbutikken om to uker, kan du legge ut en liten teaser i form av et bilde eller en video, der du lenker direkte til produktet og definerer lanseringstidspunktet.
Den som velger å få varsel, vil få en melding fra Instagram på lanseringstidspunktet.
Produktlanseringsteaseren kan være en fin måte å bygge opp interessen for et kommende produkt, og kan jo også fungere som en inidikator for hvor mye du bør legge opp på lager av produktet?
Kilder: Instagram Business,
Har du lyst til å ta bedriften din fra til